Kraków jest wyjątkowym miejscem pod względem liczby startupów i technologicznych rozwiązań, nad którymi pracują młode firmy. Coraz częściej o stolicy Małopolski mówi się jako o europejskiej Dolinie Krzemowej. Przedsiębiorcy stojący za udanymi startupami przekonują, że to właśnie w młodych, innowacyjnych firmach warto szukać pierwszej pracy. To tutaj powstały tak duże technologiczne spółki jak Comarch, Onet czy Interia. Swoje ośrodki badawcze i centra deweloperskie mają obecnie w Krakowie globalne marki takie jak Motorola, IBM, Cisco czy Deutsche Telekom, które coraz chętniej otwierają się na współpracę ze startupami. Z Krakowa wywodzą się startupy, które jako nieliczne z Polski mogą pochwalić się prawdziwie międzynarodowym zasięgiem: Estimote, Base CRM, Brainly czy International Coupons.
Kogo szukają startupy?
Krakowskie startupy, zwłaszcza te o ambicjach globalnych, prowadzą regularną rekrutację na różne stanowiska, zarówno ściśle technologiczne, ale także z obszaru marketingu, sprzedaży czy obsługi klienta. Tak naprawdę pracę w startupie można znaleźć będąc studentem lub absolwentem niemal każdego kierunku studiów. Predyspozycje są równie ważne co praktyczne umiejętności. Pracy w startupach na studiach nie uczą. Oczywiście wiedza jest ważna, ale bardziej liczy się u nas nieszablonowe myślenie, zaangażowanie i chęć do pracy – przekonuje Szymon Dobosz, prezes International Coupons, krakowskiej firmy prowadzącej w Polsce serwis kodyrabatowe.pl, a na świecie jego kilkanaście lokalnych odpowiedników.
Jak z Zadane.pl wyrosło Brainly.com? Jak wygląda praca w startupie? Jakie trzeba mieć umiejętności, żeby odnaleźć się w takiej strukturze? Na nasze pytania odpowiedział Przemek Oborski z Brainly.com
https://www.youtube.com/watch?v=9nzvg37bOpI
Pracodawcy stojący za krakowskimi startupami przekonują, że szukają osób potrafiących wykazywać się inicjatywą i gotowych podejmować decyzje dotyczące kierunku rozwoju firmy.
– Wpływ osoby pracującej w startupie na działania firmy jest znacznie większy niż w dużej korporacji. W startupie można rzeczywiście realizować swoje pomysły – przekonuje Patrycja Szostakowska, Head of HR w Brainly, międzynarodowej platformy edukacyjnej, w Polsce znanej szerzej jako Zadane.pl.
W startupie odnajdą się osoby, które przeczuwają, że praca w korporacji jest nie dla nich.
– Osobiście preferuję pracowników bez doświadczenia pracy w korporacji, ewentualnie z krótkim, maksymalnie dwuletnim stażem w dużym koncernie, którzy już wiedzą, że korporacja to nie jest coś, co chcą w życiu robić. Z mojego doświadczenia wynika, że takie osoby szybciej odnajdują się w startupowym środowisku pracy, czyli w bardzo dynamicznie rozwijającej się firmie. Wyjątek stanowią doświadczeni menadżerowie, którzy siłą rzeczy najczęściej przychodzą do nas z większych firm – mówi Szymon Dobosz z International Coupons.
Umiejętności analityczne i zdolność do szybkiego wyciągania wniosków to kolejne pożądane kwalifikacje wśród pracowników startupów.
– Każda osoba dołączająca do naszego zespołu musi po pierwsze dobrze odnajdować się w takim środowisku pracy, a po drugie powinna wykazywać się inicjatywą i mieć odwagę zmieniać to, co nie jest do końca efektywne i skuteczne – przyznaje Szostakowska z Brainly.
Podobnie jak niemal w każdej pracy, również w startupie wymagana jest samodzielność, ale w przeciwieństwie do dużych firm wymagana ona jest nawet od stażystów.
– W naszej firmie oferujemy płatne staże dla początkujących. Jeżeli jesteśmy zadowoleni ze współpracy, proponujemy stałe zatrudnienie. Co istotne, staż u nas to nie parzenie kawy, tylko rozwiązywanie realnych problemów biznesowych jako równoważny członek zespołu. – wyjaśnia prezes International Coupons.
W startupie na pewno nie odnajdą się osoby o postawie roszczeniowej, ale też osoby nawykłe do wykonywania poleceń i sztywnych ram.
– Odnajdą się ludzie otwarci, którzy mają duże poczucie własnej sprawczości. Dlatego spośród kandydatów do pracy czy na staż zawsze wybieramy ludzi proaktywnych i przedsiębiorczych. Takich, którzy chcą podejmować decyzje, które wpływają na codzienne życie firmy – dodaje Szymon Dobosz.
International Coupons to polska firma o międzynarodowym zasięgu. Powstała w 2013 roku w Krakowie jako efekt szybkiego rozwoju działającego od 2010 roku serwisu kodyrabatowe.pl. Obecnie w ramach grupy International Coupons działa kilkanaście serwisów na całym świecie (poza Europą również w Azji, Ameryce Południowej i Północnej).