Site logo

Walka o film – TRANSATLANTYK FESTIVAL 2014

transatlantykLato w mieście – brzmi źle? Niekoniecznie, bo to właśnie tę porę roku upodobali sobie organizatorzy większości festiwali muzycznych i filmowych w tym kraju. Jeśli szukasz pomysłu, jak w niebanalny, a przy tym niegłupi sposób spędzić czas, może najwyższa pora zacząć śledzić kulturalną mapę swojego miasta. Jako małą zachętę przedstawiamy relację z jednego z najciekawszych wydarzeń w ramach TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ – panelu dyskusyjnego programerów największych światowych festiwali filmowych, który odbył się 14 sierpnia, w ostatnim dniu festiwalu.
ZA KULISAMI NAJWIĘKSZYCH FESTIWALI FILMOWYCH. PANEL PROGRAMERÓW NA TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ był ostatnim podczas tegorocznej imprezy. O produkcji filmowej i programowaniu festiwali opowiadali Edvinas Puksta (programer Vilnius International Film Festival), Nikolaj Nikitin (delegat Europy Środkowo-Wschodniej na Festiwalu Filmowym w Berlinie), Anna Trzebiatowska (Dyrektor artystyczna Festiwalu Off Plus Camera) i Jacques Pelissier (dystrybutor Aloest Distribution i programer Festiwalu Filmów Edukacyjnych w Évreux).
 
Na pytanie o to, co decyduje o wyborze filmów prezentowanych na festiwalu odpowiedział Nikolaj Nikitin – Film, który będzie przeze mnie zauważony to ten, który dotyka tematów aktualnie ważnych, nurtujących współczesnego człowieka, a jednocześnie mówiący coś o kondycji politycznej, gospodarczej, społecznej kraju, w którym powstał. A, jak wiadomo, każdy widzi świat po swojemu. – Osoba układająca program ma dużą władzę – to ona decyduje, jaki obraz danego kraju zobaczą jego rodacy, widzowie festiwalu, a to spora odpowiedzialność. Z mojego doświadczenia mogę jednak powiedzieć, że oglądając 3-5 filmów z tego samego kraju widzę w nich pewne podobieństwo – dodał. O tym, co jest wyznacznikiem dobrego filmu, opowiedziała Anna Trzebiatowska – Dobry film to ten, o którym się od razu nie zapomina, który zrobił na tobie na tyle wrażenie, że masz ochotę komuś o nim opowiedzieć – powiedziała. Jednak i tak nie zawsze udaje się go pokazać na swoim festiwalu, bo o selekcji nie decyduje autorytarnie tylko programer – to splot różnego rodzaju wyborów i ograniczeń – finansowych czy politycznych. – Czasem o film trzeba mocno powalczyć – powiedział Edvinas Puksta – zależy, jak bardzo ci zależy, żeby akurat ten obraz dotarł do większego grona odbiorców. Nie zawsze są to bitwy zwycięskie – dodał.

Inną sprawą jest to, że choć tematyka wybranych w selekcji filmów często jest zbieżna z aktualnie gorącymi kwestiami na arenie międzynarodowej, to o obiektywności w mówieniu o nich nie może być mowy, bo kino, choć nazywane oknem na świat, pokaże nam tylko jego wycinek, a pokazy festiwalowe – jeszcze mniej. Co nie zmienia faktu, że i tak prawdopodobnie będzie to coś, czego nigdzie indziej nie znajdziemy. Na festiwalu pokazuje się bowiem to, czego normalnie nie można obejrzeć – bo np. dany film nie ma dystrybucji w jakimś kraju – więc nigdy nie będzie miał w nim premiery, nikt nie pójdzie na niego do kina. Już choćby z tego względu warto śledzić programy festiwalowe.

Przyzwyczajeni do oglądania efektów nie zadajemy nawet pytania o kulisy, podczas gdy to właśnie one mogą nam powiedzieć coś o istocie przesięwzięcia, w którym właśnie wzięliśmy udział – coś, czego nie znajdziemy nigdzie indziej. Ostateczny wygląd festiwalu to wypadkowa pracy wielu ludzi, efekt końcowy być może nie jest taki, jakiego by się oczekiwało, ale czy to zmienia jego ocenę? Organizatorom panelu należą się duże brawa za odwagę i chęć podjęcia dyskusji również na ten temat.

Wybitne światowe kino i muzyka filmowa – tak w skrócie można opisać czwartą edycję TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ. Ale ten festiwal to coś więcej niż tylko pokazy filmowe – to prawdziwa artystyczna platforma, która inspiruje do dyskusji na najważniejsze aktualnie światowe tematy – od ekologii aż po krytykę postkolonialną. Nic dziwnego, skoro jego twórcą i dyrektorem jest wybitny kompozytor, laureat Oscara za muzykę do filmu Marzyciel w reż. Marca Forstera – Jan A. P. Kaczmarek. Wydarzenia w ramach TRANSATLANTYK FESTIVAL POZNAŃ odbywają się w trzech kategoriach: Kino, Muzyka, Edukacja & Inspiracje. W ramach tej ostatniej w panelach dyskusyjnych biorą udział znakomici goście z Polski i z zagranicy, specjaliści w swojej dziedzinie. Konfrontują różnorodne punkty widzenia pokazując nie tylko wielowymiarowość świata, lecz także możliwość budującego dialogu. Do dyskusji zaproszona jest oczywiście także publiczność.

Autor: Justyna Stankiewicz{jcomments on}

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Silna Europa dla silnego NATO

Anders F. Rasmussen był pierwszym sekretarzem generalnym Sojuszu Północnoatlantyckiego, który gościł w Akademii Obrony Narodowej. W ramach swojej wizyty wystąpił z wykładem „Silna Europa dla

Czytaj więcej »

SGH zaprasza na kolejny panel dyskusyjny!

Szkoła Główna Handlowa w Warszawie zaprasza na panel dyskusyjny zorganizowany w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości: „Jak rozwijać przedsiębiorczość w Polsce”, który odbędzie się w czwartek,

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję