Site logo

Zapotrzebowanie na socjoterapię

Współcześnie dzieci borykają się z wieloma problemami. Często nie wytrzymują presji szkoły, trudności w grupie rówieśników, skomplikowanych relacji z rodzicami. Dlatego w szybkim tempie wzrasta odsetek młodzieży przejawiającej zachowania aspołeczne. Tego rodzaju zachowania są wołaniem o pomoc. Rozwiązaniem może okazać się tu socjoterapia – dziedzina, która wzbudza coraz większe zainteresowanie.

Socjoterapia to praca grupowa, polegająca głównie na stwarzaniu dzieciom i młodzieży takich doświadczeń społecznych, które doprowadzą do zmiany poglądów na temat otaczającej ich rzeczywistości oraz zmiany negatywnych wzorów zachowań. Spotkania socjoterapeutyczne służą korygowaniu negatywnych doświadczeń, sprzyjają budowaniu własnego „ja” oraz rozwojowi społecznemu i osobistemu młodych ludzi. Dlatego coraz więcej szkół i pedagogów dostrzega dziś potrzebę pomocy młodzieży i organizuje dla niej specjalne zajęcia i spotkania

Zapotrzebowanie na socjoterapeutów jest coraz większe, dlatego też wrasta zainteresowanie studentów tym kierunkiem studiów. Socjoterapia to jedna ze specjalizacji resocjalizacji. Podczas zajęć studenci zdobywają wiedzę zarówno praktyczną, jak i teoretyczną, m.in. z zakresu diagnozy
i terapii zaburzeń zachowania. Absolwenci tego kierunku będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w pracy z dziećmi i młodzieżą potrzebującą wsparcia w przełamywaniu problemów rozwojowych i egzystencjalnych. Zdobyte umiejętności będą wykorzystywać w pracy z osobami przejawiającymi cechy niedostosowania społecznego: w szkołach, w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych oraz świetlicach socjoterapeutycznych.

– Nasza uczelnia odpowiada także na zapotrzebowanie nie tylko maturzystów, ale również czynnych nauczycieli i wychowawców. Organizuje konferencje i sesje warsztatowe przygotowujące pedagogów do pracy z dziećmi i młodzieżą, która wymaga szczególnego wsparcia wychowawczego. Najbliższe tego rodzaju wydarzenie będzie miało miejsce 29 października. Konferencja dotycząca resocjalizacji i socjoterapii, pt. Niedostosowana młodzież czy niedostosowany świat? – mówi Joanna Cichla, pedagog i socjoterapeuta z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu.

Do najczęściej występujących problemów, z którymi borykają się młodzi ludzie, i z jakimi trafiają na zajęcia socjoterapeutyczne, należą trudności w nauce, niestałość emocjonalna oraz coraz częściej spotykane zachowania agresywne i zaburzenia koncentracji uwagi.

– Zapotrzebowanie na takie zajęcia istnieje w każdej szkole podstawowej, gimnazjum czy szkole ponadgimnazjalnej – mówi Joanna Cichla, pedagog, socjoterapeuta z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. – Osobowość młodego człowieka kształtuje się w sposób skomplikowany. Zależy od środowisk, w jakich dorasta, rodziny, grupy przyjaciół, relacji między nimi. Również od tego, czy otacza się go opieką czy też jest on pozbawiony kontroli, funkcjonuje samoistnie i spontanicznie. Należy pamiętać, że szkoła w dużej mierze – poza nauką – odpowiedzialna jest również za wychowanie dziecka. W wielu wypadkach interwencja socjoterapeuty jest konieczna i szkoła powinna ją zapewnić – dodaje.

Jedną z form pomocy dla dzieci i młodzieży zagrożonych patologiami jest udział w grupowych zajęciach terapeutycznych. Początkowo ta forma pomocy była stosowana w przypadku dzieci pochodzących z rodzin z problemem alkoholowym. Jednak z biegiem czasu upowszechniła się także w pracy z dziećmi zaniedbanymi wychowawczo, stwarzającymi problemy. Głównym celem działalności socjoterapeutów jest objęcie specjalistyczną pomocą nieletnich z zaburzeniami zachowania oraz zaburzeniami emocjonalnymi.

– Aby zapewnić dzieciom oraz młodym ludziom lepsze efekty terapeutyczne konieczna jest także współpraca terapeutów z rodzicami oraz opiekunami i wychowawcami uczestników zajęć socjoterapeutycznych – mówi Joanna Cichla, pedagog, socjoterapeuta z Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu. – Dzięki systematycznym spotkaniom oraz wspólnym działaniom terapeuta jest w stanie uzyskać pełen obraz sytuacji dziecka, co zdecydowanie ułatwi mu postawienie trafnej diagnozy, a co się z tym wiąże – ustalenie i dostosowanie do dziecka indywidualnego programu terapeutycznego – wyjaśnia.

Agresja, nałogi, trudności w nawiązywaniu kontaktów z otoczeniem – to sytuacje, które coraz częściej spotykają dzisiejszych nastolatków. Dlatego socjoterapia staje się niezbędnym elementem wychowawczym dla coraz większej grupy młodych ludzi. Dostrzegają to także nauczyciele, pedagodzy oraz studenci resocjalizacji i coraz częściej, aby pomagać nastolatkom, wybierają socjoterapię jako swoją specjalizację.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

“Dziewczyny na politechniki” po raz drugi

Wystartowała II edycja kampanii “Dziewczyny na Politechniki”. Akcja ma zachęcić uczennice szkół ponadgimnazjalnych do zainteresowania się studiami na kierunkach ścisłych, technicznych, inżynierskich. Jak informuje strona

Czytaj więcej »

Socjologia ekonomiczna na AGH

Wydział Humanistyczny Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie uruchamia od nowego roku akademickiego na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych II stopnia z socjologii nową specjalność: socjologia ekonomiczna: rynek,

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję