Site logo

Odwołanie od wyników rekrutacji, czyli jak odwołać się, jeśli nie dostaniesz się na studia?

Jeśli otrzymałeś negatywną decyzję komisji rekrutacyjnej nie trać nadziei, nie wszystko stracone. Porady, których Ci tu udzielę, mają charakter uniwersalny, pamiętaj, że najważniejsza jest dla Ciebie Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i regulamin studiów Twojej uczelni, w oparciu o te uregulowania możesz zwracać się do odpowiednich władz ze swoim odwołaniem. 

Zorientuj się w swojej sytuacji

Rekrutacja jest procesem, w którym mogły zaistnieć błędy. Często decyduje tzw. czynnik ludzki, czasami zaś zdarzają się problemy z systemem informatycznym. Jeśli zauważasz naruszenie zasad rekurtacji – sprawa jest oczywista, odwołanie powinno rozwiązać sprawę.

Jeśli nie dostrzegasz złamania zasad rekrutacji możesz postarać się użyć innych argumentów, choć te okazują się zwykle nieskuteczne, ponieważ proces rekrutacyjny jest bardzo dokładnie opisany w regulacjach prawnych. Skoro jednak istnieje środek odwoławczy, dlaczego z niego nie skorzystać?

Upewnij się, że uczelnia otrzymuje Twoje wiadomości

Wiele uczelni dysponuje elektronicznym systemem informacyjnym. W większości wypadków powiadomienie o wynikach drogą elektroniczną nie jest nie jest tożsame z odebraniem decyzji administracyjnej. Upewnij się jednak, czy powinieneś się spodziewać dostarczenia pisemnej decyzji na papierze. Znane są przypadki w których student nawet mając rację tracił okazję do odwołania, ponieważ pomylił wiadomość elektroniczną od właściwej decyzji, przez co odwołanie nie mogło zostać rozpatrzone. 

Jak wygląda procedura?

Jeśli otrzymasz już właściwą decyzję administracyjną, znajdziesz w niej odpowiednie instrukcje związane z procedurą odwoławczą. Zwróć uwagę na terminy.

Jak powinno wyglądać pismo?

Tutaj w zasadzie nie odkrywamy ameryki. Postaraj się na stronie Twojej uczelni odnaleźć wzór takiego pisma, jeśli nie odnajdziesz tego dokumentu po prostu napisz pismo zgodnie z ogólnymi regułami sporządzania dokumentów. W lewym górnym rogu Twoje dane, prawy górny róg to przestrzeń na miejscowość i datę, później tytuł i dane osoby do której adresujesz pismo , po czym treść pisma i Twój podpis. Wzór takiego dokumentu znajdziesz na facebooku Akademii Belfra.

Argumenty

Postaraj się najpierw znaleźć okoliczności, które sprawią że podjęto niesłuszną i krzywdzącą decyzję. Przeczytaj uważnie odnośne fragmenty ustawy prawo o szkolnictwie wyższym oraz zasady procesu rekrutacji, które w formie regulaminu powinny być dostępne dla wszystkich kandydatów. 

Jeśli wszystko zostało przeprowadzone zgodnie z regulacjami formalnymi musisz użyć argumentacji dotyczącej samej sprawy lub przedstawić osobiste przyczyny własnego zaniedbania. Choć odwołania, które wskazują przyczyny inne niż złamanie zasad rekrutacji, nie powinny być w zasadzie rozpatrywane, być może trafisz na podatny grunt, a zawirowania na liście kandydatów, sprawią, że będziesz znów brany pod uwagę. 

Nie konfabuluj i nie używaj argumentów niezgodnych z prawdą. Możesz przecież zostać poproszony o przedstawienie odpowiednich zaświadczeń, czy dokumentów, potwierdzających Twoje argumenty. 

Podsumowanie

Napisanie odwołania od negatywnej decyzji rekrutacyjnej nie jest trudne, to tylko jedno pismo w grze o kilka lat studiów!

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję