Site logo

Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna w Rzeszowie

Studia media i PR Rzeszów

Gdzie na studia z dziennikarstwa i komunikacji społecznej w Rzeszowie?

Wszystkie studia dziennikarskie i PR w Rzeszowie i na Podkarpaciu

List view

Opinie o studiach dziennikarskich

Poradniki dla przyszłych studentów kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna w Rzeszowie i na Podkarpaciu. Kierunki położnicze okiem ekspertów, studentów, absolwentów i pracodawców.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Redakcja Studia.pl

Zawód: Dziennikarz (film)

Z jednej strony: prestiż, wysokie zarobki, dalekie podróże, zaproszenia na eventy, spotkania ze sławami ze świata polityki, biznesu, showbiznesu, kultury. Z drugiej strony: coraz mniejszy

Czytaj więcej »
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Redakcja Studia.pl

Dziennikarstwo sportowe

Sport to Twój żywioł i godzinami mógłbyś o nim opowiadać? Niejednokrotnie poprawiasz komentatorów lub znajdujesz błędy w artykule opublikowanym na jakimś portalu internetowym? Uważasz, że

Czytaj więcej »
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Redakcja Studia.pl

Dziennikarstwo muzyczne

Od czasów pierwszych “imprez masowych”, społeczeństw nigdy nie opuszczała żądza “igrzysk i chleba”. W związku z wielkoskalową medializacją wydarzeń sportowych, muzycznych, politycznych, narosła potrzeba wykształcenia

Czytaj więcej »

Zobacz inne studia humanistyczne i społeczne w Rzeszowie

Szukasz innych studiów kształcących na kierunkach związanych z humanistyką i sprawami społecznymi? Sprawdź wszystkie humanistyczno-społeczne kierunki studiowania.

Kierunek dziennikarstwo i komunikacja społeczna - program studiów, praca, zarobki (film)

Zobacz kierunek studiów w wideopigułce. Dowiesz się najważniejszych informacji: o czym są te studia, czego można się na nich nauczyć, przedmioty w planie zajęć, jakie trzeba mieć predyspozycje do kierunku, z czego można pisać pracę dyplomową, gdzie można znaleźć pracę po studiach. Przejrzyj dokładnie ofertę uczelni, które zachęcają do studiowania dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Zapoznaj się z oferowanymi specjalnościami, szczegółowym programem zajęć, poznaj wykładowców oraz współpracę z potencjalnymi pracodawcami. Ten kierunek może nie tylko stworzyć możliwości budowania kariery, ale i rozwijania pasji oraz poszerzania horyzontów.

Czy warto studiować dziennikarstwo i komunikację społeczną w Rzeszowie i na Podkarpaciu?

Zastanawiasz się nad studiowaniem kierunku dziennikarskiego, medialnego, PR-owego na uczelni prywatnej lub państwowej? Podpowiadamy, co warto o tym wiedzieć.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna w pigułce

Co warto wiedzieć o studiach związanych z dziennikarstwem i komunikacją społeczną? Jeśli wahasz się, czy studiowanie jednego z kierunków dotyczącego mediów, komunikacji społecznej i dziennikarstwa, ma sens, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na studia dziennikarskie – dowiedz się o nich więcej. Sprawdź, co to jest dziennikarstwo i komunikacja społeczna, jakie daje możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki z dziennikarstwa i komunikacji społecznej dostępne są na studiach licencjackich (3 lata) oraz na magisterskich studiach “uzupełniających” (2 lata). Można także uczyć się sztuki dziennikarstwa na podyplomówkach dających podstawowe kompetencje w tej dziedzinie lub pogłębiające wiedzę z wcześniejszych etapów edukacji. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna ma w celu przygotować studenta do zawodu związanego z mediami oraz komunikacją społeczną. Dziennikarstwo polega na zbieraniu oraz upublicznianiu w środkach masowego przekazu informacji o wydarzeniach, ludziach oraz problemach. Komunikacja społeczna jest procesem wytwarzania, przekształcania i przekazywania informacji w celu wywołania określonego zachowania u odbiorcy (m.in. public relations i reklama). Na pewno interesuje Cię, jakie kierunki masz do wyboru. Można je pogrupować ze względu możliwość ukształtowania kariery zawodowej. Studia z dziennikarstwa przygotowują do podjęcia zatrudnienia we wszystkich typach mediów (drukowanych i cyfrowych, w radiu i telewizji) oraz w zawodzie brokera informacji. Możesz również podjąć pracę jako rzecznik prasowy we wszystkich rodzajach firm i w mediach, lub pracować jako specjalista dbający o pozytywny wizerunek firmy, czy instytucji, bądź jako specjalista od mediów i komunikacji w agencji reklamowej.

Dziennikarstwo i komunikacja społeczna: Dziennikarstwo bywa przedstawiane jako kierunek, dzięki któremu bezrobotni w Polsce mają najwyższe wykształcenie w Europie. Wszystko zależy od człowieka i od sposobu, w jaki rozpoczął on swoje studia. Jeżeli wybierasz dziennikarstwo i komunikację społeczną, ponieważ nie masz szansy dostać się na inne studia i nie masz ochoty uczyć się w sposób zaangażowany i rzetelny, możesz być pewien, że na rynku pracy spotkają Cię problemy. Jeżeli jednak masz znakomite pióro i interesuje Cię problematyka radia, prasy, telewizji, czy Internetu – to kierunek dla Ciebie. Wiedza i umiejętności dziennikarza. Na studiach z dziennikarstwa i komunikacji społecznej podczas wykładów, ćwiczeń i warsztatów uzyskasz wiedzę o mediach, ich rodzajach, funkcjonowaniu, zasadach działania. Warsztaty są ważnym elementem tych studiów, zajęcia odbywają się m.in. w studiach radiowych, telewizyjnych, w redakcjach czasopism. W programie znajdziesz także m.in. takie przedmioty jak: retoryka dziennikarska, pozyskiwanie informacji, źródła informacji, dziennikarstwo radiowe, telewizyjne, prasowe, internetowe, medioznawstwo, marketing i reklama, prawo prasowe, kreowanie wizerunku medialnego, psychologia mediów, ekonomia mediów, fotografia, przedmioty językowe, formy dziennikarskie, doskonalenie warsztatu retoryka i erystyka, infobrokering, dziennikarstwo śledcze, fotografia prasowa, public relations, socjologia, politologia, filozofia, ekonomia, prawo autorskie i prawo prasowe. Już na pierwszy rzut oka widać, że rzetelna, systematyczna i uczciwa nauka na tym kierunku domaga się wielu wysiłków. Choć pewnie nietrudno zostać absolwentem, to jednak tylko nieliczni studenci opuszczają studia, zaczerpnąwszy pełnię dziennikarskiej wiedzy i umiejętności. Szanse na dobrą pracę są uzależnione od aktywności w czasie studiów. Można śmiało przyjąć, że student, który realizuje się w dziennikarstwie obywatelskim, uzyskując wysokie statystyki odwiedzin jego tekstów w sieci, znacząco zwiększa możliwości uzyskania dobrej pracy. Bogate portfolio projektów zrealizowanych np. dla organizacji pozarządowych, będzie z pewnością świetnym atutem w trakcie rozmowy z redaktorem naczelnym. Szefowie redakcji wskazują jednoznacznie, że istnieje zapotrzebowanie na absolwentów, którzy w czasie studiów nie tracili czasu i realizowali z sukcesem swoje pierwsze zawodowe próby. Rekrutacja na dziennikarstwo i komunikację społeczną. Rekrutacja odbywa się zwykle, w oparciu o konkurs świadectw. Mając w planach aplikowanie na studia dziennikarskie trzeba mieć dobre osiągnięcia w zakresie języka polskiego, historii, WOS i innych przedmiotów, wskazanych przez wybrany przez Ciebie wydział.

Media i komunikacja społeczna: Kierunek media i komunikacja społeczna obejmuje najszybciej rozwijający się i wyjątkowo dochodowy rynek, który daje szansę zaspokajania zarówno aspiracji w zakresie organizowania i kierowania instytucjami medialnymi oraz tworzenia strategii komunikacyjnych. Pozwala na zrozumienie znaczenia nowych mediów (multimediów, internetu i animacji cyfrowej). Program studiów na tym kierunku dostarcza kompleksowej wiedzy z zakresu specyfiki nowych mediów, zarządzania i badań nad mediami oraz pracy dziennikarskiej w otoczeniu multimedialnym. Zapraszamy do dalszej lektury! Przedmioty, które obejmuje program kształcenia na kierunku media i komunikacja społeczna to: teoria komunikacji społecznej, komunikacja interpersonalna, historia mediów, socjologia i psychologia mediów, metody badań medioznawczych, Public Relations, socjologia marketingu, reklamy i promocji, metody i techniki perswazji, warsztat dziennikarza i rzecznika prasowego, marketing polityczny, rynek mediów, prawo medialne, retoryka, kreowanie rzeczywistości – warsztaty specjalnościowe, edukacja poprzez projekty.

Dziennikarstwo muzyczne. Od czasów pierwszych “imprez masowych”, społeczeństw nigdy nie opuszczała żądza “igrzysk i chleba”. W związku z wielkoskalową medializacją wydarzeń sportowych, muzycznych, politycznych, narosła potrzeba wykształcenia kadry specjalistów zajmujących się relacjonowaniem i opatrywaniem profesjonalnym komentarzem tego typu imprez. Upadł mit “uniwersalnego dziennikarza”, dlatego uczelnie wychodzą naprzeciw wymaganiom dzisiejszej komunikacji medialnej. Dziennikarstwo muzyczne to kompleksowa wiedza dotycząca muzyki klasycznej i popularnej skorelowana z wykształceniem humanistycznym kreującym absolwentów o szerokim prospekcie w dziedzinie kultury jako całości, przesądzającej o miejscu muzyki w kontekście społeczeństwa. Najczęściej wykładane przedmioty na dziennikarstwie muzycznym to: socjologia, podstawy politologii, wstęp do nauki o komunikowaniu, historia mediów w Polsce i na świecie, kulturotwórcza rola muzyki, historia muzyki, psychologia i socjologia muzyki, podstawy dziennikarstwa muzycznego, polski system polityczny, elementy kultury popularnej, podstawy produkcji muzycznej, fonografia na świecie i w Polsce, psychologia społeczna, podstawy ekonomii, współczesny system mediów periodycznych w Polsce wraz z lektoratem prasy krajowej, edukacyjne konteksty muzyki, instytucje i stowarzyszenia muzyczne.

Dziennikarstwo sportowe. Studia z zakresu dziennikarstwa sportowego to połączenie znajomości sportu, zasad i historii, z  pojmowaniem jego miejsca w społeczeństwie: gospodarce, polityce etc., a także rozumieniem terapeutyczno – pedagogicznego znaczenia w turystyce i rekreacji. Humanistyczny charakter tego profilu wpływa nie tylko na istotną w pracy każdego dziennikarza kulturę słowa i swadę językową – profesjonalne przygotowanie do zawodu zakłada także umiejętność wprzęgnięcia tematyki sportowej w szerszy horyzont światopoglądowy. Najczęściej wykładane przedmioty na dziennikarstwie sportowym to: polski system medialny, filozofia, socjologia, nauka o komunikowaniu, prawo, współczesne systemy polityczne, kultura języka, podstawy ekonomii, historia Polski w XX wieku, systemy medialne na świecie, gatunki dziennikarskie, retoryka i erystyka, dziennikarstwo radiowe, historia sportu i olimpizmu, podstawy dziennikarstwa sportowego, prawo mediów, sport i media, dziennikarstwo telewizyjne, historia mediów, rynek mediów sportowych w Polsce i na świecie, główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku, psychologia społeczna,  teoria komunikowania masowego, prawo autorskie, stosunki międzynarodowe, ekonomika mediów, opinia publiczna, społeczne aspekty sportu.

Studia w Rzeszowie i na Podkarpaciu

Rzeszów – miasto położone w południowo-wschodniej Polsce. Jest to bardzo ważny ośrodek akademicki na studenckiej mapie Polski. Studiuje tu ponad 45 tysięcy studentów, a mury uczelni, w roli absolwentów, opuszcza kilkanaście tysięcy osób. To najważniejszy ośrodek akademicki południowo-wschodniej Polski, w którym można studiować ponad 200 kierunków w formie studiów licencjackich, inżynierskich, jednolitych magisterskich, magisterskich drugiego stopnia lub podyplomowych. Szeroka oferta kierunków na uczelniach państwowych i prywatnych sprawia, że na studia tu decyduje się bardzo wiele osób, nie tylko z lokalnych miejscowości, ale z całej Polski i zagranicy. Miasto posiada nowoczesną infrastrukturę oraz dogodną lokalizację, dzięki czemu poza nauką, można w nim aktywnie spędzać czas wolny. W Rzeszowie i jego okolicach zarejestrowanych jest około 30 tysięcy firm, w których absolwenci mogą rozpocząć swoje kariery. Poza nauką studenci otrzymują ciekawą ofertę spędzania wolnego czasu, między innymi w licznych i pięknych rzeszowskich parkach, których jest kilkanaście. Do najbardziej popularnych należą Park Papieski, Aleja pod Kasztanami w okolicy Zamku Lubomirskich, czy też Ogród Miejski im. Solidarności. Studenci mogą udać się do pobliskich lasów lub też malowniczych miejscowości takich jak Tarnobrzeg, Krosno i Przemyśl. Fani historii i zwiedzania mają do dyspozycji Zamek Lubomirskich, Muzeum Okręgowe, Muzeum Etnograficzne, podziemną Trasę Turystyczną, czy też zabytkowy Rynek. Na tym ostatnim znajdują się liczne restauracje oraz bary. Pod tym kątem oferta Rzeszowa jest w pełni dostosowana do potrzeb studentów. Bliskość Bieszczadów to kolejny atut Rzeszowa. Studiowanie w województwie podkarpackim możliwe jest nie tylko w Rzeszowie. Uczelnie, ich zamiejscowe oddziały lub filie, znajdują się w takich miejscowościach jak: Jasło, Stalowa Wola, Jarosław, Przemyśl, Krosno, Tarnobrzeg, Sanok, Nisko, Przeworsk i Mielec. W nich co roku studiuje około kilku, a nawet kilkunastu tysięcy osób.

Humanistyczne i społeczne studia podyplomowe w Rzeszowie

Gdzie w Rzeszowie zdobywać wiedzę z różnych humanistyki, społeczeństwa, na studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach - stacjonarnych i on-line?

Praca po dziennikarstwie i komunikacji społecznej

Zastanawiasz się, jakie są perspektywy pracy po skończeniu dziennikarstwa i komunikacji społecznej na rzeszowskich i podkarpackich uczelniach?

Praca po dziennikarstwie i komunikacji społecznej

Po ukończeniu kierunku związanego z dziennikarstwem, mediami i komunikacją społeczna można podjąć zatrudnienie m.in. w takich jednostkach jak urzędy samorządowe centralne i lokalne, domy medialne, redakcje gazet i czasopism, stacje radiowe i telewizyjne, biura rzecznika prasowego, biura poselskie i sztaby wyborcze, agencje reklamowe i agencje PR, instytucje gospodarcze, komórki informacyjne struktur samorządowych i administracji publicznej, portale internetowe, ośrodki badań rynkowych i opinii publicznej.

Dziennikarz, mediaworker: Biegłość w posługiwaniu się językiem polskim, znajomość rzemiosła dziennikarskiego oraz wyniesiona ze studiów erudycja to dobra podstawa do pracy w mediach, takich jak prasa, radio, telewizja, media interaktywne (internetowe). Nie tylko tam, gdzie liczy się wysoka kultura języka, ale i komunikatywność oraz jasność przekazu. Znajomość różnych konwencji językowych pozwala na kształtowanie takiej formy, aby była dostosowana do poziomu wykształcenia oraz potrzeb odbiorcy. Absolwenci studiów medialnych nie mają problemu zarówno z dziennikarskimi gatunkami informacyjnymi (informacja/news, wzmianka, notatka, kalendarium, relacja/sprawozdanie, szkic reportażowy, sylwetka, wywiad), jak i bardziej subiektywną publicystyką (komentarz, esej, feature, recenzja, felieton, wywiad, portret, reportaż).

Copywriter, twórca reklamy, pracownik działów marketingu i agencji reklamowych: Skoro reklama opiera się na skutecznej perswazji, potrzebne są w niej zarówno biegłość w posługiwaniu się językiem polskim, jak i znajomość kodów kulturowych, a takie kompetencje mają absolwenci komunikacji społecznej. Dodatkowo w przypadku medialnych, marketingowych ścieżek studiów mają także wiedzę teoretyczną oraz praktyczne umiejętności przygotowania użytkowych tekstów takich jak slogan, tekst ulotki czy ogłoszenia, scenariusz filmu reklamowego i spotu radiowego, do wykorzystania w promocji. W przypadku mediów interaktywnych to także kompetencje dotyczące materiałów na strony internetowe przy zachowaniu wymogów SEO.

Rzecznik prasowy, pracownik działów i agencji PR: Każda osoba zajmująca się komunikacją marketingową na rzecz firm, marek, instytucji, osób publicznych, musi mieć w małym palcu biegłość w posługiwaniu się polszczyzną. Zatem absolwent komunikacji społecznej jest naturalnym kandydatem na rzecznika prasowego i specjalisty ds. public relations, osobę odpowiedzialną za kształtowanie opinii publicznej i budowanie wizerunku w mediach, w tym w mediach społecznościowych.

Influencer, bloger, vloger, podcaster, youtuber: Studia dziennikarskie mogą być dobrą podstawą do budowania kariery internetowego lidera opinii, skupiającego się na polskim kręgu kulturowym lub społecznościach posługujących się innym językiem obcym. Biegłość w posługiwaniu się mową i pismem w połączeniu z kontekstem kulturowym, przekłada się na możliwość budowania zasięgu w grupie obserwatorów oraz wpływanie na ich decyzje związane z biznesem, show businessem, poradnictwem i innymi sferami życia.

Redaktor, edytor, korektor, wydawca: Studia dziennikarskie dają dobre podstawy do pracy przy publikacjach literackich w wydawnictwach, zarówno klasycznych (książki, magazyny i pisma drukowane), jak i multimedialnych (e-booki, podcasty, adaptacje multimedialne literatury) zwłaszcza w przypadku edytorskich ścieżek studiowania. Biegłość w posługiwaniu się polszczyzną, znajomość reguł i konwencji językowych pomaga w pracy nad tekstami użytkowymi i literaturą piękną, zarówno w redagowaniu, jak i korekcie. Znajomość trendów literackich oraz nowości, przydaje się w wyszukiwaniu tekstów do publikacji, ich ocenie oraz zamawianiu.

Krytyk literatury, teatru, kina: Znajomość dzieł literackich oraz twórczości artystycznej w języku polskim, krytyki artystycznej oraz biegłość w posługiwaniu się polszczyzną to dobra podstawa do pracy krytyka literatury, teatru, kina.

Medioznawca, badacz komunikacji społecznej: Jako absolwent studiów dziennikarskich możesz związać się z aktywnością naukową na uczelni lub w instytucji badawczej związanej z medioznawstwem.Przy pracy naukowej jako medioznawca nieuniknione będą studia doktoranckie (po studiach magisterskich uzupełniających), praca naukowa, niekiedy praca dydaktyczna (uczenie studentów). Będziesz uczestniczyć w pracach badawczych, na ich podstawie przygotowywać artykuły i inne publikacje naukowe, uczestniczyć w seminariach i konferencjach związanych z funkcjonowaniem komunikacji społecznej.

Praca po studiach w Rzeszowie i na Podkarpaciu

Rzeszów, jako miasto wojewódzkie, jest atrakcyjnym miejscem pod kątem pracy. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych miejscowości w południowo-wschodniej Polsce, dzięki czemu absolwentom dużo łatwiej wejść na rynek pracy. Obecnie stopa bezrobocia w Rzeszowie wynosi 5,6% i jest niższa od średniej krajowej, która przekracza 6% oraz dużo niższa od średniej wojewódzkiej. W całym województwie podkarpackim stopa bezrobocia wynosi 8,5%, dlatego nie dziwi fakt, że bardzo dużo osób decyduje się na studia, a następnie poszukiwanie zatrudnienia w Rzeszowie. W mieście tym zdecydowanie łatwiej znaleźć atrakcyjną pracę, w porównaniu z mniejszymi miejscowościami w regionie. Wielu studentów wchodzi na rynek pracy już w trakcie studiowania i łączy naukę z pracą zarobkową. Do największych pracodawców należą takie firmy jak Pratt & Whitney Rzeszów S.A., Firma Oponiarska Dębica S.A., Asseco Poland S.A, Federal-Mogul Gorzyce Sp. z o.o., Bury Sp. z o.o., Kirchhoff Polska Sp. z o.o., Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. w Mielcu. Do innych atrakcyjnych pracodawców w regionie należą Hamilton Sundstrand Poland Sp. z o.o. w Rzeszowie oraz Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka S.A. GK w Lubzinie. To miejsca, w których bardzo często swoje kariery zawodowe rozpoczynają absolwenci z rzeszowskich uczelni oraz z innych miast województwa podkarpackiego. Firmy te szukają wykwalifikowanej kadry zarządzającej oraz wysokiej jakości specjalistów, na przykład do obsługi systemów informatycznych i marketingu. Rynek pracy w Rzeszowie jest atrakcyjny. Są tu duże firmy, co jest dodatkowym atutem studiowania w tym mieście.

Zawód: Specjalista ds. marketingu

Specjalista ds. marketingu to wszechstronnie uzdolniona osoba, której głównym zadaniem jest sprawienie, żeby produkty lub usługi danego przedsiębiorstwa były bardziej rozpoznawalne, chętniej kupowane i wysoko cenione przez grupę docelową. Magia? Po części tak, ale nie trzeba być wcale Sarumanem, żeby radzić sobie na marketingowym polu bitwy – wystarczy odpowiednia wiedza merytoryczna, kreatywność i przebojowość, żeby odnieść tutaj sukces. Niestety, nie

Czytaj więcej »

Pracownik instytucji kultury | Zawód z pasją

Jak pracuje się “w kulturze”? Czym zajmuje się pracownik kultury? Jak wygląda w praktyce organizacja koncertów i wydarzeń literackich? Jak zostać pracownikiem kultury? O swojej pracy opowiada Mieszko Strzelczyk, Instruktor w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu, absolwent studiów związanych z kulturą w kaliskiej filii UAM. Jak wygląda praca w centrum kultury? Co to jest animacja kultury? Instytucje kultury mają

Czytaj więcej »

Zawód: Copywriter

Czy wiesz, kto stoi za sloganami “I’m lovin’ it”, “Just do it”, “Coraz bliżej Święta”? Zachwycasz się ich chwytliwością i prostotą jednocześnie? Dobre hasło potrafi przyczynić się do ogromnego sukcesu marki, produktu czy jakiejkolwiek idei. A za tymi sukcesami stoją właśnie m.in. copywriterzy. Ich praca wbrew pozorom nie polega tylko na wpadaniu raz na jakiś czas na genialne pomysły. Czym

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję