Studia biznesowe w pigułce
Co warto wiedzieć o studiach biznesowych? Jeśli wahasz się, czy ma sens studiowanie biznesu, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na kierunek zarządzanie, sprzedaż, marketing, PR, HR, FiR, biznes międzynarodowy, doradztwo i coaching, e-biznes, logistyka, towaroznawstwo i zarządzanie jakością, zarządzanie i inżynieria produkcji – dowiedz się o nim więcej. Sprawdź, czym są studia z biznesu, jakie dają możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki związane z biznesem dostępne są na studiach licencjackich (3 letnich), inżynierskich (3-5 roku) oraz na magisterskich studiach uzupełniających (2 letnich). Biznes to spolszczone słowo angielskie business, oznaczające całą sferę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej, zarówno działalnością lokalnych jednoosobowych działalności gospodarczych, małych i średnich przedsiębiorstw (MiŚ, small business), jak i korporacji – dużych i wielkich przedsiębiorstw, działających na skalę regionalną, ponadregionalną, krajową, międzynarodową i globalnych “korpo”. Kierunki związane z biznesem dają kompetencje związane z pracą w firmach produkcyjnych, usługowych, handlowych, infrastrukturalnych i komunalnych. Jak w praktyce będzie wyglądać program studiów biznesowych? Będziesz poznawać różne obszary funkcjonowania przedsiębiorstw: zarządzania procesami, projektami, zespołami i zasobami ludzkimi (HR), funkcjonowanie sfery produkcyjnej i infrastruktury technicznej, sprzedaży i pozyskiwania przychodów, zarządzania produktami i działalnością rozwojowo-badawczą, relacji z rynkiem, klientami i otoczeniem biznesowym (w tym marketing i PR), ekonomii i finansów firmy (w tym rachunkowości zarządczej, controllingu i rachunkowości sprawozdawczej, skarbowej), logistyki (w tym zaopatrzenia i dystrybucji), inwestycji, obszaru administracyjno-organizacyjnego (w tym procesów biznesowych i obiegu dokumentów), funkcję socjalną. Będziesz brać pod lupę funkcjonowanie przedsiębiorstw wytwarzających i oferujących produkty i usługi oraz konsumentów je kupujących – przede wszystkim gospodarstwa domowe. Będziesz analizować ich decyzje i współdziałanie, poznawać teorię rynku, analizującą zależności pomiędzy popytem i podażą oraz to, co na nie wpływa, jak producenci i konsumenci starają się zoptymalizować decyzje rynkowe, aby najwięcej na nich zyskać. Nabywać nowe kompetencje lub pogłębiać wiedzę z wcześniejszych etapów edukacji na temat szeroko rozumianego zarządzania firmami i działalności gospodarczej, możesz również zdobywać na podyplomówkach i kursach zarówno z obszaru ekonomii, jak i biznesu (w tym MBA – Master of Business Administration).
Zarządzanie: Zarządzanie to kierunek, który realizowany jest w bardzo wielu uczelniach. Podobnie przedstawia się ilość studentów, którzy każdego roku opuszczają szkoły z dyplomem ukończenia studiów w zakresie zarządzania. Wiadomo, że nie każdy może być dyrektorem, kierownikiem, czy po prostu szefem. Studia to tylko jeden z elementów, które zwiększają, w mniejszym lub większym stopniu, szansę na zawodowy awans. Jeśli chcesz dostać się na zarządzanie to wszystko zależy od tego, na jakiej uczelni chcesz studiować. Na szczęście wybór jest bardzo duży i o ile zdałeś maturę, z pewnością masz szansę dostać się na wymarzony kierunek. Pamiętaj jednak, że dobre studia nie są tak łatwo dostępne. Rekrutacja wiąże się z koniecznością uzyskania wysokich wyników na świadectwie maturalnym. Warto zaznaczyć, że wcale nie jest już tak jak dawniej, gdy uznawało się, że uczelnia państwowa jest dobra, a prywatna – dla przeciętniaków. Obecnie mamy po prostu dobre i złe uczelnie, ich status nie ma tu nic do rzeczy. Współczesny manager, który nie zna języków obcych skazany jest na działania, o charakterze lokalnym. Dziś praktycznie nikt nie robi już poważnego biznesu, bez współpracy i kontaktów zagranicznych. Z pewnością na studiach w zakresie zarządzania, zapoznasz się z najistotniejszymi zagadnieniami: ekonomii, administracji, prawa gospodarczego, metodykami zarządzania, narzędziami informatycznymi wspierającymi zarządzanie, kierowaniem zasobami ludzkimi oraz marketingiem.
Zarządzanie i inżynieria produkcji: Zarządzanie i inżynieria produkcji to połączenie studiów biznesowych i technicznych. To interdyscyplinarny kierunek studiów, który kształci specjalistów nowego rodzaju, łączących nowoczesną wiedzę i umiejętności inżynierskie z wiedzą i umiejętnościami menedżerskimi. Kierunek zarządzanie i inżynieria produkcji powstał w odpowiedzi na wymuszone zmianami rynkowymi rozszerzenie zakresu zadań, jakie stawiane są inżynierom. W szczególności oczekuje się od nich oprócz wiedzy specjalistycznej w określonej dziedzinie techniki, również umiejętności w zakresie ekonomii, zarządzania, rachunkowości, finansów, prawa, ekologii, logistyki. W programie studiów na zarządzaniu i inżynierii produkcji znajdziesz zatem przedmioty takie jak: wprowadzenie do techniki, procesy i techniki produkcyjne, materiałoznawstwo, podstawy projektowania inżynierskiego, podstawy automatyzacji, finanse i rachunkowość, rachunek kosztów dla inżynierów, badania operacyjne, zarządzanie produkcją i usługami, zarządzanie personelem, zarządzenie strategiczne,z arządzanie jakością, marketing. Przed tak interdyscyplinarnie przygotowaną kadrą inżyniersko-menedżerską stoją wyzwania związane z aktywnością w kreowaniu działalności gospodarczej z uwzględnieniem rynkowych praw ekonomii w powiązaniu z nowoczesną techniką w warunkach stale zmieniającego się rynku.
Handel i zarządzanie sprzedażą: Studia handlowe związane są z kompetencjami z obszaru transakcji biznesowych czyli oferowaniu klientom produktów i usług, procesom sprzedaży hurtowej i detalicznej, wiedzy o klientach potencjalnych i aktualnych, strategiach i technikach negocjacji oraz prezentacji oferty, pozyskiwania leadów (osób i firm zainteresowanych kupnem), budowaniem satysfakcji i lojalności klientów, optymalizacją kosztów sprzedaży i zwiększaniem zyskowności (marży), polityką rabatów i upustów cenowych, programów lojalnościowych, systemów zarządzania relacjami z klientem (CRM).
Marketing: Kierunek studiów marketing obejmuje wiedzę związaną z aktywnym handlem. Marketing zajmuje się, w ogólnym rozumieniu, potrzebami konsumenckimi pod różnymi kątami. Na przestrzeni lat i rozwoju technologicznego powstało mnóstwo nowych metod marketingowych. Osoby odpowiedzialne za marketing posiadają wiedzę o mechanizmach funkcjonowania rynku, ale w głównej mierze interpretują potrzeby i źródła satysfakcji klienta. To bardzo dobry wstęp do rozpoczęcia po studiach pracy na specjalistycznych stanowiskach, na których zarządza się kwestiami dotyczącymi budowania świadomości marki, PR-u.Program studiów na marketingu obejmuje wiedzę z zakresu nowoczesnych koncepcji funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku w aspekcie dynamicznie zmieniającego się otoczenia, wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia działalności marketingowej, w szczególności działań ze sfery badań rynku, komunikacji rynkowej, budowania relacji z klientami, sprzedaży, PR, budowania wizerunku, zarządzania marką, wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie. Podczas studiów marketingowych będziesz poznawać m.in. takie zagadnienia, jak marketing związany z tworzeniem treści wykorzystywanych w biznesie (marketing natywny, narracyjny, content marketing, wirusowy), marketing związany z funkcjonowaniem Internetu (marketing cyfrowy, internetowy, mobilny, afiliacyjny, SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych, social media , remarketing, real-time marketing), marketing związany ze sferami stricte pozabiznesowymi (marketing polityczny, społeczny, zaangażowany społecznie, sportowy), marketing związany z organizacją eventów oraz oddziaływaniem na różne zmysły człowieka (marketing sensoryczny zapachowy marketing SMS), obszarem public relations powiązanym z marketingiem (PR wewnętrzny, media relations, ambient, employer branding, marketing szeptany, personal branding).
Marketing: Kierunek studiów marketing obejmuje wiedzę związaną z aktywnym handlem. Marketing zajmuje się, w ogólnym rozumieniu, potrzebami konsumenckimi pod różnymi kątami. Na przestrzeni lat i rozwoju technologicznego powstało mnóstwo nowych metod marketingowych. Osoby odpowiedzialne za marketing posiadają wiedzę o mechanizmach funkcjonowania rynku, ale w głównej mierze interpretują potrzeby i źródła satysfakcji klienta. To bardzo dobry wstęp do rozpoczęcia po studiach pracy na specjalistycznych stanowiskach, na których zarządza się kwestiami dotyczącymi budowania świadomości marki, PR-u. Program studiów na marketingu obejmuje wiedzę z zakresu nowoczesnych koncepcji funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku w aspekcie dynamicznie zmieniającego się otoczenia, wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia działalności marketingowej, w szczególności działań ze sfery badań rynku, komunikacji rynkowej, budowania relacji z klientami, sprzedaży, PR, budowania wizerunku, zarządzania marką, wykorzystania nowoczesnych technologii w biznesie. Podczas studiów marketingowych będziesz poznawać m.in. takie zagadnienia, jak marketing związany z tworzeniem treści wykorzystywanych w biznesie (marketing natywny, narracyjny, content marketing, wirusowy), marketing związany z funkcjonowaniem Internetu (marketing cyfrowy, internetowy, mobilny, afiliacyjny, SEM – marketing w wyszukiwarkach internetowych, social media , remarketing, real-time marketing), marketing związany ze sferami stricte pozabiznesowymi (marketing polityczny, społeczny, zaangażowany społecznie, sportowy), marketing związany z organizacją eventów oraz oddziaływaniem na różne zmysły człowieka (marketing sensoryczny zapachowy
marketing SMS), obszarem public relations powiązanym z marketingiem (PR wewnętrzny, media relations, ambient, employer branding, marketing szeptany, personal branding).
Public relations: Studia na kierunku public relations mają na celu zwrócenie słuchaczom uwagi na budowę relacji i dialogu pomiędzy organizacją, a jej otoczeniem. W trakcie studiów studenci uczą się takich dziedzin jak marketing, media, PR, komunikacja, zarządzanie. Zajęcia pozwalają na zdobycie takich umiejętności jak: planowanie i realizowanie strategii marketingowych, skuteczne działanie w obszarze PR, kreowanie wizerunku, tworzenie marki osobistej, rozliczanie kampanii marketingowych.
Finanse i rachunkowość (FiR): Zarówno finanse, jak i rachunkowość to terminy powszechnie znane i nawet bez szczegółowej wiedzy dziedzinowej można domyślić się, jakie treści będzie zawierał program tych studiów. Podejmując decyzję nie warto jednak kierować się wiedzą potoczną i opiniami – o wiele lepiej zasięgnąć konkretnej wiedzy. Aby rozpocząć studia na kierunku FiR należy zapoznać się z wymaganiami komisji rekrutacyjnej wybranej uczelni, jednak w wypadku niektórych szkół wyższych nie są one zbyt restrykcyjne. Jednak zawsze najważniejsza jest matematyka. Przyszły słuchacz musi wykazać się wysokiej próby umiejętnościami matematycznymi, jeśli nie w trakcie egzaminu maturalnego, to w trakcie zaliczenia matematyki na pierwszym semestrze studiów. Sam kierunek w trakcie studiów wymagaa znacznego wysiłku poznawczego i dużej koncentracji na celach, które sobie postawisz.
Podczas wykładów, ćwiczeń poznasz takie obszary kompetencji, wiedzy i umiejętności, jak nauki ścisłe (matematyka, statystyka), oraz przedmioty kierunkowe, takie jak: metody ilościowe w finansach, podstawy rachunkowości, rachunkowość finansowa, analiza finansowa, analiza i interpretacja danych statystycznych, rynki finansowe, finanse publiczne, matematyka finansowa, podstawy organizacji podmiotów gospodarczych, bankowość, ubezpieczenia. Znaczna część uczelnianych zajęć to wykłady. Oprócz tego studenci uczestniczą w seminariach i ćwiczeniach. Inną formą kształcenia na tym kierunku są konwersatoria oraz laboratoria, w ramach których adepci finansów i rachunkowości poznają obsługę zaawansowanych systemów informatycznych. W czasie zajęć warto uczyć się języków – czasem dwa to za mało!Należy zwrócić szczególną uwagę na staranny wybór miejsc, w których realizowane są praktyki zawodowe, gdyż to może otworzyć drogę do kariery. Od początku studiów warto budować sieć kontaktów zawodowych i nie zwlekać z podjęciem pierwszej (choćby dorywczej) pracy.
Zarządzanie zasobami ludzkimi (HR): Studia na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi HR to praktyczne studia, które dotyczą najważniejszego kapitału jaki mamy, czyli ludzi. W trakcie studiów zdobędziesz umiejętności i praktyczną wiedzę z zakresu zarządzania ludźmi w różnych organizacjach. Dodatkowo słuchacze zyskują bardzo potrzebną wiedzę z zakresu psychologii.
Doradztwo i coaching: Wybór kierunku studiów nigdy nie należy do prostych. Jeśli jednak chcecie studia traktujecie jako przepustkę do przyszłej kariery zawodowej i możliwość rozwinięcia swoich zainteresowań, to zapewne zainteresuje Was nowoczesny i unikatowy kierunek studiów, czyli Doradztwo i coaching. Czy warto poświęcić swoje lata młodości, żeby zdobyć wykształcenie z tego zakresu? Analizy rynku wskazują jednoznacznie, że jest to dobry pomysł, którego na pewno nie będziecie żałować. W ramach studiów doradztwo i coaching możesz rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania na takich specjalizacjach, jak doradztwo polityczne, doradztwo handlowe, doradztwo w obszarze Human Resources (zarządzanie zasobami ludzkimi). Praca doradcy nie należy jednak do prostych i wymaga zarówno ogromnej wiedzy teoretycznej, jak i konkretnych “umiejętności miękkich” oraz kwalifikacji. Zdobyć można je tylko w jeden sposób – uczestnicząc w zajęciach praktycznych, które zajmują aż 70% programu studiów. Dzięki nim poznacie i udoskonalicie swój warsztat trenera, coacha i doradcy. Wszystko odbywać się będzie pod czujnym okiem ekspertów oraz wybitnych specjalistów. Z Twoich ust może teraz paść jeszcze tylko jedno pytanie: “Czego się nauczę w trakcie studiów doradczo-coachingowych?” Lista jest bardzo długa, więc ograniczymy się do najważniejszych elementów.
Logistyka: Studia na kierunku logistyka umożliwiają przekazanie kompleksowej wiedzy z zakresu nauk o zarządzaniu, ekonomii, finansach ale przede wszystkich nauk o systemach i procesach logistycznych oraz ich zastosowania w gospodarce. Obecnie logistyka nie jest już jedynie pojęciem związanym z sektorem transportowym. Składa się na nią szereg skomplikowanych działań, które usprawniają ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych. Dobry kandydat na studia logistyczne to osoba poukładana, odpowiedzialna, skrupulatna i rzetelna. Cechy takie jak “zakręcenie”, lekkomyślność, czy nieumiejętność opanowania stresu w zasadzie dyskwalifikują kandydata na kierunek logistyka. Bardzo istotną częścią kompetencji kandydata są języki obce, nawet jeżeli ich znajomość nie jest wpisana jako warunek umożliwiający pozytywne zakończenie procesu rekrutacji.
Student logistyki poznaje bardzo wiele różnych dziedzin związanych z gospodarką. Musi znać podstawy ekonomii, polityki walutowej, administracji i prawa, zwłaszcza biznesowego i międzynarodowego. Obok tego musi rozwijać swoje kompetencje w zakresie obsługi, nieraz bardzo skomplikowanych, systemów informatycznych, niezbędnych do planowania i realizacji procesów logistycznych. Praktycznie nie istnieje sensowna granica czasu, który można poświęcić na naukę języków obcych – im więcej i lepiej, tym większe szanse na świetną karierę. Warto w trakcie studiów zdobywać odpowiednie certyfikaty językowe – przydają się przy staraniach o lepszą pracę. Absolwenci logistyki będą przygotowani do podjęcia pracy w charakterze menedżera oraz specjalisty ds. zarządzania logistycznego w firmach zajmujących się: transportem, spedycją, organizacją wewnętrznych i zewnętrznych przepływów materiałów, ludzi i informacji, funkcjonujących na rynku krajowym i międzynarodowym.
Towaroznawstwo i zarządzanie jakością: Studia z towaroznawstwa stanowią połączenie wiedzy z zarządzania z wiedzą techniczną, dotyczącą przemysłu produkcyjnego i przetwórczego. Zarządzanie to dziedzina, która m.in. bada i pomaga optymalizować koszty, natomiast istotą przemysłu jest produkcja i przetwarzanie towarów. Wraz z towaroznawstwem, te dwie dziedziny tworzą bardzo istotny obszar wiedzy, pozwalający na zarządzanie każdym przedsiębiorstwem. Zarządzanie jakością pozwala na optymalizację kosztów, budowanie satysfakcji i lojalności klientów.
E-biznes: E-biznes to studia związane zarówno z funkcjonowaniem przedsiębiorstw prowadzących swoją działalność w Internecie (np. głównie branża IT – w tym usługi SaaS: Software as a Service), ale także medycyna wirtualna, media internetowe, usługi w chmurze internetowej), jak i kompetencje związane z oferowaniem przez klasyczne firmy w środowisku wirtualnym usług (np. bankowość internetowa, obszar fin-tech), prowadzeniem działalności marketingowej (e-marketing, social media marketing), oferowaniem i sprzedażą produktów (e-handel, e-commerce). W trakcie studiów poznasz zagadnienia współczesnych technologii, uczą się poruszać w warunkach gospodarki cyfrowej. Dodatkowo zdobędziesz wiedzę z przygotowania strategii marketingu i sprzedaży z użyciem Internetu, eksploatacji danych biznesowych, zarządzanie projektami, wyceny przedsięwzięć wirtualnych, ekonomii, zarządzania, finansów i rachunkowości.
Biznes międzynarodowy: Studia na kierunku związanym z biznesem międzynarodowym związane są z relacjami pomiędzy firmami funkcjonującymi w różnych krajach oraz pomiędzy centralą przedsiębiorstwa z jednego państwa, a jego oddziałami zagranicznymi. To także oferowanie produktów i usług klientom na rynkach międzynarodowych, zarówno tradycyjnymi kanałami sprzedaży, jak i w formie on-line. Intensyfikacja współpracy międzynarodowej oraz otwierania się na rynki zagraniczne stworzyło zapotrzebowanie na specjalistów z tak wąskiej dziedziny jak zarządzanie międzynarodowe. Program studiów skierowany jest do wszystkich osób o zdolnościach przywódczych i oraz wszechstronnych i wielopłaszczyznowych zainteresowaniach związanych z kwestiami międzynarodowymi. Przykładowe przedmioty z toku studiów: zarządzanie międzykulturowe, negocjacje w biznesie międzynarodowym, przedsiębiorczość międzynarodowa, zarządzanie zasobami ludzkimi w firmach międzynarodowych – rekrutacja i motywacja, międzynarodowe standardy jakości, cła i opłaty tranzytowe.
Studia menedżersko-prawne: Studia na kierunku menedżersko-prawnym to innowacyjny kierunek studiów łączący wiedzę z zakresu prawa z praktycznymi umiejętności z obszarów zarządzania. Studia mają praktyczny charakter. W trakcie studiów zdobędziesz wiedzę i umiejętności z zarządzania i prawa niezbędne w pracy każdego menedżera. Istnieje podczas studiowania możliwość zdobycia dodatkowych certyfikatów. Przykładowe przedmioty z toku studiów: zarządzanie, prawo, historia prawa, analiza finansowa, prawo własności intelektualnej, prawo handlowe, prawo podatkowe, prawo pracy.