Studia z marketingu i PR w pigułce
Co warto wiedzieć o studiach związanych z marketingiem i public relations? Jeśli wahasz się, czy ma sens studiowanie jednego z kierunków związanych z marketingiem i PR, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na zarządzanie – dowiedz się o nim więcej. Sprawdź, co to jest marketing i PR, jakie daje możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki związane ze strategią i działaniami marketingowymi oraz PR dostępne jest na studiach licencjackich (3 lata), inżynierskich (3,5 roku) oraz na magisterskich studiach uzupełniających (2 lata). Po studiach z zarządzania uzyskasz umiejętność planowania i realizacji planu w zmiennym otoczeniu i nierzadko trudnych warunkach. Na zarządzaniu z pewnością będziesz uczyć się matematyki, mikroekonomii, makroekonomii, prawa gospodarczego na podyplomówkach uzyskasz podstawowe kompetencje w dziedzinie zarządzania lub pogłębisz wiedzę z wcześniejszych etapów edukacji. Podczas wykładów, ćwiczeń poznasz takie obszary kompetencji, wiedzy i umiejętności, jak statystyka, podstawy zarządzania, nauka o organizacji, ekonomia, prawo, zarządzanie zasobami ludzkimi, zarządzanie procesami w organizacji, marketing, zarządzanie projektami, negocjacje i mediacje, informatyka w biznesie, czy podstawy psychologii. Na pewno interesuje Cię, jakie kierunki i specjalności w zakresie zarządzania masz do wyboru. Można je pogrupować ze względu na obszary, w których będziesz wykorzystywać swoje kwalifikacje np. w kierowaniu ludźmi, zarządzaniu finansami, zarządzaniu wiedzą i kulturą organizacyjną, zarządzaniu produkcją i produktami, posługiwaniu się różnymi metodykami zarządzania.
Marketing: Kierunek studiów marketing obejmuje wiedzę związaną z aktywnym handlem. Marketing zajmuje się, w ogólnym rozumieniu, potrzebami konsumenckimi pod różnymi kątami. Na przestrzeni lat i rozwoju technologicznego powstało mnóstwo nowych metod marketingowych. Osoby odpowiedzialne za marketing posiadają wiedzę o mechanizmach funkcjonowania rynku, ale w głównej mierze interpretują potrzeby i źródła satysfakcji klienta. To bardzo dobry wstęp do rozpoczęcia po studiach pracy na specjalistycznych stanowiskach, na których zarządza się kwestiami dotyczącymi budowania świadomości marki, PR-u. Program studiów na marketingu obejmuje wiedzę z zakresu nowoczesnych koncepcji funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku w aspekcie dynamicznie zmieniającego się otoczenia, wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia działalności marketingowej, w szczególności działań ze sfery badań rynku, komunikacji rynkowej, budowania relacji z klientami, sprzedaży, PR, budowania wizerunku, zarządzania marką, wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie. Podczas studiów marketingowych będziesz poznawać m.in. takie zagadnienia, jak marketing związany z tworzeniem treści wykorzystywanych w biznesie (marketing natywny, narracyjny, content marketing, wirusowy), marketing związany z funkcjonowaniem Internetu (marketing cyfrowy, internetowy, mobilny, afiliacyjny, SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych, social media, remarketing, real-time marketing), marketing związany ze sferami stricte pozabiznesowymi (marketing polityczny, społeczny, zaangażowany społecznie, sportowy), marketing związany z organizacją eventów oraz oddziaływaniem na różne zmysły człowieka (marketing sensoryczny zapachowy marketing SMS), obszarem public relations powiązanym z marketingiem (PR wewnętrzny, media relations, ambient, employer branding, marketing szeptany, personal branding).
PR (public relations, peer, piar, pijar): Studia związane z public relations to zdobywanie kompetencji z obszaru kształtowania wizerunku oraz korzystnych relacji z otoczeniem organizacji (firm, instytucji) i osób. To świadome, przemyślane działania dotyczące komunikowania się zarówno z otoczeniem wewnętrznym organizacji (PR wewnętrzny – pracownicy, współpracownicy, podwładni, przełożeni, właściciele, akcjonariusze), jak i otoczeniem zewnętrznym (PR zewnęrzny – głównie z mediami, ale także obecnymi, potencjalnymi i przyszłymi klientami, dostawcami, odbiorcami, a także z opinią publiczną, instytucjami rządowymi i samorządowymi, organizacjami branżowymi, konkurentami biznesowymi). Podczas studiowania PR poznasz m.in. takie obszary kompetencji, jak komunikacja wewnętrzna (wewnętrzny PR), budowanie wizerunku pracodawcy (employer branding), zarządzanie kryzysowe (crisis management), audyt komunikacyjny, relacje z mediami (media relations), lobbing, identyfikacja wizualna firmy, produktu i usługi (corporate identity), organizacja wydarzeń (event marketing), relacje z inwestorami (Investor relations), e-PR (komunikacja w Internecie), monitorowanie mediów (media tradycyjne i elektroniczne), sponsoring, relacje z blogerami i influencerami.
Public relations i reklama: Studia na kierunku public relations i reklama mają na celu zwrócenie słuchaczom uwagi na budowę relacji i dialogu pomiędzy organizacją, a jej otoczeniem. W trakcie studiów studenci uczą się takich dziedzin jak marketing, media, PR, komunikacja, zarządzanie.
Zajęcia pozwalają na zdobycie takich umiejętności jak: planowanie i realizowanie strategii marketingowych, skuteczne działanie w obszarze pr, kreowanie wizerunku, tworzenie marki osobistej, rozliczanie kampanii marketingowych.
Komunikowanie promocyjno-wizerunkowe – reklama, branding, public relations: Studia na kierunku komunikowanie promocyjno-wizerunkowe mają na celu przygotowanie słuchacze do pracy w agencjach marketingowych. W trakcie studiów student nabędzie kompetencje z zakresu: promocji, reklamy, marketingu i brandingu, poznania i wykorzystania najnowszych technologii, narzędzi i metod komunikowania marketingowego, strategii i narzędzi public relations w ramach komunikowania wizerunkowego, projektowania promocyjnego i grafiki komputerowej, badania i analizowania fenomenu komunikowania wizerunkowego.
Design media i marketing wizerunkowy: Studia na kierunku design media i marketing wizualny mają na celu wyjście naprzeciw oczekiwaniom stawianym marketerom przez współczesny świat transformacji cyfrowej. Studia łączą wiedzę z komunikacji z jej praktycznym zastosowaniem. W trakcie studiów organizowane są wykłady gościnne ze specjalistami z zakresu marketingu i kształtowania wizerunku, a zajęcia warsztatowe realizowane są w specjalistycznych pracowniach multimedialnych: studio telewizyjnym, studio fotograficzno-filmowym, laboratorium dźwięku, laboratorium eyetrackingu. Jako absolwent kierunku media design i marketing wizerunkowy znajdziesz pracę jako: trendwatcher i trendsetter, analityk danych marketingowych, specjalista ds. projektowania badań marketingowych, social and mobile media content manager, specjalista ds. monitoringu mediów, digital marketing specialist, copywriter, PR specialist, brand manager, influencer, UI i UX designer, buzz, viral i ambient marketing specialist.
Reklama i kreowanie wizerunku: Studia na kierunku reklama i kreowanie wizerunku mają na celu przygotowanie słuchacza do pracy w agencjach marketingowych oraz działach marketingu w różnych firmach. Dzięki zajęciom z zakresu wiedzy o mediach i podstawom dziennikarstwa studenci mogą także pełnić rolę rzeczników prasowych biur poselskich lub instytucji państwowych. W trakcie studiów słuchacze uczą się planować strategie marketingowe, kreować wizerunek osób i firm, perswazyjnego stosowania języka, tworzenia tekstów promocyjnych oraz praktycznych podstaw prawa reklamowego.
Digital media – kreatywność, analiza, zarządzanie: Studia na kierunku digital media – kreatywność, analiza, zarządzanie mają na celu wyposażenie słuchacza w fachową wiedzę i pogłębione umiejętności z zakresu poznania nowych technologii medialnych, wykorzystania mediów cyfrowych w komunikowaniu, poznanie kreatywności wirtualnej oraz analityki sieci. Dodatkowo słuchacze poznają nowoczesne metody badań oraz funkcjonalność social mediów.
Twórcze pisanie i marketing wydawniczy: Studia na kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy to studia mające na celu przygotować słuchacza do przyszłej aktywności zawodowej na rynku wydawniczym. Zajęcia obejmują treści kształcenia dotyczące z jednej strony twórczości literackiej, poetyckiej i scenopisarskiej, z drugiej marketingu wydawniczego.
W trakcie studiów studenci nabywają wiedzę i umiejętności dotyczące natury, przebiegu i rozwiązywania problemów w ramach procesu twórczego oraz zgłębiają specyfikę rynku wydawniczego w Polsce i narzędzi marketingowych wykorzystywanych na jego gruncie. Dodatkowo studia mają charakter praktyczny, dzięki czemu słuchacze potrafią wykorzystać zdobytą wiedzę w przyszłym życiu zawodowym.
Innowacyjność produktu: Studia na kierunku innowacyjność produktu mają na celu przygotować absolwenta do podejmowania działań z zakresu prognozowania popytu na produkt, identyfikowania nisz rynkowych, opracowywania planów rozwojowych organizacji. Dodatkowo absolwent uzyska wiedzę z zakresu prowadzenia projektów związanych z opieką nad produktem.