Sukcesem organizacji jest zaspokojenie potrzeb klienta oraz osiągnięcie zysków niezbędnych do jej funkcjonowania i rozwoju. O tym jak to najlepiej pogodzić, uczą się studenci marketingu. Studia te kształtują umiejętności praktycznego działania i strategicznego myślenia o funkcjonowaniu organizacji w kategoriach klientów, rynków i konkurentów.
Czego nauczysz się na studiach?
Wbrew powszechnemu mniemaniu, trudno znaleźć w ofercie polskich uczelni kierunek o nazwie „Marketing”. Najczęściej występuje on bowiem jako Zarządzanie i marketing lub jako specjalizacja w ramach studiów z zakresu zarządzania. Szereg uczelni tworzy jednak specjalistyczne programy kształcenia (np. innowacyjny marketing lub marketing internetowy), na których studenci mogą zdobyć gruntowną wiedzę z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii w marketingu i promocji. Czego można nauczyć się na studiach? Wystarczy prześledzić najczęściej powtarzające się przedmioty, by uzmysłowić sobie, że wiedza zdobywana przez studentów tego kierunku/specjalności jest naprawdę bardzo przekrojowa. Wykaz realizowanych przedmiotów:
- Controlling w marketingu
- Kreowanie wizerunku firmy (public relations)
- Finansowanie działalności marketingowej
- Zarządzanie procesami sprzedaży i relacje z kluczowymi klientami
- CRM-zarządzanie związkami z klientami
- Logistyka marketingowa
- Badania marketingowe
- Marketing bezpośredni
- Marketing polityczny i public relations
- Marketing dóbr konsumpcyjnych i industrialnych
- Marketing turystyki
- Komunikacja marketingowa
- Strategie marketingowe
- Wprowadzenie nowego produktu na rynek
Gdzie studiować marketing?
A co po studiach, czyli gdzie marketer znajdzie pracę?
Twoim miejscem pracy będzie w głównej mierze biurko, ale powinieneś przygotować się także na niewielką ilość wyjazdów do kontrahentów i klientów oraz konieczność uczestniczenia w rozmaitych wydarzeń branżowych, np. targach, konferencjach, prezentacjach produktów, itd.
Większość z tych imprez będziesz jednak organizować samodzielnie:)
Przykładowe stanowisko, które możesz objąć po ukończeniu studiów:
- specjalista ds. marketingu,
- specjalista ds. Public relations,
- specjalista ds. mediów społecznościowych,
- specjalista ds. sprzedaży,
- specjalista ds. SEO.
Tutaj znajdziesz pełny wykaz stanowisk w branży marketingowej
Możliwości rozwoju w branży marketingowo-promocyjnej są uzależnione od wielkości firmy, w której zostaniesz zatrudniony, oraz od poziomu Twojego doświadczenia i dotychczasowych osiągnięć. Specjaliści z kilkuletnim stażem i bogatym portfolio zrealizowanych projektów mogą liczyć na zarobki sięgające nawet 8000 złotych netto.