Rosnące potrzeby rynku pracy jeśli chodzi o specjalistów z zakresu neurologopedii i wczesnego wspomagania rozwoju, częste narodziny dzieci przedwcześnie urodzonych, rosnąca liczba dzieci urodzonych z deficytami rozwojowymi, choroby cywilizacyjne: udary i zawały mózgu oraz starzejące się społeczeństwo – występowanie chorób neurodegeneracyjnych.
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu neurologopedii niezbędne do samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii neurologopedycznej, uzyskanie wiedzy niezbędnej do specjalizacji w zakresie neurologopedii oraz zdobycie kwalifikacji do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.
Program studiów:
Semestr I i II
wprowadzenie do neurologopedii,
podstawy diagnostyki neurologopedycznej,
choroby neurologiczne i neuroobrazowanie,
psychiatria,
neuropsychologia,
diagnoza i terapia neurologopedyczna afazji,
ocena fizjoterapeutyczna z elementami terapii,
diagnoza i terapia neurologopedyczna w chorobach genetycznych i rzadkich,
podstawy diagnozy i terapii integracji sensorycznej,
innowacyjne metody wspierające terapię neurologopedyczną,
neurolingwistyka,
techniki i metody stosowane w szkole krakowskiej,
diagnoza i terapia neurologopedyczna osób jąkających się i z innymi zaburzeniami płynności mówienia,
diagnoza i terapia dyzartrii u dzieci i dorosłych,
niespecyficzne zaburzenia mowy u chorych neurologicznie,
specyficzne zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych chorych neurologicznie,
diagnoza i terapia neurologopedyczna zaburzeń autystycznych,
diagnoza i terapia neurologopedyczna w chorobach neurodegeneracyjnych,
diagnoza i terapia dysfagii u dzieci i dorosłych,
komunikacja terapeuty ze środowiskiem pacjenta,
diagnoza i terapia dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami sprzężonymi. Metody alternatywnej
komunikacji,
neurofizjologia czynności prymarnych,
wczesna interwencja i wspomaganie dziecka przedwcześnie urodzonego,
seminarium: przygotowanie studium przypadku (20h: 10h w I semestrze i 10h w II semestrze),
staż praktyczny organizowany przez uczelnię (50h: 25h w I semestrze i 25h w II semestrze),
Semestr III
wczesne wspomaganie rozwoju,
choroby uwarunkowane genetycznie,
wczesna interwencja na oddziale wcześniaków: rozwój funkcji pokarmowych i ich zaburzenia u niemowląt,
karmienie naturalne i karmienie terapeutyczne,
elementy fizjoterapii wcześniaków,
wczesne wspomaganie dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
metoda werbo-tonalna,
terapia ręki ,
wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością ruchową i mózgowym porażeniem dziecięcym,
wczesne wspomaganie dziecka z wadą wzroku ( anatomia i fizjologia zmysłu, ocena funkcjonalna, terapia),
wczesne wspomaganie dziecka niepełnosprawnego intelektualnie z elementami komunikacji zastępczej,
metody wspierające terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju (możliwość uzyskania dodatkowych certyfikatów),
praktyki z wczesnego wspomagania rozwoju ( organizowane przez słuchaczy)
egzamin końcowy ustny,
Rekrutacja:
Kandydaci zobligowani są do dostarczenia kompletu następujących dokumentów:
wypełnionego formularza zgłoszeniowego,
CV,
dowodu wpłaty wpisowego w wysokości 400 zł zaliczanego na poczet czesnego (na podstawie umowy o odpłatności za studia),
skanu/ksero dyplomu ukończenia szkoły wyższej oraz skan/ksero dowodu osobistego.
Studia trwają dwa semestry. Zajęcia odbywają się w trybie sobotnio-niedzielnym, dwa razy w miesiącu. Uczelnia zastrzega sobie prawo do niewielkich zmian w programie lub organizacji zjazdów. Uruchomienie kierunku jest uzależnione od liczby kandydatów. Harmonogram studiów przygotowany zostanie po zakończeniu procesu rekrutacji.
Adresaci studiów:
Logopedzi po studiach podyplomowych i po studiach o specjalności logopedii.