Zarządzanie zasobami ludzkimi (Human Resources) w pigułce

Co warto wiedzieć o studiach z zarządzania zasobami ludzkimi (HR)? Jeśli wahasz się, czy ma sens studiowanie jednego z kierunków związanych z Human Resources np. zarządzaniem zasobami ludzkimi (ZZL), psychologią w zarządzaniu, kadrami i płacami, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na zarządzanie – dowiedz się o nim więcej. Sprawdź, co to jest HR, jakie daje możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi dostępne są na studiach licencjackich (3 lata) oraz na magisterskich studiach uzupełniających (2 lata). Kiedyś w Polsce nie stosowało się terminu “zasoby ludzkie”. To kalka z języka angielskiego, dosłowne tłumaczenie terminy Human Resources. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu mówiono o “kadrach i płacach”. Tym, co obecnie rozumie się jako “twardy HR”. Co to jest twardy HR: administracja i finanse związane z pracownikami firmy albo instytucji. Administracja kadrową to HR-owa biurokracja, wymagana przepisami przez kodeks pracy albo inne przepisy, dokumentowanie stanu i zmian zatrudnienia. “Twardy HR” zajmuje się wszystkimi formalnościami związanymi z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników, umowami zatrudnienia, obiegówkami przy odejściu z pracy, limitem urlopów i wnioskami urlopowymi, funduszami socjalnymi, dopłatami do urlopów tzw. “wczasy pod gruszą”. “Twardy HR” to także finanse związane z rozliczaniem i wynagradzaniem czasu pracy i zadań realizowanych przez pracowników, przekazywaniem list płac i kwot naliczonego wynagrodzenia. Jednak tak naprawdę HR Managament czyli Zarządzanie Zasobami Ludzkimi to traktowanie pracowników, personelu firmy i współpracowników jako wartości w firmie i instytucji, o którą należy dbać, doceniać i kształtować zgodnie z jej strategią i założonymi celami. Czyli wszystko to, co rozumie się jako “miękki HR”. Co to jest “miękki HR”? Dbanie o odpowiednią jakość pracowników w organizacji oraz ich pracy. To wszystkie procesy rekrutacyjne, szkolenia, wspierania zarządu i managementu w budowaniu zakresu obowiązków pracowników, budowanie ścieżek kariery dla personelu, szkoleń i zwiększania kompetencji, system przyjmowania nowych pracowników do organizacji (onboarding), systemy komunikacji wewnętrznej, oceny i motywacji pracowników, wartościowanie stanowisk pracy, budowanie wizerunku pracodawcy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR): Studia na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi HR to praktyczne studia, które dotyczą najważniejszego kapitału jaki mamy, czyli ludzi. W trakcie studiów zdobędziesz umiejętności i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania ludźmi w różnych organizacjach. Dodatkowo słuchacze zyskują bardzo potrzebną wiedzę z zakresu psychologii.
Psychologia w zarządzaniu: Kierunek studiów psychologia w zarządzaniu łączy w sobie sprawdzoną, rzetelną wiedzę z zakresu psychologii i marketingu z praktycznym wymiarem funkcjonowania pracowników na terenie organizacji. Głównym celem studiów jest doskonalenie kluczowych kompetencji psychologicznych i społecznych, niezbędnych dla efektywnego poruszania się w szeroko pojętej sferze biznesu. Jest to kierunek dla osób, które mogą pochwalić się zdolnościami w zakresie pracy w grupie oraz zarządzania samą grupą.
W trakcie studiów na kierunku psychologia w zarządzaniu realizowane są m.in. takie przedmioty, jak: perswazja i wpływ społeczny, psychologia ekonomiczna, ocena i rozwój kompetencji pracowników, psychologia społeczna, różnice kulturowe i wielokulturowość, zarządzanie zasobami ludzkimi, psychologiczne koncepcje człowieka, psychologia emocji i motywacji, kultura organizacji, negocjacje. Kończąc studia na kierunku psychologia w zarządzaniu absolwent ma szansę znaleźć zatrudnienie w działach personalnych lub działach szkoleń firm krajowych lub zagranicznych, w działach sprzedaży w przedsiębiorstwach handlowych lub usługowych, w agencjach marketingowych, w działach badań i analiz, w firmach konsultingowych.
Doradztwo zawodowe i personalne
Studia na kierunku doradztwo zawodowe i personalne są skierowane do osób, które chcą związać swoją przyszłość z pomocą młodym osobom w wyborze przyszłej ścieżki zawodowej. Student zdobywa wiedzę między innymi z zakresu teorii uczenia się młodzieży i dorosłych, teorii karier, psychologii człowieka dorosłego, gerontologii społecznej oraz zarządzania wiedzą i kapitałem społecznym w organizacji. Dodatkowo pozna nowoczesne metody pracy edukatora oraz trendy związane z kreowaniem własnego wizerunku.
Komunikacja wewnętrzna: Studia na kierunku komunikowanie promocyjno-wizerunkowe mają na celu przygotowanie słuchacze do pracy w agencjach marketingowych.
W trakcie studiów student nabędzie kompetencje z zakresu: promocji, reklamy, marketingu i brandingu, poznania i wykorzystania najnowszych technologii, narzędzi i metod komunikowania marketingowego, strategii i narzędzi public relations w ramach komunikowania wizerunkowego, projektowania promocyjnego i grafiki komputerowej, badania i analizowania fenomenu komunikowania wizerunkowego.
Employer branding: Studia z employer branding związane są (jak nazwa wskazuje) na budowanie marki pracodawcy. To znaczy na podejmowanie takich działań, aby dotychczasowi pracownicy wykazywali się lojalnością wobec pracodawcy (wewnętrzny EB), a potencjalni pracownicy postrzegali firmę lub instytucję jako miejsce przyjazne, godne starań o zatrudnienie. Dzięki temu występuje mniejsza rotacja personelu, a kolejne działania rekrutacyjne przebiegają sprawniej. Podczas studiów z employer branding zdobędziesz kwalifikacje w takich obszarach wewnętrznego EB, jak budowanie satysfakcji pracowników poprzez organizowanie programów benefitów, pozapłacowych, konkursów, akcji, programów rozwojowych (np. szkoleń i ścieżek osobistego rozwoju), wspieranie działań wolontarystycznych i społecznych. Z kolei w obszarze zewnętrznego EB zdobędziesz kompetencje związane z działaniami public relations ukierunkowanymi na budowę znajomości wartości marki w mediach i social mediach, uczestnictwem w targach pracy, współpracą z uczelniami w obszarze praktyk, staży studenckich i ścieżek kariery (w tym współpracą z akademickimi biurami karier) strategię i taktykę związaną z promocją ogłoszeń rekrutacyjnych w serwisach zatrudnienia i mediach.
Coaching: Trening czyni mistrza – to powiedzenie nabiera dodatkowego znaczenia, gdy zestawimy je z ofertą studiów na kierunku coaching. Chcąc pomagać innym, najpierw należy “wytrenować” samego siebie, zdobywając odpowiednią wiedzę i umiejętności. Z tak oferty studiów coachingowych powinni skorzystać trenerzy, którzy prowadzą już szkolenia, menedżerowie, pragnący w swej pracy wykorzystywać metody coachingu, ale także osoby, które myślą o karierze coacha i nie mają jeszcze żadnego doświadczenia w tej materii. Będzie można zdobyć wiedzę między innymi z zakresu psychologii, zarządzania, marketingu oraz poznać zasady i narzędzia stosowane w rozmaitych typach coachingu. Niezależnie od miejsca studiów na pewno ogromny nacisk położony zostanie na zdobycie praktycznych umiejętności. W trakcie studiów coachingu dużą wagę przykłada się do aktywizacji uczestników zajęć. Słuchacze muszą często wykazywać się umiejętnościami aktorskimi, kreatywnością i niekonwencjonalnymi pomysłami. Kto wie, w jakim środowisku przyjdzie im pracować? Doświadczony trener musi mieć w sobie coś z kameleona, ponieważ potrafi doskonale dostosować się do warunków panujących w miejscu, w którym prowadzi szkolenia. Coach nie musi natomiast posiadać specjalistycznej wiedzy w dziedzinie, która jest przedmiotem szkolenia, gdyż istotą coachingu jest pobudzenie do myślenia, uświadamianie potencjału drzemiącego w kliencie, a nie wskazywanie mu drogi, uczenie go i sterowanie nim.
Doradztwo i coaching: Wybór kierunku studiów nigdy nie należy do prostych. Jeśli jednak chcecie studia traktujecie jako przepustkę do przyszłej kariery zawodowej i możliwość rozwinięcia swoich zainteresowań, to zapewne zainteresuje Was nowoczesny i unikatowy kierunek studiów, czyli Doradztwo i coaching. Czy warto poświęcić swoje lata młodości, żeby zdobyć wykształcenie z tego zakresu? Analizy rynku wskazują jednoznacznie, że jest to dobry pomysł, którego na pewno nie będziecie żałować. W ramach studiów doradztwo i coaching możesz rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania na takich specjalizacjach, jak doradztwo polityczne, doradztwo handlowe, doradztwo w obszarze Human Resources (zarządzanie zasobami ludzkimi). Praca doradcy nie należy jednak do prostych i wymaga zarówno ogromnej wiedzy teoretycznej, jak i konkretnych “umiejętności miękkich” oraz kwalifikacji. Zdobyć można je tylko w jeden sposób – uczestnicząc w zajęciach praktycznych, które zajmują aż 70% programu studiów. Dzięki nim poznacie i udoskonalicie swój warsztat trenera, coacha i doradcy. Wszystko odbywać się będzie pod czujnym okiem ekspertów oraz wybitnych specjalistów.