Site logo

Plagiaty na polskich uczelniach: oświadczenie Plagiat.pl

Plagiaty na polskich uczelniach: oświadczenie Plagiat.pl„Raport o systemach antyplagiatowych przygotowany przez prof. Tadeusza Grabińskiego jest nierzetelny i niezgodny ze standardami prowadzenia badań” – argumentują przedstawiciele systemu antyplagiatowego Plagiat.pl. Opublikowany przez prof. Grabińskiego raport “Analiza skuteczności i funkcjonalności wybranych systemów antyplagiatowych dostępnych na polskim rynku” odniósł jednak zamierzony cel i zwrócił uwagę na coraz powszechniejsze zjawisko plagiatów w polskim środowisku akademickim i naukowym.

W przesłanym PAP oświadczeniu przedstawiciele serwisu antyplagiatowego Plagiat.pl odnoszą się do zawartych w nim treści i oceniają jednoznacznie raport jako nierzetelny i niezgodny ze standardami prowadzenia badań. “Raport ma nie tylko poważne braki merytoryczne, takie jak brak opisu metodologii prowadzonych badań, czy tendencyjne skonstruowanie porównań, ale także podaje zmanipulowane dane i nieprawdziwe informacje. Dotyczą one zarówno algorytmów wykorzystywanych przez systemy antyplagiatowe, jak i podawanych faktów” – czytamy w przesłanym przez Plagiat.pl oświadczeniu.

Jednym z zarzutów prof. Grabińskiego wobec wszystkich polskich programów antyplagiatowych jest “nieporównywalność” wyników ich działania. “Metoda przeprowadzenia badania stanowiącego podstawę raportu, wyklucza jednak możliwość porównania wyników testu. Zgodnie z informacją zawartą w raporcie, analizowane systemy porównywane są nie pomiędzy sobą, a wyłącznie z jednym programem, z użyciem różnych prac testowych i z uwzględnieniem różnych aspektów porównań w stosunku do każdego z programów. Zastosowanie takiej metody wyklucza zachowanie wewnętrznej spójności wyników badania i rodzi uzasadnione podejrzenie o pisanie raportu mającego udowodnić z góry przyjętą tezę” – stwierdzają przedstawiciele Plagiat.pl.

“Profesor Grabiński nigdy nie wystąpił oficjalnie do Plagiat.pl o możliwość przeprowadzenia testów, zatem jego dostęp do systemu był nieautoryzowany. Po zapoznaniu się z raportem stwierdziliśmy, że teksty rzekomo wgrane do bazy porównawczej Plagiat.pl na użytek stworzenia aportu, nigdy nie znalazły się w bazie (w raporcie pojawia się informacja o niewykryciu zapożyczeń z tych tekstów). Zatem prezentowane w raporcie wnioski na temat skuteczności systemu Plagiat.pl są w najlepszym wypadku bardzo wątpliwe, a po części z całą pewnością fałszywe. Raport nie może więc być traktowany jako wiarygodne źródło informacji” – głosi tekst przesłanego oświadczenia.

Plagiaty na polskich uczelniach – wywiad z prof. Tadeuszem Grabińskim

Zdaniem przedstawicieli Plagiat.pl przykładowe przekształcenie tekstu testowego “dobitnie świadczy o niezrozumieniu przez autora raportu zasad działania systemów antyplagiatowych, w tym systemu Plagiat.pl”.

“Internetowy System Antyplagiatowy Plagiat.pl jest nastawiony przede wszystkim na wykrywanie zapożyczeń dokonywanych metodą kopiuj-wklej. Parafrazowanie tekstu jest umiejętnością, którą studenci powinni posiadać. W szczególności powinni oni potrafić korzystać z opracowań, przywoływać je i omawiać w tekście swojej pracy, co często polega na wyrażaniu własnymi słowami myśli zawartych w omawianym tekście, a więc na przekształcaniu go. Cytowane w artykule zdania można traktować jak przykład poprawnego zabiegu, jaki powinien zastosować student przywołując w swojej pracy i omawiając tekst opracowania. (…) W tekstach naukowych zdarzają się przypadki plagiatu myśli, które powinny być wykrywane przez właściwie działające systemy antyplagiatowe, ale zyskują one znaczenie na wyższych stopniach kariery akademickiej, niż magisterski. Profesor Grabiński w raporcie i cytujący go autor artykułu czyni więc programowi antyplagiatowemu zarzut z właściwego sposobu działania” – piszą autorzy oświadczenia.

Czy jednak proces przygotowania pracy dyplomowej powinien polegać wyłącznie na umiejętnym parafrazowaniu przez studenta cudzego dorobku? Nie jest to oczywiście jawny plagiat, gdyż student wkłada odrobinę wysiłku w swoją pracę, zapoznaje się z bogatą bazą synonimów i stara się przypomnieć czasy szkoły podstawowej, gdzie poznawał meandry budowania zdań. Czy to jednak nie za mało?

Autorzy oświadczenia podkreślają, że informacja o wynikach testów systemu Plagiat.pl, podana w sposób niezrozumiały i pozbawiony stosownego komentarza, może kreować fałszywy obraz działania systemu i narusza doby wizerunek firmy Plagiat.pl. “Plagiat.pl jest liderem nie tylko na rynku polskim, ale także rumuńskim, godzenie w jej dobre imię publikując fałszywe informacje jest działaniem nieuczciwym” – stwierdzają przedstawiciele Plagiat.pl.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Targi Edukacja w Lublinie

Targi Edukacyjne EDUKACJA 2014 to miejsce i czas dla wszystkich, którzy stoją przed podjęciem decyzji “co dalej”, “jaką szkołę wybrać” i “w jakim kierunku pójść”. Już

Czytaj więcej »

Internet… czy bezpieczny?

Internet… fenomen, który od czasu wynalezienia koła najbardziej zrewolucjonizował życie ludzi. Każdego dnia miliony osób korzysta z sieci w celach informacyjnych, edukacyjnych czy rozrywkowych. Mechanizm

Czytaj więcej »

Studenci walczą o #LepszeStudia

Celem akcji #LepszeStudia jest wprowadzenie niezbędnych, z punktu widzenia studentów, przepisów do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, które zostały pominięte przez posłów w trakcie prac

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję