Site logo

Praca na studiach dziennych – czy warto?

Zalety i wady pracy podczas studiowania w trybie stacjonarnym. Zobacz, co możesz zyskać, a co stracić chodząc jednocześnie na zajęcia na uczelni i do pracy

Czy warto pracować na studiach dziennych?

Jeśli studiujesz wieczorowo albo zaocznie, praca podczas studiów jest dla Ciebie oczywistością. Jednak inaczej jest w przypadku studiów dziennych, najczęściej bezpłatnych. Tutaj decyzja o podjęciu pracy będzie dla każdego sprawą mocno indywidualną.  Bywają sytuację, gdy wybór ten nie jest warunkowany zwykłymi chęciami dorobienia sobie do wymarzonego auta czy wakacyjnej wycieczki, a koniecznością wynikającą z przybywających obowiązków takich jak opłacenie czynszu za mieszkanie czy rachunki.  Niezależnie od tego, jakie są Twoje motywacje, warto przynajmniej rozważyć opcję “praca jednocześnie ze studiami”. Wtedy chcąc pójść do pracy, nie rezygnując jednocześnie ze studiowania, warto przemyśleć i przeanalizować wszystkie potencjalne utrudnienia i korzyści. 

Wady pracy na studiach

Połączenie pracy ze studiami niesie za sobą pewne negatywne konsekwencje, na które trzeba być przygotowanym.

Mniej czasu wolnego

Niezależnie od tego, czy studiujesz na pierwszym roku, czy jesteś już oswojony z życiem studenckim, musisz przeanalizować swój kalendarz. Decydując się na pójście do pracy, zwłaszcza na studiach stacjonarnych, musisz pogodzić się z tym, że Twój czas wolny ulegnie znacznemu skróceniu. Dotyczy to nie tylko czasu, który poświęcisz dodatkowo na dojazd do pracy, ale przede wszystkim ma również wpływ na wiele aspektów z życia studenckiego tj. imprezy czy regularne spotkania ze znajomymi po zajęciach. Rozkład zajęć na studiach również nie wygląda tak samo, jak w liceum czy technikum. Często kilkugodzinne okienka między wykładami to dla osób pracujących jedyna wolna chwila w ciągu dnia. Szczególnie daje to się we znaki w czasie sesji, dlatego należy pamiętać o tym, by nauki do egzaminów nie odkładać na ostatni tydzień, ponieważ zwyczajnie możesz nie zdążyć się do niego nauczyć. 

Możliwość pogorszenia się wyników w nauce

Napięty grafik oraz zmęczenie po pracy mogą być przyczyną braku przygotowania do zajęć czy nawet na kolokwium, które masz mieć następnego dnia. Szczególnie dotyczy to pracy, która mocno angażuje fizycznie lub psychicznie. W momencie, gdy zaangażujesz się w wykonywane czynności w miejscu pracy bardziej niż w naukę, może nieść to za sobą poważne konsekwencje widoczne w osiąganych przez ciebie wynikach.

Praca ważniejsza od nauki?

Słabe wyniki osiągane przez ciebie na studiach mogą być początkiem nowego problemu, którym jest utrata chęci do nauki. Gdy zauważysz, że praca przynosi ci namacalne  korzyści w postaci wynagrodzenia od studiów, motywacja do studiowania spada. Zwłaszcza jeśli na uczelni  i tak nie idzie ci najlepiej. Możesz zacząć zastanawiać się, czy nie warto zawiesić swojej przygody na uczelni, co w większości przypadków kończy się trwałym porzuceniem studiów.

Zalety pracy na studiach

Oczywiście praca na studiach dziennych ma też wiele zalet

Stały dochód 

Pracując, jesteś w stanie zadbać o siebie, nie zależąc  finansowo od nikogo. Co jakiś czas możesz również pozwolić sobie na zakupy, na które do tej pory nie było Cię stać, ze względu na zbyt wysoką cenę. Studenckie życie wcale nie musi być kojarzone z pustą lodówką i przywożeniem od rodziców słoików z jedzeniem.

Nabieranie doświadczenia

Pracując w miejscu bezpośrednio związanym z kierunkiem swoich studiów, możesz przekładać zdobytą na zajęciach wiedzę teoretyczną, w praktyczne działania wymagane przez pracodawcę. Ponadto nabrane doświadczenie z pewnością przyda Ci się podczas przyszłych rozmów kwalifikacyjnych, a pewność siebie zbudowana przez czas pracy, pozwoli ci wyróżniać się na tle innych kandydatów.

Nowe znajomości w branży

Zgodnie z myślą — ,,można się dostać wszędzie, ale znajomości znacznie zwiększą twoje szanse” warto rozważyć podjęcie pracy również z tego względu. Fachowo nazywa się to networkingiem, czyli budowaniem sieci potencjalnych kontaktów zawodowych. Poznanie nowych osób jest nie tylko obopólną korzyścią, wpływającą na przyszłe wspieranie się w poszukiwaniu pracy, ale przede wszystkim jest szansą na poznanie nowych przyjaciół, którzy chętnie pomogą w razie potrzeby w powierzonych Ci zadaniach. 

Organizacja czasu wolnego

Posiadanie ograniczonego czasu, który możesz przeznaczyć na przyjemności, pozwoli ci nauczyć się rozważnie nim dysponować. Jest to bardzo przydatna umiejętność, zwłaszcza w dorosłym życiu. Osoby potrafiące rozsądnie dysponować swoimi zadaniami i mądrze zarządzać wolnymi chwilami nie tylko znacznie ułatwiają sobie własne życie, ale dają dodatkowe argumenty przyszłemu pracodawcy, mówiące, że jest się odpowiednią osobą na stanowisko, na które aplikujesz.

Jak podjąć decyzję?

Jak widzisz, zalet pracowania w czasie studiów jest bardzo wiele, ale wiążą się z nią także zagrożenia. Zastanów się, czy będziesz w stanie poukładać sobie obowiązki studenckie i zawodowe, żeby zgrać je czasowo i nie stracić motywacji do nauki. Jeśli masz wybór – koniecznie wybierz taką ofertę pracy, która będzie korzystna z punktu widzenia kariery po studiach. Nawet jeśli tam “dzisiaj” mniej zarobisz. Warto też pomyśleć nad potencjalnym zatrudnieniem się w miejscu, które nie tylko będzie atrakcyjne finansowo i pozwoli ci się rozwijać, ale przede wszystkim przyniesie Ci satysfakcję – praca potrafi być przyjemna.

Musisz także zastanowić się, czy jesteś w stanie pracować na cały etat, 40 dni w tygodniu, w stałych godzinach, czy dorywczo, np. wyłącznie w weekendy, albo popołudniami, wieczorami. To zawęzi obszar poszukiwań i pomoże w podjęciu decyzji o łączeniu pracy ze studiami.

Jeśli wstępna decyzja o pracy podczas studiów jest “na tak” – poszukaj kilku ofert pracy. Przed podjęciem decyzji postaraj się wypisać wszystkie wady i zalety danej oferty pracy. To pomoże podjąć racjonalną decyzję.

Jeśli dostaniesz zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną – idź koniecznie. Takie doświadczenie jest bezcenne, nawet jeśli nie pójdzie za nią oficjalna oferta od pracodawcy, albo kiedy to Ty z niej zrezygnujesz. Nie podejmuj decyzji wyłącznie po rozmowie z konsultantem. Powiedz, że chcesz porozmawiać twarzą w twarz z przyszłym przełożonym. Podczas rozmowy u bezpośredniego pracodawcy warto zwrócić uwagę na to, czy podczas konwersacji występuje  “chemia”. Praca to także emocje i relacje międzyludzkie.

Krzysztof Pełka
Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Zawód: Account manager

Account manager ( na terenie Polski zwany także „opiekunem klienta”) to człowiek z pierwszej linii firmowego frontu, który każdego dnia naraża swoje życie i zdrowie

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję