Pracę dyplomową można pisać w sposób chaotyczny lub zorganizowany. Pisanie chaotyczne, od zrywu do zrywu, brak jakiegokolwiek pomysłu na plan pisania, sprawia, że tworzenie tekstu to droga przez mękę.
Jak to wszystko ogarnąć, czyli planowanie pisania pracy dyplomowej
Jeśli chcesz szybko uporać się z pracą dyplomową, jeśli chcesz wiedzieć ile jest zrobione, a ile do zrobienia, wreszcie jeśli chcesz obronić się w terminie, warto poświęcić chwilę na przemyślenie, jak będziesz pisał. Tworzenie pracy to proces wieloetapowy. Nie da się po prostu siąść i napisać. Będziesz potrzebować literatury. Będzie trzeba ją przeczytać, sporządzić notatki. Będzie trzeba też zredagować tekst, zrobić korektę, oddać rozdziały do promotora i wreszcie podjąć wcale niełatwą decyzję, kiedy tekst jest gotowy!
Czy istnieje jakaś dobra metoda?
Być może chciałbyś przejść przez te wszystkie etapy szybko i bezboleśnie? Mam dla Ciebie świetny patent, pozwalający na osiągnięcie maksimum efektywności. To metoda KANBAN.
Zobacz na tablicę. Mamy tabelę. Są trzy kolumny. Do zrobienia, w trakcie robienia, zrobione. Teraz w tabeli umieszczamy symbole karteczek z nazwami zadań. Przypuśćmy, że chcesz napisać pracę zaliczeniową. Podzieliłeś ją na Wstęp, Rozwinięcie i Zakończenie. Zaczynasz pisać. Bierzesz na warsztat od razu Wstęp i Rozwinięcie. Tylko wstęp udało się napisać szybko, dlatego ląduje w kolumnie Zrobione. W międzyczasie rozpocząłeś pisanie zakończenia. Poszło dość szybko, więc ląduje w kolumnie Zrobione. Co z Rozwinięciem? Trochę się męczysz, ale w końcu udaje się napisać. Oczywiście ląduje w kolumnie zrobione.
Rozumiesz już w czym rzecz? Jeśli Twoja praca dyplomowa ma 3 elementy, to nie musisz stosować tej metody. Ale jeśli masz kilkanaście podrozdziałów, aneksy, bibliografię i inne elementy, z czasem bez odpowiedniej metody powstanie totalny chaos.
Moim zdaniem najlepszym programem, wykorzystującym metodykę KANBAN jest Trello.