Od czasów pierwszych “imprez masowych”, społeczeństw nigdy nie opuszczała żądza “igrzysk i chleba”. W związku z wielkoskalową medializacją wydarzeń sportowych, muzycznych, politycznych, narosła potrzeba wykształcenia kadry specjalistów zajmujących się relacjonowaniem i opatrywaniem profesjonalnym komentarzem tego typu imprez. Upadł mit “uniwersalnego dziennikarza”, dlatego uczelnie wychodzą naprzeciw wymaganiom dzisiejszej komunikacji medialnej. Dziennikarstwo muzyczne to kompleksowa wiedza dotycząca muzyki klasycznej i popularnej skorelowana z wykształceniem humanistycznym kreującym absolwentów o szerokim prospekcie w dziedzinie kultury jako całości, przesądzającej o miejscu muzyki w kontekście społeczeństwa.
Najczęściej wykładane przedmioty:
socjologia, podstawy politologii, wstep do nauki o komunikowaniu, historia mediów w Polsce i na świecie, kulturotwórcza rola muzyki, historia muzyki, psychologia i socjologia muzyki, podstawy dziennikarstwa muzycznego, polski system polityczny,
elementy kultury popularnej, podstawy produkcji muzycznej, fonografia na swiecie i w Polsce, psychologia społeczna, podstawy ekonomii, współczesny system mediów periodycznych w Polsce wraz z lektoratem prasy krajowej, edukacyjne konteksty muzyki,
instytucje i stowarzyszenia muzyczne;
Po studiach:
Ukończenie studiów daje możliwość podjęcia pracy:
– dziennikarz i publicysta muzyczny
– menedżer muzyczny
– producent muzyczny
– organizator wydarzeń muzycznych i kulturalnych.