Fizyka gier komputerowych i robotów to specjalność na kierunku fizyka na Wydziale FizykiUniwersytetu w Białymstoku. Fizykęgier komputerowych i robotów na UwB możesz studiować stacjonarnie (bezpłatnie) na studiach I stopnia. Studia I stopnia (licencjackie) trwają 6 semestrów.
Fizyka gier komputerowych i robotów na UwB - co to za studia?
Jeżeli interesuje Cię fizyka, automatyka i robotyka oraz informatyka, to wybór specjalności fizyka gier komputerowych i robotów może być dla ciebie dobrym rozwiązaniem.
Specjalność fizyka gier komputerowych i robotów na Wydziale Fizyki UwB ma charakter interdyscyplinarny.
Fizyka robotów, łączy praktyczne zajęcia z robotyki z nauką fizyki. Podczas nauki czeka cię spotkanie z programowaniem mikrokontrolerów i inteligentnych domów. Poznasz podstawy elektroniki, które szybko wykorzystasz na zajęciach z mikrokontrolerami. Zbudujesz proste roboty-zabawki, które szybko znajdą zastosowanie w tzw. Inteligentnych Domach. Dzięki nim będziesz mógł sterować ze smartfona bramą garażową, a pilotem od telewizora roletami okiennymi. Ponadto na zajęciach z Komputerów Jednopłytkowych (SBC - Single Board Computer) poznasz Raspberry Pi, która daje dużo więcej mocy obliczeniowej w porównaniu do mikrokontrolerów, a tym samym poznasz podstawy budowy Sztucznej Inteligencji. Możesz też niewielkim wysiłkiem skonfigurować serwer danych, a od tego już mały krok do Internetu Rzeczy (IoT- Internet of Things). Na zajęciach zyskasz też umiejętności projektowania 3D, przygotowując niezbędne elementy montażowe dla własnych konstrukcji, czy robotów.
W programie specjalności znajdziesz m.in.:
podstawy elektroniki,
programowanie mikrokontrolerów, mikroprocesorów i wielu czujników,
tworzenie backedndów i frontendów aplikacji.
Fizyka gier komputerowych łączy praktyczne zajęcia komputerowe z nauką fizyki. Podczas nauki czeka cię spotkanie z programowaniem, klastrami obliczeniowymi, grafiką, modelowaniem 3D i animacją, tworzeniem aplikacji mobilnych, drukiem 3D. Nauczysz się wykorzystywać informatykę do tworzenia gier komputerowych (prototypów gier oraz symulacji komputerowych). Zyskasz umiejętność praktycznego wykorzystania umiejętności programowania w symulacjach komputerowych. Jeżeli jeszcze nie umiesz programować, nie przejmuj się - od tego właśnie są nasze studia, na Wydziale Fizyki UwB wszystkiego nauczysz się od podstaw.
Studiując „gry i roboty” na fizyce na UwB będziesz realizować blisko połowę zajęć z wykorzystaniem komputerów, bo przewidziano na to ok 40% czasu. W programie specjalności znajdziesz m.in.:
naukę programowania w językach (przede wszystkim) C++ oraz python,
poznanie programów do grafiki komputerowej 2D (rastrowej i wektorowej),
naukę modelowania 3D (blender, CAD).
Dzięki tym zajęciom nauczysz się tworzyć własne assety do gier komputerowych (m.in. grafikę low-poly przedmiotów codziennego użycia, uzbrojenia i ekwipunku gracza, pojazdów, budynków czy map terenów a także grafikę do budowania interfejsu użytkownika jak ikonki, przyciski, suwaki). Zyskasz wiedzę z zakresu fizyki w połączeniu z umiejętnościami programowania, co umożliwi ci tworzenie własnych silników fizycznych i silników graficznych. Oprócz tego na studiach wykorzystasz gotowy silnik gier do tworzenia prototypów gier 2D i 3D. Prace domowe i projekty zaliczeniowe przedmiotów z modelowania 3D i tworzenia gier zbudują twoje własne portfolio, którym zaprezentujesz się na rynku pracy, zatem będziesz mieć do pokazania konkrety, a nie tylko oceny z indeksu.
Interdyscyplinarność specjalności fizyka gier komputerowych i robotów umożliwi ci elastyczne odnalezienie się na rynku pracy nowoczesnych technologii. Pracę zawodową studenci najczęściej zaczynają już w trzecim roku studiów.
Praca po fizyce gier komputerowych i robotów
Absolwenci studiów na kierunku fizyka w specjalności fizyka gier komputerowych i robotów na Wydziale Fizyki UwB są poszukiwanymi specjalistami i bez problemu znajdują pracę w branży IT – jako programiści aplikacji użytkowych, najczęściej w technologiach webowych. Umiejętność programowania (np. w językach python, javascript) i pracy w systemie operacyjnym Linux oraz znajomość podstaw mikrokontrolerów, to duży atut na rynku pracy. Lokalny rynek aplikacji użytkowych chętnie zatrudnia specjalistów po Wydziale Fizyki UwB, oferując wyższe stawki zarobkowe niż w środowisku gamedev, które na podlasiu dopiero się zaczyna rozwijać.