Praca w hotelu może przynieść wiele satysfakcji, ale też wymaga od pracowników wszystkich szczebli predyspozycji zawodowych, wiedzy oraz kultury osobistej. W środowisku hotelarskim bowiem panują niepodzielnie trzy święte zasady: etyka, estetyka i etykieta.
Hotelarz to zawód polegający na zorganizowaniu i udzieleniu gościny – zapewnieniu zakwaterowania, wyżywienia i usług z tym związanych na odpowiednim poziomie. Hotelarz ustala zestaw oferowanych usług hotelarskich, sposób ich świadczenia oraz opracowuje politykę handlową. Współpracuje z innymi instytucjami oferującymi usługi hotelarskie oraz zbiera opinie o preferencjach klientów, analizuje oferty konkurencji i na bieżąco obserwuje rynek hotelarski. W profesji tej szczególnie ważna jest etyka zawodowa pracowników. Trendy rozwojowe i doświadczenia wielu krajów na całym świecie wskazują, że jest to zawód rozwojowy i wymagający coraz wyższych kwalifikacji, bo wymagania klientów ciągle rosną i by im sprostać należy cały czas podnosić ogólny standard usług – ich poziom, obok ceny, jest podstawowym kryterium przesądzającym o wyborze hotelu. Klient, który poczuje, że usługi były na wysokim poziomie, będzie chciał wrócić.
Obowiązki
Hotelarz jest odpowiedzialny za koordynowanie i nadzorowanie całokształtu prac związanych z bieżącym funkcjonowaniem obiektu, w którym pracuje. Osoba obsadzona na tym stanowisku wykonuje szereg prac administracyjnych oraz sprawuje kontrolę nad podległym personelem hotelu. Kierownictwo, recepcja, obsługa ruchu turystycznego, księgowość – hotel to skomplikowany system współdziałających ze sobą zespołów ludzi, zarówno tych widocznych jak i tych, o których istnieniu goście hotelowi nie wiedzą. Menadżerowie hotelu, kelnerzy, barmani, szefowie kuchni, dekoratorzy wnętrz, dyplomowani znawcami win, pokojówki, recepcjoniści – nad nimi będziesz musiał/a zapanować, bo wiadomo, że by praca szła sprawnie zespół musi się rozumieć, szanować i uzupełniać. Hotelarz jest też ostatecznym organem decyzyjnym, zatwierdza umowy, podpisywane z jednostkami zewnętrznymi, koordynuje procesy rekrutacji nowych pracowników, wyznacza obowiązki podległych pracowników i działów.
Hotelarz i każda osoba pracują w hotelu powinna odznaczać się uczciwością i odpowiedzialnością. Osoba wynajmująca pokój w hotelu udziela jego pracownikom kredytu zaufania – personel, by tego zaufania nie zawieść, powinien zapewnić jej maksimum prywatności, poczucia swobody i bezpieczeństwa. Uchybienie tej zasadzie naraża hotel na złą sławę, podważa jego renomę i wiarygodność.
Specyfika pracy
W tej pracy na pewno nie popadniesz w rutynę – wynika to z nieustannie zmieniających się gości i konieczności zindywidualizowanego podejścia do ich potrzeb i wymagań. Przez cały czas pracy hotelarz pozostaje do usług gości hotelowych, którzy ze wszystkimi problemami i skargami zazwyczaj w pierwszej kolejności kontaktują się z recepcją. Pracownik hotelu musi być gotowy do obsługi gości w każdej chwili przez całą dobę. Praca w hotelu wiąże się z byciem w pracy w święta i weekendy, urlopu w sezonie letnim raczej też się nie weźmie.
Warto mieć na uwadze, że środowisko hotelarskie tworzy enklawę, w której nadal obowiązują tradycyjne kanony savoir vivre’u. W obecności gościa niedopuszczalne jest np. ziewanie, podpieranie się pod boki, poprawianie fryzury, jedzenie czy prowadzenie prywatnych rozmów między pracownikami. W rozmowie z gościem trzeba panować nad gestami, mimiką, tonem głosu i unikać kolokwialnego języka. Kobiety powinny mieć umyte, uczesane niezakrywające twarzy włosy, a jeśli są długie należy je upiąć, poza tym nie mogą być farbowane na jaskrawe kolory. Makijaż powinien być dyskretny, dłonie czyste, paznokcie zadbane, kolor lakieru nie powinien przyciągać uwagi. Mężczyzna powinien być ubrany w garnitur, do tego biała koszula i krawat, zakryte buty. Długość włosów nie powinna przekraczać linii kołnierzyka, twarz ogolona lub z zadbanym zarostem. Pracownik hotelu nie może nosić kolczyków ani używać wód toaletowych o intensywnym zapachu.
Wykształcenie
Wymagane jest ukończenie technikum hotelarskiego, a także wyższe wykształcenie kierunkowe lub zarządzanie, konieczna jest dobra znajomość co najmniej jednego języka obcego.
Predyspozycje, umiejętności
- gościnność,
- komunikatywność,
- wysoka kultura osobista i zawodowa, powściągliwość,
- dyskrecja, tolerancja,
- dobra prezencja,
- umiejętność obsługi urządzeń biurowych,
- znajomość języków obcych,
- dobre zorganizowanie i organizacja pracy własnej,
- zdolności przywódcze,
- znajomość branży.
Miejsce pracy
Hotele od kategorii turystycznej *, poprzez standardowe **, komfortowe ***, First Class **** do kategorii Luksusowej *****, pensjonaty, motele, domy wypoczynkowe, ośrodki SPA, uzdrowiska, schroniska młodzieżowe, kwatery prywatne, sanatoria, zajazdy, gościńce, club–med, biura sieci hotelowych. Osoby posiadające zawód technik hotelarstwa mogą być również rezydentami, pracować w administracji zajmującej się problematyką turystyki, hotelarstwa, jak również mogą prowadzić własną działalność gospodarczą, np. pensjonat, ośrodek agroturystyczny.
Ponadto dużo ofert pracy w tej branży zgłaszanych jest przez pracodawców z Irlandii, Wielkiej Brytanii i Cypru.
Zarobki
Zarobki dyrektora dużego hotelu, umiejscowionego w centrum miasta, mogą sięgać 10000 złotych brutto miesięcznie, średnia krajowa kształtuje się na poziomie 6500 złotych brutto miesięcznie. Dyrektorzy 5-gwiazdkowych hoteli sieciowych zarabiają po kilkadziesiąt tysięcy zł, polscy GM w lepszych hotelach – ok. 10 tys. zł, a kierownicy działów – od 2 500 do 4 000 tys. zł.