Terapeuta: W celu pracy jako terapeuta należy ukończyć studia pedagogiczne, resocjalizacyjne lub psychologiczne np. z pedagogiki specjalnej. Terapeuta jest specjalną osobą, która jest wyszkolona do udzielania pomocy osobom w cierpieniu psychicznym. Terapeuta stosując odpowiednie metody, testy oraz angażując pacjenta w rozwiązywanie określonych zadań i wykonywanie odpowiednich czynności wpływają na zmianę postępowania lub zmianę zachowania swojego pacjenta. Coraz powszechniej ich praca znajduje zastosowanie w pracy z dziećmi agresywnymi oraz z zaburzeniami zachowania.
Resocjalizator: W celu pracy na stanowisku resocjalizatora należy ukończyć studia z pedagogiki, najlepiej o profilu resocjalizacyjnym. Resocjalizator ma spowodować, że osoby, które weszły w konflikt z prawem, zmienią swoje postępowanie, zaczną poważnie myśleć o swojej przyszłości, znajdą pracę, skończą szkołę albo znajdą nową ścieżkę kariery. Pomaga byłym więźniom, osobom stosującym przemoc w rodzinie, młodzieży w zakładach poprawczych przystosować się do życia w społeczeństwie. Absolwent studiów posiada kwalifikacje do pracy na stanowisku pedagoga resocjalizacyjnego, pedagoga-specjalisty realizującego działania związane z resocjalizacją oraz profilaktyką niedostosowania społecznego: w placówkach ogólnodostępnych i specjalistycznych, w tym specjalnych, w placówkach przeznaczonych dla osób niedostosowanych społecznie (dzieci, młodzież, dorośli), w szkołach podstawowych (realizacja zajęć specjalistycznych – resocjalizacyjnych, socjoterapeutycznych), w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, poradniach specjalistycznych podlegających resortowi edukacji lub organizacjom pozarządowym, w placówkach opieki, wychowania i resortu spraw wewnętrznych, poradniach specjalistycznych służby więziennej.
Socjoterapeuta: W celu pracy na stanowisku socjoterapeuty należy ukończyć studia z pedagogiki, najlepiej o profilu resocjalizacyjnym. Ważne w tym zawodzie jest posiadanie przygotowania pedagogicznego. Socjoterapeuta pracuje głównie z dziećmi i młodzieżą, a także z ich rodzicami. Celem pracy jest poprawa trudnych sytuacji życiowych podopiecznych, wyeliminowanie zaburzeń zachowania oraz udzielanie pomocy psychologicznej i pedagogicznej. Do typowego zakresu obowiązków socjoterapeuty należy między innymi: indywidualna lub grupowa pomoc psychologiczno-pedagogiczna, prowadzenie pracy korekcyjno-wychowawczej i profilaktyki wychowawczej, prowadzenie ćwiczeń mających na celu odreagowanie agresji i nagromadzonych w dziecku emocji, wyładowanie stresu, interweniowanie w sytuacjach kryzysowych i udzielanie wsparcia. Socjoterapeuci muszą wykazywać się szeregiem kompetencji miękkich niezbędnych w zawodzie takich jak: empatia, komunikatywność, cierpliwość, odpowiedzialność, zaangażowanie i wiele innych.
Wychowawca w ośrodkach specjalistycznych i szkołach: W celu pracy jako wychowawca w ośrodkach specjalistycznych i szkołach należy ukończyć studia pedagogiczne. Zalecanym kierunkiem jest zatem pedagogika specjalna. Wychowawca wypełnia zadania zawarte w indywidualnym planie pracy. Na jednego wychowawcę w placówce przypada nie więcej niż osiem dzieci.
Typowe zadania: poznanie potrzeb dziecka, wykonywanie czynności zgodnie z potrzebami podopiecznych, zapewnienie opieki wychowankom, wychowywanie dzieci, kształtowanie zasad, wartości u podopiecznych, stworzenie domowej atmosfery w placówce, czynności pielęgnacje, podawanie posiłków, odprowadzanie dzieci do szkoły oraz odbieranie ic, pomoc w odrabianiu lekcji, organizacja czasu wolnego w placówce, współdziałanie z rodziną wychowanka, kontakt z nauczycielami podopiecznych, przygotowanie wychowanków do samodzielnego życia, opracowanie indywidualnego planu pracy, prowadzenie karty pobytu dziecka.
Strażnik w służbie więziennej, wychowawca penitencjarny: Studia z resocjalizacji dają przygotowanie merytoryczne do pracy w systemie penitencjarnym. Dostępne są dwie ścieżki kariery. Praca funkcjonariusza w służbie mundurowej, czyli strażnika w areszcie śledczym i zakładzie karnym związana jest z zapewnieniem sprawnego funkcjonowania instytucji wysokiego ryzyka. Kompetencje resocjalizacyjne pozwalają na zapewnienie bezproblemowego przebywania osób oskarżonych w areszcie do czasu wyroku sądowego oraz skazanych w procesie karnym. Z kolei praca cywilnego specjalisty w systemie penitencjarnym związana jest z procesem resocjalizacji – nakłonieniu do przestrzegania norm społecznych i prawnych skazanych (dorosłych w zakładach karnych i młodocianych przestępców w zakładach poprawczych) oraz zdemoralizowanych nieletnich pod opieką sądu rodzinnego i dla nieletnich. W przypadku problemowych dzieci i młodzieży można mówić o resocjalizacji w takich instytucjach, jak młodzieżowe ośrodki adaptacji społecznej, zakłady resocjalizacyjno-rewalidacyjne (dla nieletnich upośledzonych umysłowo), zakłady resocjalizacyjno-terapeutyczne (dla nieletnich z zaburzeniami psychicznymi lub innymi zaburzeniami osobowości, uzależnionych od środków odurzających, psychotropowych i alkoholu, nosicieli wirusa HIV) i zakłady readaptacyjne (głównie dla nieletnich odmawiających uczestnictwa w procesie wychowania, edukacji i terapii). To także praca w MOS-ach i MOW-ach. Młodzieżowe Ośrodki Socjoterapii, przeznaczone są dla osób z zaburzeniami rozwojowymi, problemami w nauce i życiu społecznym, zaburzeniami w funkcjonowaniu społecznym, zagrożone niedostosowaniem społecznym. Młodzieżowe Ośrodki Wychowawcze resocjalizują młodzież niedostosowaną społecznie skierowaną do nich orzeczeniem sądu.
Pracownik socjalny: Studia z resocjalizacji (pedagogiki resocjalizacyjnej) dają dobrą podstawę do pracy jako pracownik socjalny, specjalista od pomocy społecznej. Bardzo często osoby i rodziny wymagające takiego wsparcia zagrożone są demoralizacją, łamaniem norm społecznych i prawnych, a w konsekwencji mogą stać się zarówno sprawcami, jak i ofiarami przestępstw. Proces resocjalizacji jest jednym z obszarów wsparcia, żeby podopieczni mogli nabywać umiejętności samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie. Jako pracownik socjalny absolwent studiów resocjalizacyjnych może znaleźć pracę w takich instytucjach, jak: regionalny ośrodek polityki społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, OPS (ośrodek pomocy społecznej), MOPS – miejski – w miastach na prawach powiatu, centrum integracji społecznej, klub integracji społecznej, ośrodek interwencji kryzysowej, dom pomocy społecznej, a także w placówce służby zdrowia, zakładzie karnym i organizacji pozarządowej wyspecjalizowanej w pomocy społecznej.
Biegły sądowy: Studia z resocjalizacji dają kompetencje do zdobywania doświadczenia, które umożliwi występowanie przed sądami różnego typu I stopnia, jako biegły sądowy. Wpisanie na listę biegłych sądowych w danej dziedzinie lub powołanie do konkretnej sprawy, to po pierwsze rola konsultanta (udzielanie porad i wskazówek, np. podczas oględzin miejsca przestępstwa), a po drugie opiniodawcy (przeprowadzenie konkretnej ekspertyzy i wydanie opinii w sprawie sądowej).
Kurator sądowy: Kurator sądowy to zawód prawniczo-pedagogiczny, wykonuje orzeczenia sądu dotyczące nadzoru nad osobami i rodzinami w sprawach karnych, rodzinnych i nieletnich. Wykonuje wobec swoich podopiecznych zadania o charakterze wychowawczo-resocjalizacyjnym, diagnostycznym, profilaktycznym i kontrolnym. Kuratorzy sądowi pracują zarówno z osobami pozostającymi na wolności (odwiedzając ich w domach), jak i w zakładach karnych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych oraz leczniczo-rehabilitacyjnych. Studia resocjalizacyjne pozwalają na zdobycie zawodu kuratora sądowego, ale można go wykonywać także po studiach prawnych, pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych, nauk o rodzinie. Aplikacja kuratorska trwa jeden rok.
Pedagog resocjalizacyjny-naukowiec: Jako absolwent studiów resocjalizacyjnych możesz rozpocząć aktywność naukową na uczelni lub w instytucji badawczej. Nieuniknione będą wtedy studia doktoranckie (po studiach magisterskich uzupełniających), praca naukowa, niekiedy praca dydaktyczna (uczenie studentów). Będziesz uczestniczyć w pracach badawczych, na ich podstawie przygotowywać artykuły i inne publikacje naukowe, uczestniczyć w seminariach i konferencjach związanych z resocjalizacją.