Studia na kierunkach biznesowych należą do wymagających. Dziedzina stale się rozwija, dlatego wiedza zdobyta na studiach nie oznacza końca nauki, osoby wiążące swoją przyszłość z wykonywaniem pracy w banku, finansach czy prowadząc własną działalność gospodarczą muszą być przygotowane na ciągły rozwój i dostosowanie zdobytej wiedzy do zmieniającego się prawa i stosunków międzynarodowych. Przyszli biznesmeni muszą być osobami cierpliwymi z dużą zdolnością analitycznego myślenia oraz świetnie znać języki obce. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to absolwentów tych kierunków stale poszukują instytucje finansowe i ubezpieczeniowe, instytucje bankowe oraz cały sektor finansowy. Dodatkowo osoby kończące te kierunki znajdą zatrudnienie we wszystkich przedsiębiorstwach na stanowiskach kierowniczych. Studia doskonale przygotowują do prowadzenia własnej działalności biznesowej, ponieważ łączę one ze sobą wiele dziedzin nauki. Absolwent musi wykazywać się umiejętnością zarządzania, kierowanie oraz umiejętnością szybkiego podejmowania decyzji i dużą odpornością na stres.
Ekonomia i biznes to bardzo ciekawy kierunek, zapewniający różne możliwości zatrudnienia i satysfakcjonujące wynagrodzenie. Należy sobie jednak odpowiedzieć na zasadnicze pytanie – czy ma się wyżej wymienione cechy i umiejętności. Jeśli tak, to rzeczywiście warto spróbować swoich sił w branży zarządzania i marketingu.
- Menedżer produktu: Do zawodu menedżera produktu dobrze przygotowują studia z zakresu ekonomii, marketingu i biznesu, reklama i kreowanie wizerunku. Menedżer produktu to osoba, która zajmuje się zbieraniem informacji od klientów o ich potrzebach i wdrażaniem ich w życie. W trakcie pracy menedżer skupia się na generowaniu nowych pomysłów na produkt, który zaspokoi potrzeby rynku, tak aby maksymalizować dochody firmy. Dodatkowo do jego obowiązków możemy zaliczyć: wykonywanie planów rozwoju, udoskonalanie i modyfikowanie aktualnego portfela produktów, wdrażanie strategii, tworzenie analizy finansowych dla produktu oraz przewidywanie wad i opracowywanie rozwiązań tych wad. Osoby chcące podjąć zatrudnienie na tym stanowisku powinny ukończyć studia z zarządzania o specjalizacji marketing, powinny cechować się otwartością na ludzi i dobrą obsługą komputera. Przyszli produkt menedżerowie znajdą zatrudnienie we wszystkich firmach, które zarządzają portfelem swoich produktów. Absolwenci studiów z zakresu zarządzania, reklamy, kreowania wizerunku, marketingu i biznesu mogą znaleźć zatrudnienie jako marketingowcy, kierownicy i menedżerowie w przedsiębiorstwach produkcyjnych, przedsiębiorstwach handlowych, przedsiębiorstwach usługowych, instytucjach, fundacjach, stowarzyszeniach pozarządowych, biznesie, bankach, urzędach administracji państwowej i samorządowej.
- Menedżer projektu – project manager: Do zawodu menedżera projektu najlepiej przygotowują studia biznesowe i ekonomiczne. Najbardziej dopasowane są takie kierunku jak ekonomia i biznes, psychologia biznesu, analiza i zarządzanie w biznesie, przedsiębiorczość, ekonomia biznesu i finanse. Praca menedżera projektu polega na tym aby konkretne zadanie było przeprowadzone w odpowiedni sposób, a przez to rozumiemy: brak chaosu, jasno określone zadania i termin, jasno określone obowiązki. Właśnie w tym celu zatrudniany jest project manager. Osoba na tym stanowisku zarządza grupa osób odpowiedzialnych za tworzenie projektu, w taki sposób aby ze wszystkim zdążyć na czas. Dodatkowo osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest za wykonanie biznesplanu, analizę rynku oraz monitoruje działania konkurencji. Jest to swego rodzaju łącznik między pracownikami, a zarządem i firmami zewnętrznymi. Menedżer projektu znajdzie zatrudnienie w każdym przedsiębiorstwie, w którym przeprowadzane są prace projektowe. Absolwenci kierunków związanych z przedsiębiorczością, ekonomią i biznesem będą musieli nieustannie się uczyć, by sprostać wymogom nowoczesnego handlu i być na bieżąco z dynamicznie rozwijającą się gospodarką. Studia dają możliwość znalezienia pracy jako menedżerowie projektu, menedżer innowacji, specjalista ds. pozyskiwania funduszy, animator ds. przedsiębiorczości, animator gospodarczy ds. rozwoju technologicznego czy animator gospodarczy ds. rozwoju regionalnego. Osoby, które ukończyły studia są w stanie w sposób naukowy i transdyscyplinarny zajmować się złożonymi kwestiami społeczeństwa cyfrowego. Posiadają podstawową wiedzę niezbędną do opracowania i wdrożenia koncepcji przedsiębiorczości oraz pracowania nad projektami.
- Przedsiębiorca – właściciel firmy: Do prowadzenia własnej działalności gospodarczej najlepiej przygotowują studia z zakresu ekonomii, biznesu, finansów i rachunkowości, analizy i zarządzania w biznesie, ekonomii biznesu i finansów, przedsiębiorczości. Zawód przedsiębiorcy należy do bardzo wymagających w naszym kraju. Prowadzenie własnego biznesu jest dla osób wytrwałych, które dążą do określonego celu. Aby ułatwić sobie start na tym trudnym rynku warto ukończyć na początek odpowiednie studia. Studia z zakresu finansów i rachunkowości wydają się być najlepszym rozwiązaniem, gdyż już na start wiemy jakie czekają nas koszty i rozwiązania podatkowe. Dodatkowo potrafimy przygotować analizę szans i zagrożeń. Zawód choć trudny to potrafi dawać wiele satysfakcji, ponieważ wszystko co robimy robimy dla siebie i każdy sukces smakuje podwójnie. Absolwent kierunku przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami, przedsiębiorczość, biznes, finanse i ekonomia przygotowani są do uruchomienia i prowadzenia własnej firmy. Studia pozwalają na uzyskanie wiedzy z zakresu skutecznego zarządzania innowacjami i korzystać ze środków unijnych. Słuchacze uczą się praktycznego analizowania i diagnozowania potencjału rozwojowego i innowacyjnego firmy co pozwala im na prowadzenie własnego biznesu.
- Informatyk w biznesie IT: Studia informatyczne mogą być dobrym wstępem do budowy ścieżki kariery w biznesie IT, sprzedaży urządzeń elektronicznych oraz oferowania usług informatycznych, sprzedaży i wdrożenia zarówno gotowych, jak i tworzonych na zlecenie klienta aplikacji. Twoja praca w roli przedstawiciela handlowego to promocja i sprzedaż produktów i usług IT “w terenie”. Możesz pracować dla producentów sprzętu, oprogramowania, usług, resellerów i firm sprzedających do użytkownika docelowego – biznesowego (small business i duże korporacje, tzw.sektor enterprise), instytucji (sektor public) oraz prywatnych użytkowników. Będziesz zajmować się budowaniem relacji biznesowych, budować świadomość marki swojego pracodawcy i oferowanych przez niego brandów IT, zachęcać do zamawiania oraz sprzedawać oferowane produkty.