Site logo

Marketing okiem Joanny Grauman-Wtulich | Opinia studentki „Uczelni Chodkowskiej” w Warszawie

Co daje biznesowa „podyplomówka” z marketingu? Czym kierować się przy wyborze takiego programu podyplomowego? O swojej pracy i marketingowych studiach podyplomowych na „Uczelni Chodkowskiej” w Warszawie opowiada Joanna Grauman-Wtulich.

Joanna Grauman-Wtulich jest Wiceprezesem Akademii Prawa Pracy i Rachunkowości CEDOZ, warszawskiej firmy szkoleniowej. CEDOZ zajmuje się kształceniem, oświatą niepubliczną – tzn. edukacją osób dorosłych na poziomie zawodowym, na kierunkach takich jak: księgowość, rachunkowość zarządcza, prawo pracy i ubezpieczenia społeczne, podatki oraz marketing i zarządzanie. Akademia Prawa Pracy i Rachunkowości CEDOZ wraz z Uczelnią Techniczno-Handlową im. H. Chodkowskiej, prowadzi też studia podyplomowe na kierunku kadry i płace. Dodatkowo Akademia CEDOZ uczestniczy w przygotowaniu studentów tej uczelni na kierunku rachunkowość, do pracy w zawodzie.

Czy warto iść na studia podyplomowe z marketingu i zarządzania?

Jak bardzo studia podyplomowe w na UTH im. Chodkowskiej pomogły Pani w budowaniu kariery? 

Podczas studiów podyplomowych na kierunku marketing i zarządzanie na „Chodkowskiej” skupiłam się na marketingu usług. Pomogło mi to w odniesieniu do rynku, na którym działamy jako placówka oświatowa, a moim celem było przede wszystkim ukierunkowanie na wiedzę, którą wykorzystam w codziennej pracy. To właśnie dbałość o firmę oraz starania o dobro naszego klienta, skłoniły mnie do rozwoju osobistego i ukończenia studiów podyplomowych. Przede wszystkim czułam potrzebę rozwoju w tym kierunku. Marketingiem w swojej pracy zajmowałam się na co dzień, ale robiłam to intuicyjnie, do klienta docierałam bardziej „na wyczucie”. W pewnym momencie poczułam więc potrzebę, żeby robić to profesjonalnie. Z tego względu podjęłam decyzję, żeby rozpocząć studia z marketingu i zarządzania na warszawskiej „Uczelni Chodkowskiej”.

“Podyplomówkę” ukończyła Pani prawie dwadzieścia lat temu. W biznesie to przecież była zupełnie odmienna epoka. Jak Pani to widzi z perspektywy czasu?

Oczywiście, że wtedy marketing wyglądał zupełnie inaczej niż obecnie. W tamtym okresie firmy, które chciały dotrzeć do potencjalnych klientów, zamieszczały swoje ogłoszenia w gazetach i czasopismach w formie reklam drukowanych lub ulotek reklamowych dołączanych do gazet albo wrzucanych do skrzynek pocztowych. Marketing z lat 90. XX wieku to również inna prezentacja produktu. Jednak już wtedy rynek widział potrzebę skutecznego dotarcia do klienta, rozpoznawalności firmy i jej produktu. Nawet jeżeli w danym momencie klient nie korzysta z naszych produktów, czy usług, to z chwilą wystąpienia u niego potrzeby zakupowej sięgnie on po znany mu produkt/usługę i znaną mu firmę z bogatej oferty rynkowej. W obecnych czasach skuteczne dotarcie do klienta jest dużo trudniejsze, a sposobów na reklamowanie się jest znacznie więcej. Dlatego też, we współczesnym świecie wyróżnia się wiele rodzajów marketingu takich jak: marketing internetowy, personalny, sensoryczny, szeptany, mobilny itp. Warto szukać podyplomówek wyspecjalizowanych w nowoczesnych formach, np. z e-marketingu.

W jakim stopniu wiedza ze studiów marketingowych przydaje się w takiej firmie, jak CEDOZ?

To nie jest łatwy kawałek chleba, konkurencja na rynku szkoleń dla dorosłych jest bardzo duża. W związku z prowadzoną działalnością koncentrujemy się na marketingu usług, na nawiązywaniu kontaktów z klientem indywidualnym i instytucjonalnym, zainteresowaniu takiego klienta naszą ofertą, nawiązaniu współpracy oraz utrzymaniu stałej relacji. Istotne jest dla nas pozyskanie nowego rynku, przy czym w sposób szczególny dbamy o relacje z byłymi i obecnymi klientami, absolwentami i uczestnikami naszych sztandarowych szkoleń podstawowych, ponieważ zadowolony słuchacz i absolwent zainteresuje się uzupełniającą ofertą szkoleń, kursów czy warsztatów poszerzających wiedzę, co daje nam możliwość przygotowania dla tych uczestników programów szytych na miarę, dedykowanych pod ich potrzeby indywidualne. 

Jak konkretnie kompetencje marketingowe przydają się w budowaniu pozycji rynkowej?

Jeżeli podążamy za trendami i rozwijamy się przez cały czas, pozyskując wiedzę o świecie oraz współczesnych mediach, to zdecydowanie łatwiej jest nam dotrzeć do określonej grupy docelowej. Jako firma CEDOZ jesteśmy na rynku już ponad 25 lat. Kiedy zaczynaliśmy swoją działalność oświatową, firm podobnych do naszej, na warszawskim rynku, było aż 42. To była ogromna konkurencja. Wiele firm szkoleniowych z tamtych czasów niestety nie przetrwało do dzisiaj. W zasadzie z placówek szkoleniowych o takim profilu jak nasz pozostało jedynie Stowarzyszenie Księgowych oraz nasza placówka – CEDOZ. Powstają również nowe firmy z inną ofertą szkoleniową. Taka jest bowiem potrzeba rynku, klienci nieustannie poszukują szkoleń. Skończyły się czasy, że dana osoba pracuje na jednym etacie od początku zatrudnienia aż do emerytury. Ludzie stali się bardziej mobilni, bez problemu zmieniają miejsce zamieszkania w poszukiwaniu pracy, nie ma w nich lęku przed poszukiwaniem i zmianą pracy na lepszą, lepiej płatną. W związku z tym istnieje bardzo duża potrzeba rozwoju i kształcenia. Branża szkoleniowa powinna cały czas prężnie się rozwijać, jeśli chce dostosować się do potrzeb rynku i oczekiwań klienta. W marketingu bardzo ważne jest, żeby nadążać za trendami. W obecnych czasach, w których istotną rolę odgrywają social media, należy „być” i funkcjonować na Facebooku, Instagramie czy Tik Toku. Wybór źródła zależy od tego, do jakiej grupy docelowej chcemy dotrzeć. Obecnie już nie tylko młodzież jest „przyklejona” do telefonów. Z social mediami wiąże się sporo działań marketingowych. Aktualnie do marketingu i reklamy zatrudniane są osoby młode, które wirtualny świat znają od podszewki. Dziś najważniejszym zadaniem i wyzwaniem stojącym przed marketingiem, jest przekonanie klienta, że to właśnie nasza oferta jest lepsza i bardziej wartościowa niż oferta konkurencyjna. 

Czy w dzisiejszych czasach jest sens wybierać podobne studia podyplomowe?

Młodzi ludzie uznają ten kierunek studiów za przyszłościowy, dający duże możliwości rozwoju osobistego, a po ukończeniu uczelni zapewniający pracę w przyszłości. I słusznie. Jestem przekonana, że absolwenci dobrych studiów podyplomowych z marketingu w sposób intuicyjny rozumieją potrzeby rynku i oczekiwania klienta. Doskonale wiedzą, że osoba pracująca w marketingu nigdy nie będzie w pełni zastąpiona przez maszyny i urządzenia, stąd ich pewność, że zawsze znajdą pracę. To bardzo słuszne założenie, ponieważ na rynku jest stałe zapotrzebowanie na dobrego „marketingowca” lub „PR-owca”. Dla wielu osób zarządzanie i marketing kojarzą się z zestawieniami i tabelkami, a tak naprawdę jest to jedynie przysłowiowy wierzchołek góry lodowej.

Podyplomowe z e-marketingu

Jeśli chcesz zdobyć lub podnieść swoje kwalifikacje związane
z marketingiem internetowym – sprawdź studia podyplomowe
z e-marketingu na Uczelni Chodkowskiej.

Czy miałaby Pani jakąś radę dla osób, które myślą o studiowaniu podyplomowo marketingu? 

Jeśli ktoś zastanawia się, czy ma predyspozycje do pracy w branży marketingu, zdecydowanie polecam mu rozpocząć studia na tym kierunku. Gdy sama zaczynałam studiować, nie wiedziałam, czy poradzę sobie w tym zawodzie. Wiedziałam natomiast, że taka jest potrzeba naszej firmy. Marketing bez wątpienia poszerza horyzonty i daje wiele możliwości, a o to przecież w życiu chodzi, żeby się rozwijać.  

Jak wybrać podyplomowe studia z marketingu?

Czym kierować się, wybierając podyplomówkę z marketingu?

Ja kierowałam się przede wszystkim opiniami absolwentów uczelni, oceną dotyczącą  kierunku – marketing i zarządzanie właśnie na tej konkretnej uczelni. Bardzo ważny był dla mnie fakt, że wykładowcy, to nie tylko nauczyciele akademiccy, ale przede wszystkim praktycy w swojej dziedzinie. Dzięki temu wiedza teoretyczna przekazywana nam na zajęciach była zawsze poparta przykładami praktycznymi z życia codziennego, a przecież tylko praktyka czyni mistrza. 

Na co zwracać uwagę w programie studiowania?

Należy w tym miejscu zastanowić się nad tym czym jest marketing? Ponieważ jest to bardzo szerokie pojęcie. Marketing, to najogólniej mówiąc, zaspokojenie potrzeb rynku, a więc sprzedaż za pośrednictwem różnych dostępnych kanałów sprzedaży, w celu osiągnięcia przychodu. Podstawą jest fakt, że wszystkie firmy, bez względu na to, w jakiej branży działają, łączy jedno – a mianowicie osiągnięcie konkretnego celu biznesowego. Żeby taki cel osiągnąć, konieczne jest podejmowanie odpowiednich działań. Działaniom tym z kolei z pomocą przychodzi właśnie marketing. Zastanówmy się, w jakim stopniu wiedza i umiejętności wyniesione ze studiów wpisują się w taką wizję aktywności marketingowej.

Jak sprawdzić, czy to kierunek dla mnie?

Studia podyplomowe na kierunku marketing i zarządzanie dają z całą pewnością wiele możliwości rozwoju i szerokie horyzonty, a w przyszłości ciekawą i dobrze płatną pracę oraz możliwość stałego rozwoju zawodowego. Pod warunkiem, że mamy odpowiednie predyspozycje i do studiowania i do zawodu marketingowca.

Warto pamiętać, że poza uzyskaniem dyplomu osoba ubiegająca się o pracę w marketingu powinna mieć określone cechy takie jak – otwartość, komunikatywność, ambicja i konsekwencja w dążeniu do ustalonego celu. Pracując w marketingu, celem jest przedstawienie produktu lub usługi w taki sposób, aby nasza oferta wyróżniała się na rynku spośród innych i była chętniej wybierana przez klienta. Jest to bardzo ciekawa i rozwijająca praca, a od dobrego marketingowca, czy sprawnie funkcjonującego całego działu marketingu, zależy niejednokrotnie sukces całej firmy.  

Osoba pracująca w marketingu powinna moim zdaniem być otwarta, komunikatywna, ambitna i konsekwentna w działaniu. Przede wszystkim należy „czuć” marketing i nowe technologie, dzięki którym dociera się do potencjalnych odbiorców. Dobry marketingowiec powinien „wczuć” się w potrzeby klienta i starać się myśleć tak jak on, jeśli chce sprostać jego oczekiwaniom. Niezbędna moim zdaniem jest łatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi. W tej branży spotkania z klientami są bowiem codziennością, dlatego tak ważna jest umiejętność wsłuchania się w drugą osobę oraz jej potrzeby. Jak już wspomniałam – trzeba być na bieżąco ze wszystkimi technologiami. Trzeba się orientować, gdzie „przebywa” nasz potencjalny klient? Czy są to social media? Jeśli tak, to jakie? Jakie strony WWW przegląda i obserwuje, a może wręcz przeciwnie, jest w zupełnie innym miejscu?

Jak wyglądają biznesowe podyplomówki na „Chodkowskiej”?

Co Pani najlepiej zapamiętała ze swoich studiów podyplomowych?

Bardzo dobrze wspominam czas studiów na UTH, chociażby dlatego, że wiedza, która została mi przekazana, przyniosła same korzyści w pracy zawodowej. Zajęcia prowadzone były w kameralnych grupach, przez świetnie przygotowanych wykładowców w pakiecie z profesjonalnie opracowanymi materiałami do nauki. W głowie zostało mi połączenie użytecznych kompetencji z ich dobrym przekazem.

A co z pracą na koniec studiów podyplomowych? Czasami słyszy się, że to tylko strata czasu.

Wszystko zależy od tego, na jaki temat chce się pisać. Dzięki wsparciu i pod kierunkiem dr Joanny Szwackiej-Salmonowicz, po ukończeniu studiów podyplomowych zajęłam się tematyką studiów w mojej własnej firmie. Tematem mojej pracy była „Charakterystyka marketingu usług na przykładzie Centrum Doskonalenia Zawodowego CEDOZ niepublicznej placówki oświatowej prowadzącej szkolenia kursowe dla osób dorosłych”. 

Czy Pani zdaniem warto budować karierę w oparciu o biznesowe podyplomówki na „Chodkowskiej”?

Z całą pewnością. Studia na tej uczelni pozwalają na wykorzystanie zdobywanej wiedzy w praktyce, ponieważ wykładowcy na uczelni UTH, to świetni praktycy, eksperci w swojej dziedzinie, którzy przekazują wiedzę wzbogaconą o przykłady z własnej pracy zawodowej. Na zajęciach przekazują gotowe „recepty” jak funkcjonować w branży i poradzić sobie z konkretnymi przypadkami, co powoduje, że „próg wejścia” na rynek pracy jest dużo łatwiejszy. 

Studia podyplomowe na Uczelni Chodkowskiej

Jeżeli chcesz podnosić swoje kompetencje związane
z marketingiem, to sprawdź inne podyplomówki na UTH.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

W marcu Dni Kariery

To popularne wśród studentów i absolwentów targi pracy, praktyk i staży, dzięki którym nawiązują bezpośredni kontakt z pracodawcami jeszcze przed rekrutacją. Organizatorem Dni Kariery jest AIESEC.

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję