Europejski System Opisu Kształcenia Językowego to sposób oceny poziomu znajomości języka obcego, przyjęty przez Radę Europy. Używany jest między innymi przez szkoły, uczelnie, instytucje państwowe, komisje oficjalnych certyfikatów językowych. Jeśli jeszcze nie wiesz, sprawdź jak wypadasz w ocenie specjalistów.
W związku z powszechnością, metoda potrzebna jest zarówno w zrozumieniu wymagań językowych stawianych przed kandydatem na studia, jak i w rozmowie kwalifikacyjnej z przyszłym pracodawcą. Ujednolicony system pozwala tworzyć programy językowe, egzaminy i podręczniki w całej Europie na kanwie jednakowych ustaleń. Ułatwia w ten sposób wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń.
Na język obcy, każdy z nas ma swoją tajną broń i uczy się go w sposób mocno zindywidualizowany. System nie jest sztywnym szablonem. To, że uczeń czy student rozumie język na wysokim poziomie, nie oznacza wcale, że na tym samym poziomie mówi i pisze. Każdą czynność językową można ocenić oddzielnie.
Europejski system definiuje trzy podstawowe poziomy kompetencji językowych. Poniżej ogólna skala:
Użytkownik początkujący (Basic user)
A2 (Waystage) – rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia związane z życiem codziennym (np. podstawowe informacje dotyczące osoby rozmówcy i jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy). Potrafi porozumiewać się w prostych, rutynowych sytuacjach komunikacyjnych, na tematy znane i typowe. Potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie, otoczenie, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
Użytkownik samodzielny (Independent user)
B2 (Vantage) – rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności. Potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
Użytkownik zaawansowany (Competent user)
Od czego zacząć naukę języka obcego? Przysiąść nad książką i słownikiem czy oglądać, słuchać i mówić? Jaki jest najskuteczniejszy sposób na naukę języka obcego? Ile czasu potrzeba, aby nauczyć się rozmawiać w nowym języku? O tym rozmawialiśmy z Filipem Radejem z Wydawnictwa Językowego Preston Publishing.