Wydział Mechaniczny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prowadzi kierunki studiów technicznych powiązane z inżynierią mechaniczną oraz prowadzi badania naukowe związane z takimi obszarami, jak:
- żegluga wielka,
- marynarka handlowa,
- transport morski,
- oceanotechnika,
- przemysł stoczniowy,
- energetyka wiatrowa,
- przetwarzanie danych technicznych.
Na wodzie, w powietrzu i na lądzie
- Wydział Mechaniczny UMG kształci przyszłych oficerów mechaników marynarki handlowej. Dzięki zgodności z Konwencją STCW 78/95 Międzynarodowej Organizacji Morskiej o wyszkoleniu marynarzy, absolwenci są wyposażeni w wiedzę i umiejętności niezbędne do eksploatacji siłowni okrętowych. Wydział kształci także inżynierów mechaników na potrzeby platform morskich oraz przemysłu stoczniowego.
- Wydział Mechaniczny UMG jest jednym z głównych europejskich ośrodków kształcenia inżynierów na potrzeby energii wiatrowej. Dzięki ścisłej współpracy z sektorem OZE absolwenci mają kompetencje cenione przy projektowaniu, budowie i eksploatacji elektrowni wiatrowych przede wszystkim na morzach i oceanach.
- Wydział Mechaniczny UMG to ważny ośrodek edukacyjny dla specjalistów inżynierów mechaników zatrudnianych w przemyśle lądowym. Absolwenci znajdują pracę związaną z projektowaniem i budową maszyn oraz urządzeń oraz z systemami kontroli ich stanu technicznego.
Inżynieria mechaniczna w praktyce
Na Wydziale Mechanicznym możesz wybrać takie ścieżki studiowania, jak:
- diagnostka urządzeń technicznych
- eksploatacja i diagnostka systemów technicznych
- eksploatacja siłowni okrętowych i obiektów oceanotechnicznych
- inżynieria eksploatacji instalacji
- mechanika i budowa maszyn
- morska energetyka wiatrowa
- inżynieria produkcji
- technologia remontów urządzeń okrętowych i portowych
- zarządzanie eksploatacją elektrowni wiatrowych
Programy studiów, projekty badawcze oraz innowacje przemysłowe tworzone są we współpracy z takimi firmami, jak:
- Kongsberg Maritime Sp z o.o. Marine Service Center. - norweska firma zajmująca się automatyką okrętową,
- PGE Energia Odnawialna S.A. - krajowy lider morskiej energetyki wiatrowej.
Studenci na Wydziale Mechanicznym mają podczas zajęć dostęp do nowoczesnych laboratoriów, takich jak Laboratorium Siłowni Okrętowych, Laboratorium Fizyki, czy Laboratorium Materiałów Okrętowych i Technologii Remontów. Symulatory pozwalają na praktyczne szkolenie w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Studenci morskiej specjalności przechodzą szkolenie na wodzie na statkach szkolnych „Dar Młodzieży” i „Horyzont II”. Wszyscy studiujący mają natomiast możliwość odbywania praktyk oraz uczestniczenia w projektach badawczych i innowacyjnych. Co więcej, Wydział Mechaniczny UMG jest pierwszym w Polsce wydziałem uniwersyteckim, który uzyskał i posiada certyfikat jakości ISO 9001, potwierdzający wysoką jakość kształcenia. Ważne dla studentów spoza Trójmiasta: w praktyce każdy student przyjezdny ma możliwość zakwaterowania w akademiku.
Jak się studiuje na Wydziale Mechanicznym UMG?
- Pierwszy rok to spacerek. Na początku poznasz nowych ludzi i zaliczysz kilka imprez w klubie. Nie przeszkodzi Ci to, żeby rano pojawić się na wykładach. Oprócz tego nauczysz się podstaw inżynierskiego fachu. Matma i fiza też będą, ale nareszcie zobaczysz w tym sens. 3 miesiące wakacji spędzisz tak jak Ty chcesz.
- Na drugim roku będziesz znać już wszystkie sposoby, żeby był on co najwyżej lekkim truchtem. Wtedy też będą zajęcia z przedmiotów kierunkowych. W razie czego poproś starszych kolegów z akademika – oni już to przeszli. Na życie towarzyskie też znajdziesz czas. Znowu 3 miesiące wakacji. I tym razem spędzisz je jak chcesz.
- Trzeci rok to już z górki. Same ciekawe przedmioty kierunkowe i specjalistyczne; wybierzesz temat pracy inżynierskiej i zaczniesz ją pisać. Już prawie poczujesz się inżynierem. Ostatnie 3 miesiące wakacji. Tym razem zrób coś wyjątkowego.
- Na czwartym roku zostały tylko specjalistyczne przedmioty. Tu już pełen luz i kończenie pracy. Ze wsparciem promotora szybko ukończysz swoje dzieło. Dwie recenzje, kilka pytań na obronie i mamy nowego absolwenta.