Webmaster to specjalista, który na zlecenie klienta projektuje, planuje, koduje, rysuje i następnie aktualizuje oraz dokonuje setek tysięcy drobniejszych i większych poprawek. Brzmi zawile? Boisz się, że sobie nie poradzisz? Fakt, praca webmastera nie należy raczej do miłych, prostych i przyjemnych, ale jeśli lubisz tworzyć, jesteś kreatywny i odporny na kiepski gust klientów, to na pewno się tutaj odnajdziesz!
Mniejszy zakres obowiązków można spotkać u webmasterów zatrudnionych w większych przedsiębiorstwach, gdzie funkcjonują kilkuosobowe zespoły projektowe, gdzie każdy odpowiedzialny jest wyłącznie za “swoje podwórko”, czyli:
- webdeveloper – zajmuje się techniczną warstwą strony,
- specjalista ds. SEO – optymalizuje i pozycjonuje stronę internetową,
- programista (koder) – pisze aplikacje na potrzeby danego projektu,
- grafik – projektuje interfejs oraz szatę graficzną serwisu,
- administrator – stara się, żeby wszystko działało tak, jak zażyczył sobie tego klient
- redaktor – aktualizuje serwis pod kątem treści.
No dobra, ale jak w ogóle zostać webmasterem? Trzeba skończyć jakiś konkretny kierunek studiów czy ukraść pierścień władzy Sauronowi? No cóż, pierścień Saurona zapewne byłby niezłym gadżetem, ale raczej w pracy webmastera nie pomoże. Zostańmy zatem przy studiach, ok? Teoretycznie, żeby zostać webmasterem nie trzeba mieć ukończonych studiów. Większość pracodawców wymaga jednak ukończonych przynajmniej studiów I stopnia z zakresu informatyki lub kierunków pokrewnych, które pozwalają na zdobycie konkretnej wiedzy i umiejętności. W cenie są także specjalistyczne kursy oraz szkolenia z zakresu poszczególnych pakietów graficznych, języków programowania, etc.
Miesięczne zarobki na stanowisku webmastera są bardzo zróżnicowane i wahają się między 2000 a 6000 zł. Wszystko zależy od wielkości firmy, branży i naszego doświadczenia. Najlepsi webmasterzy mogą liczyć nawet na zarobki powyżej 10 000 zł miesięcznie.