“Podyplomówki” artystyczne to przede wszystkim podnoszenie kompetencji związanych z różnymi obszarami kultury, sztuki, twórczości artystycznej, których dotyczą studia podyplomowe. Możesz zatem szukać językowych studiów podyplomowych związanych z muzyka, plastyką, grafiką, wzornictwem, kinem, teatrem, fotografią. Jednak artystyczne podyplomówki dają także kompetencje związane z wykorzystywaniem twórczości, kreatywności w różnych obszarach nauki, biznesu, kultury, edukacji.
- Podylomowe studia muzyczne: Kierunki podyplomowe związane z tworzeniem muzyki (kompozycja), wykonywaniem jej (np. dyrygentura, wokalistyka, instrumentalistyka, chóralistyka) w różnych obszarach muzyki (klasyczna, jazz i muzyka rozrywkowa, popularna, kościelna, disco polo). To także powiązane z muzyką “podylomówki” z innych obszarów aktywności – tańca, choreografii, aktorstwa musicalowego, operowego. Warto też zainteresować się krytyką muzyczną, muzykologią, teorią muzyki. Z tą dziedziną artystyczną związane są również studia podyplomowe z edukacji artystycznej w obszarze sztuk muzycznych.
- Podyplomowe studia plastyczne: Kierunki podylomowe związane ze sztukami pięknymi, twórczością plastyczną, takie jak malarstwo, rysunek, grafika, kaligrafia, rzeźba, ceramika, instalacja, scenografia, witraż, graffiti. Warto też zainteresować się podyplomową krytyką sztuki, teorią sztuk pięknych. Z tą dziedziną artystyczną związane są również “podyplomówki” z edukacji artystycznej w obszarze sztuk plastycznych.
- Podyplomowe studia architektoniczne: To kierunki podyplomowe łączące kreatywność, uzdolnienia artystyczne z kompetencjami technicznymi do projektowania budynków (architektura) oraz ich wyglądu wewnętrznego (architektura wnętrz), a także z kompetencjami przyrodniczymi, w przypadku projektowania przestrzeni zewnętrznej (architektura krajobrazu.)
- Podyplomowa sztuka teatru, filmu i telewizji: Kierunki podyplomowe związane z tworzeniem wydarzeń artystycznych – dramaturgicznych (w tym teatr, film, opera), dokumentalnych (np. reportaż), informacyjnych i rozrywkowych (np. serial, kabaret. Część z nich to ich kreowanie (dramatopisarstwo, scenariopisartwo). Inne “podyplomówki” związane są z realizacją i interpretacją dzieła (aktorstwo, lalkarstwo, reżyseria). Kolejne z organizacją, realizacją obrazu i dźwięku podczas zdarzenia artystycznego: operator filmowy i TV oraz postprodukcją (montaż, udźwiękowienie, efekty specjalne).
- Podyplomowa grafika: To te z podyplomowych kierunków plastycznych, które związane są z tworzeniem dzieł artystycznych lub form użytkowych z przeznaczeniem do powielania ze wzorca wykreowanego przez grafika. Na podstawie stworzonego projektu tworzone jest dzieło artystyczne lub użytkowe na papierze, tkaninie lub innej powierzchni. Klasyczne podyplomowe specjalności graficzne to m.in. drzeworyt, linoryt, miedzioryt, akwaforta, litografia, druk sitowy i cyfrowy. To także “podyplomówki” związane z projektowaniem multimedialnym czyli grafika komputerowa.
- Podyplomowa historia sztuki, teoria kultury: To kierunki studiów podyplomowych związane z historią twórczości artystycznej oraz teoretycznym jej opisaniem, np. muzykologia, sztuki, krytyka artystyczna, sztuk, literacka, filmowa, teatralna, operowa.
- Podyplomowy taniec: To kierunki podyplomowe związane z projektowaniem ruchu scenicznego (choreografia) w tańcu klasycznym i współczesny oraz wykonywaniem go – tańcem towarzyskim, baletem, musicalem, hip-hopem.
- Podyplomowe wzornictwo: To kierunki podyplomowe związane z designem projektowaniem prototypów przedmiotów użytkowych do wykorzystania w rzemiośle artystycznym i produkcji przemysłowej, w tym modzie, meblarstwie, wyposażeniu wnętrz, motoryzacji.
- Podyplomowe zarządzanie w kulturze i sztuce: To kierunku podyplomowe związane z zarządzaniem instytucjami artystycznymi oraz placówkami kultury (teatrami, muzeami, w tym z kuratorstwem artystycznym, handlem dziełami sztuki (marchand), organizacją wydarzeń kulturalnych, przedstawień, filmów. To także podyplomowa animacja kultury i sztuki oraz aktywność w publicznych instytucjach kulturalnych i urzędach.