„Jestem dyrektorem artystycznym” – brzmi naprawdę dumnie, prawda? Znajomi na pewno nie raz i nie dwa będą Wam zazdrościć tak ładnie brzmiącego stanowiska. Czym jednak art director zajmuje się w swojej codziennej pracy? Z jakimi problemami musi się mierzyć i co najważniejsze: jak nim w ogóle zostać? Sprawdziliśmy…
Kim jest dyrektor artystyczny?
Wbrew pozorom dyrektor artystyczny, określany bardzo często mianem „Art directora”, nie musi być zatrudniony wyłącznie w branży artystyczno-reklamowej. Stanowisko to funkcjonuje bowiem w wielu branżach, które na pierwszy rzut oka nie mają kompletnie nic wspólnego z szeroko rozumianą sztuką. Czym zatem na co dzień zajmuje się dyrektor artystyczny? Odpowiada przede wszystkim za koordynowanie działań z zakresu reklamy i promocji, public relations oraz marketingu, współuczestniczy także w procesie organizacji imprez i eventów branżowych. Na jego barkach spoczywa ponadto odpowiedzialność za ostateczny kształt i design np. opakowań czy materiałów promujących nowy produkt lub usługę.
Szczegółowy zakres obowiązków dyrektora artystycznego jest oczywiście ściśle uzależniony od profilu danej firmy i branży, w której ona działa, ale do tego aspektu jeszcze za moment wrócimy.
Jak zostać dyrektorem artystycznym?
Niestety, podjęcie pracy na stanowisku dyrektora artystycznego wymaga spełnienia wielu wymogów. Najważniejszym z nich jest oczywiście posiadanie kilkuletniego doświadczenia zawodowego – najlepiej wyniesionego z pracy w agencji reklamowej lub marketingowej. Pracodawcy zwracają ponadto baczną uwagę na profil posiadanego wykształcenia wyższego – najwyżej cenione są oczywiście kierunki związane z marketingiem, grafiką i sztuką oraz z zakresu Public relations. Absolwenci uczelni o profilu artystycznym zyskują na pewno kilka punktów ekstra w procesie rekrutacji, więc nad studiami na takich uczelniach również warto się zastanowić.
O konieczności biegłej obsługi komputera i programów graficznych chyba nie musimy nawet wspominać, prawda? Świetnie, warto jednak wspomnieć o kompetencjach miękkich, które na tak wysokim stanowisku są w zasadzie niezbędne do efektywnego wykonywania obowiązków. Mowa o komunikatywności, umiejętność pracy w grupie, efektywne zarządzanie czasem oraz odporność na stres. Ilość obowiązków dyrektora artystycznego może czasem przyprawić o ból głowy, więc pożądana będzie także wielozadaniowość oraz odpowiedzialność.
Ile zarabia dyrektor artystyczny?
Zarobki dyrektora artystycznego są niezwykle zróżnicowane i w głównej mierze zależą od branży oraz poziomu doświadczenia zawodowego. Art director z wieloletnim doświadczeniem zatrudniony w dużym przedsiębiorstwie lub korporacji może liczyć na miesięczne zarobki w wysokości 10000 – 13000 zł. Osoby z mniejszym doświadczeniem muszą zadowolić się zarobkami w wysokości 5000 – 7000 zł miesięcznie.
Na koniec mamy dla Ciebie małą radę: pamiętaj, że logo nigdy nie jest za duże…