Praca po studiach turystycznych
Studia na kierunkach turystycznych należą do studiów pracochłonnych i bardzo ciekawych, jednak niezbyt wymagających. Dziedzina stale się rozwija, dlatego wiedza zdobyta na studiach nie oznacza końca nauki, osoby wiążące swoją przyszłość z wykonywaniem pracy w branży turystycznej i hotelarstwie lub pracować będą prowadząc własną działalność gospodarczą w zakresie turystyki muszą być przygotowane na ciągły rozwój i dostosowanie zdobytej wiedzy do zmieniającego się świata. Przyszli przewodnicy, hotelarze, animatorzy muszą być osobami empatycznymi z dużą zdolnością wielowątkowego myślenia i otwartości na świat. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to absolwentów tych kierunków stale poszukują instytucje regionalne, hotelarskie, gastronomiczne i turystyczne. Dodatkowo osoby kończące te kierunki znajdą zatrudnienie we wszystkich przedsiębiorstwach na stanowiskach marketingowych, eksportowych. Absolwent musi wykazywać się umiejętnością kreatywnego myślenia, otwartością na zmieniający się świat i szeroką wiedzą na temat różnych procesów społecznych. Turystyka i hotelarstwo to bardzo ciekawy kierunek, zapewniający różne możliwości zatrudnienia i satysfakcjonujące wynagrodzenie. Należy sobie jednak odpowiedzieć na zasadnicze pytanie – czy ma się wyżej wymienione cechy i umiejętności. Jeśli tak, to rzeczywiście warto spróbować swoich sił w branży nauk o polityce.
Przedsiębiorca – właściciel firmy turystycznej: Do prowadzenia własnej działalności gospodarczej w zakresie turystyki najlepiej przygotowują studia z zakresu zarządzania, ekonomii, biznesu, finansów i rachunkowości, analizy i zarządzania w biznesie, ekonomii biznesu i finansów, przedsiębiorczość, psychologii zarządzania oraz studia turystyczne.
Zawód przedsiębiorcy należy do bardzo wymagających w naszym kraju. Prowadzenie własnego biznesu jest dla osób wytrwałych, które dążą do określonego celu. Aby ułatwić sobie start na tym trudnym rynku warto ukończyć na początek odpowiednie studia. Studia z zakresu finansów i rachunkowości wydają się być najlepszym rozwiązaniem, gdyż już na start wiemy jakie czekają nas koszty i rozwiązania podatkowe. Dodatkowo potrafimy przygotować analizę szans i zagrożeń. Dodatkowo aby wykonywać zawód przedsiębiorcy w branży turystycznej warto ukończyć studia z zakresu turystyki. Tak, aby doskonale znać branżę, w której prowadzi się działalność gospodarczą. Zawód choć trudny to potrafi dawać wiele satysfakcji, ponieważ wszystko co robimy robimy dla siebie i każdy sukces smakuje podwójnie. Absolwenci kierunków z zarządzania i turystyki przygotowani są do uruchomienia i prowadzenia własnej firmy. Studia pozwalają na uzyskanie wiedzy z zakresu skutecznego zarządzania innowacjami i korzystać ze środków unijnych. Słuchacze uczą się praktycznego analizowania i diagnozowania potencjału rozwojowego i innowacyjnego firmy co pozwala im na prowadzenie własnego biznesu.
Marketingowiec w branży turystycznej: Zawód marketingowca można wykonywać po ukończeniu studiów z zakresu zarządzania i marketingu. Studia na tych kierunkach mają zwykle praktyczny charakter i dobrze przygotowują do wykonywanego zawodu. Jednak aby wykonywać zawód marketingowca w szerokiej branży turystycznej warto ukończyć studia z zakresu turystyki, chociażby podyplomowe. Praca marketingowca bardzo często zależy od tego dla jakiej instytucji pracuje. Współcześnie za skuteczną sprzedaż wielu produktów odpowiadają działy marketingu, które to przygotowują to coraz bardziej wymyślne kampanie marketingowe tak aby klienci byli zainteresowani zakupem, nie tylko tu i teraz ale również związali się emocjonalnie z firmą. Pozwala to wówczas na przyciągnięcie do firmy wielu nowych klientów, ale również utrzymanie ich na lata przy sobie. Dzięki temu firma może w trybie długoletnim możliwości swojej sprzedaży wycieczek oraz innych usług turystycznych i zarządzania portfelem. Dlatego też specjaliści ds. marketingu mają za zadanie jak najlepiej poznać klienta, aby w prawidłowy sposób dostosować do niego kampanię. Aby zostać marketingowcem należy mieć wykształcenie średnie, jednak wraz z rozwojem i profesjonalizacją zawodu coraz częściej wymaga się ukończenie studiów kierunkowych z zakresu zarządzania i marketingu. Przyszli twórcy kampanii reklamowych znajdą zatrudnienie we wszystkich gałęziach branży turystycznej takich jak turystyka, hotelarstwo, sport czy gastronomia. Absolwenci studiów z zakresu zarządzania i marketingu i turystyki i hotelarstwa mogą znaleźć zatrudnienie jako marketingowcy, kierownicy i menedżerowie w przedsiębiorstwach usługowych w branży turystycznej, hotelarskiej i sportowej.
Specjalista ds. sprzedaży – doradca klienta turystycznego: Do zawodu doradcy klienta najlepiej przygotowują studia z zakresu biznesu i zarządzania, turystyki. Najbardziej dopasowanymi kierunkami są biznes, zarządzanie, ekonomia, handel międzynarodowy, komunikacja biznesowa, przedsiębiorczość, psychologia biznesu, gospodarka turystyczna, zarządzanie rekreacją. Praca na stanowisku specjalisty/doradcy do spraw sprzedaży klienta turystycznego polega na kompleksowej obsłudze klienta. Osoba zatrudniona na tym stanowisku aktywnie wspiera sprzedaż usług turystycznych znajdujących się w ofercie handlowej firmy dla klientów indywidualnych oraz firm. Do głównych obowiązków należy pozyskiwanie i obsługa klientów, prowadzenie negocjacji handlowych, przygotowanie ofert w oparciu o wcześniej zbadane potrzeby klienta, utrzymywanie relacji z aktualnymi klientami firmy oraz dbanie o wizerunek. Specjalista ds. sprzedaży powinien mieć minimum średnie wykształcenie, jednak wraz z rozwojem tego stanowiska oczekuje się od kandydatów ukończenia szkoły wyższej o preferowanym profilu ekonomicznym lub zarządczym. Dodatkowo od osób zatrudnionych na tym stanowisku wymaga się prawa jazdy kat. B oraz znajomości języka angielskiego. Poza tym pracownik powinien cechować się zdolnościami negocjacyjnymi, odpowiedzialnością, sumiennością, komunikatywnością, kreatywnością, samodzielnością, wysoką kulturą osobistą. Specjalista ds. sprzedaży może pracować w różnych obszarach branży turystycznej takich jak wycieczki, hotelarstwo czy gastronomia. Absolwenci kierunków zarządczych i turystycznych znajdą ciekawą pracę jako doradca klienta i ekspert ds. turystyki na wszystkich szczeblach zarządzania w różnego typu przedsiębiorstwach.
Krajoznawca: W celu pracy na stanowiskach krajoznawczych należy ukończyć studia z zakresu kulturoznawstwa lub turystyki i rekreacji. Absolwenci tych kierunków są przygotowani do pracy w charakterze przewodnika turystycznego czy też organizatora. Znajdą zatrudnienie w przedsiębiorstwach, agencjach krajowych i zagranicznych działających na polskim rynku usług turystycznych, w administracji samorządowej lub państwowej i wszędzie tam, gdzie istnieje zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie krajoznawstwa, planowania, organizacji i promowania ruchu turystycznego.
Przewodnik: W celu pracy na stanowiskach przewodnika, organizatora wycieczek należy ukończyć studia na kierunku turystyka, geografia lub studia z zakresu kulturoznawstwa.
Dobre przygotowanie teoretyczne i praktyczne w trakcie studiów daje wiele możliwości zdobycia interesującej pracy o dużych perspektywach, jak również pozwoli na samorealizowanie się w różnych formach działalności gospodarczej i społecznej. Absolwenci turystyki i rekreacji, kulturoznawstwa i geografii to przyszli menedżerowie, rezydenci, piloci, animatorzy, agenci, organizatorzy, wykładowcy, instruktorzy i trenerzy o szerokich kompetencjach zawodowych.
Menedżer hotelu, restauracji: Do zawodu menedżera hotelu i restauracji najlepiej przygotowują studia z zakresu zarządzania oraz hotelarstwa. Najbardziej dopasowanymi kierunkami są hotelarstwo i turystyka, przedsiębiorczość, zarządzanie, ekonomia i biznes, analiza i zarządzanie w biznesie, język angielski w biznesie, Business and languages, handel międzynarodowy, zarządzanie międzynarodowe, lingwistyka w biznesie. Praca na stanowisku menedżera hotelu i restauracji polega na zarządzaniu podlegającym obszarem. Wraz z rozwojem biznesu konieczne staje się wyznaczenie managera hotelu oraz menedżera restauracji. Do jego głównych obowiązków należy wsparcie dla właściciela i odciążanie go z codziennych obowiązków koordynowania pracy lokalu. Taka osoba zarządza zespołem i dba o sprawne działanie jednostki, a z drugiej strony – reprezentuje lokal na zewnątrz i dba o to, by potrzeby gości były spełnione. Do podstawowych zadań dnia codziennego menedżera należy zatwierdzanie grafiku, rekrutacja, rozwój i szkolenie pracowników oraz kontrola ich pracy. Dodatkowo osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna jest za utrzymanie odpowiedniej atmosfery w pracy oraz rozwiązywanie powstających konfliktów. Menedżer powinien mieć kwalifikacje z zarządzania i biznesu oraz dobrze jeśli wykazuje się dodatkową wiedzą z zakresu gastronomii i marketingu. W tym zawodzie szczególnie ważna jest znajomość języków.
Absolwent kierunków biznesowych i zarządczych związanych również z turystyką jest przygotowany do pracy w środowisku międzykulturowym na stanowiskach zarządczych.
Animator kultury: W celu pracy na stanowiskach związanych z animacją kultury należy ukończyć studia turystyczne lub kulturoznawcze. Kompetencje uzyskane przez studentów umożliwią im twórcze wykorzystywanie współczesnych mediów (Internetu) do upowszechniania i animowania działań z zakresu szeroko rozumianej kultury oraz inicjowania niezależnych działań przestrzeni gospodarczej. Animator kultury zajmuje się organizowaniem życia kulturalnego danej społeczności, w tym organizacją czasu wolnego mieszkańcom. Dodatkowo organizuje imprezy kulturalne i prowadzi zajęcia (warsztatowe) wybranych dziedzin sztuki. Jest to osoba silnie związana z szeroko pojętą kulturą, promująca ją, uświadamiająca ludziom jej znaczenie, inspirująca do działania w jej obszarze. Przyszli animatorzy znajdą pracę w ośrodkach wychowawczo-oświatowych, szkołach, przedszkolach, organizacjach pozarządowych, samorządach, domach opieki społecznej, bibliotekach, mediach, galeriach sztuki, muzeach, kinach i teatrach, domach dziecka czy domach kultury.
Polityk: Wykształcenie turystyczne to dobre przygotowanie do zaangażowania się w życie publiczne. Dzięki dobrej znajomości sytuacji międzynarodowe, regionu, kultury i zasad prawnych rządzących polityką publiczną absolwenci studiów z turystyki mogą robić skutecznie karierę na różnych poziomach aktywności: lokalnej (miejskiej, wiejskiej), gminnej, powiatowej, samorządowej, na szczeblu krajowym i międzynarodowym.
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych: W celu pracy na stanowiskach współpracy międzynarodowej warto ukończyć studia politologiczne, turystytyczne, kulturoznawcze lub kierunku pokrewne. Kariera absolwenta turystyki może przybierać bardzo różne oblicza. Uzależniona jest bardzo mocno od indywidualnych predyspozycji i w zasadzie nie istnieją jakieś powtarzające się wzorce. Wystarczy przyjrzeć się liście potencjalnych miejsc pracy, które wymagają wiedzy o relacjach pomiędzy ośrodkami regionalnymi, państwami i organizacjami międzynarodowymi. Będą to korporacje, przedsiębiorstwa międzynarodowe, różne agendy rządowe, dyplomacja, organizacje pozarządowe oraz samorządy, które prowadzą sprawy związane z imigracją lub współpracą zagraniczną.
Badacz turystyki – naukowiec: Po ukończeniu studiów I, II i III stopnia z turystyki, hotelarstwa, sportu, gospodarki turystycznej, animacji kultury i pokrewnych można kontynuować swoją ścieżkę kariery pozostając na uczelni w roli wykładowca oraz naukowca. Naukowiec to bardzo ogólne pojęcie. Naturalnymi predyspozycjami jest chęć prowadzenia badań, dochodzenia do prawdy, szukania rozwiązań i formułowanie sądów, a także umiejętność obrony własnego stanowiska. Praca na tym stanowisku to ciągła nauka, szkolenie i nauczanie innych. Z jednej strony to duża odpowiedzialność, z drugiej zaś duża samodzielność. Życie naukowca to ciągła aktualizacja zdobytej wiedzy, dlatego też jednym z najważniejszych elementów życia są badania, kursy, sympozja oraz inne okazje by móc rozwijać się w dziedzinie obranej na początku kariery. Postawienie na tą ścieżkę kariery to również pogodzenie się z faktem, iż często nasze badania będą miały zastosowanie tylko teoretyczne bez praktycznego wyrażenie, a przez to nie zawsze taka praca jest satysfakcjonująca. Jednak jeśli uda się doprowadzić badania do przełomowych rozwiązań to możemy wpisać się na stałe do historii nauki.
Menedżer klubu sportowego: Do zawodu menedżera klubu sportowego najlepiej przygotowują studia z zakresu zarządzania oraz hotelarstwa. Najbardziej dopasowanymi kierunkami są hotelarstwo i turystyka, przedsiębiorczość, zarządzanie, ekonomia i biznes, sport, wellness, zarządzanie w sporcie i kierunki pokrewne. Praca na stanowisku menedżera klubu sportowego polega na zarządzaniu zespołem sportowym. Menedżer jest osobą multizadaniową, ma szerokie umiejętności i kompetencje. Odpowiada za wiele kluczowych decyzji w związku z prowadzeniem biznesu sportowego. Do najważniejszych cech osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy otwarty umysł, kreatywność oraz zdolności organizacyjne. Zarządca klubu potrafi podejmować szybko trafne decyzje oraz przewidywać zagrożenia i szanse. Zarządzanie klubem sportowym jest trudnym zadaniem. Wymaga łączenia funkcji administratora z funkcją lidera grupy. Strategiczne myślenie, intuicja i przede wszystkim miłość do sportu to cechy, które powinna posiadać osoba zarządzająca klubem sportowym. W celu podjęcia pracy na tym stanowisku oprócz odpowiedniej umowy niezbędne jest również uzyskanie licencji wydawanych w zależności od szczebla rozgrywek przez komisję licencyjną odpowiedniego związku sportowego prowadzącego dane rozgrywki. Godziny pracy nie są w żaden sposób normowane, a wszystko zależy od danej sytuacji i rozwoju wypadków. Managerowie mogą szukać zatrudnienia w różnego rodzaju klubach, związkach i organizacjach sportowych. Absolwent kierunków biznesowych i zarządczych, turystycznych związanych również ze sportem jest przygotowany do pracy w środowisku międzykulturowym na stanowiskach zarządczych i menedżerskich