Site logo

Konkurencyjność na polskim rynku pracy

13,4% – tyle wyniosła stopa bezrobocia w Polsce na koniec 2013 roku. Tak wysoki odsetek osób, które nie posiadają stałego zatrudnienia, jest dużym problemem zarówno o aspekcie społecznym, jak i ekonomicznym. Co można zrobić, żeby mimo trudnej sytuacji, być konkurencyjnym na rynku pracy? Zacznijmy od lektury tego artykułu…

Poszukiwane zawody

Jak wynika z najnowszego Bilansu Kapitału Ludzkiego, po raz pierwszy od 2010 r. znacząco spadła liczba pracodawców poszukujących nowych pracowników. W poprzednich latach zapotrzebowanie oscylowało w okolicach 17% , a w 2013 r. obniżyło się do poziomu 14%. Niestety, z tego aż 78% przedsiębiorców deklarowało trudności w znalezieniu kandydatów o odpowiednich kwalifikacjach.

Jednocześnie, w ostatnich latach, nastąpiła istotna zmiana struktury popytu pracowników. Najbardziej poszukiwani byli robotnicy przemysłowi i rzemieślnicy, specjaliści ds. technologii informacyjno-komunikacyjnych, inżynierowie, technicy, pracownicy usług i sprzedawcy, kierowcy, ale także członkowie zarządu/ kadra najwyższego szczebla (20% nowych miejsc pracy dla tej kategorii zawodowej). Obecność tej grupy w pierwszej dziesiątce sygnalizuje zapotrzebowanie firm na doświadczone osoby, które w sposób istotny mogą wesprzeć realizację strategii biznesowych oraz wzrost przychodów.

Co jest dobrą informacją, coraz częściej poszukiwane są osoby z potencjałem do szybkiego opanowywania nowych umiejętności. Dla kandydatów to ważna wskazówka, że należy prezentować swoje dotychczasowe doświadczenie i chęć rozwijania swoich umiejętności.

Wymagania kompetencyjne

Podobnie jak w ubiegłych latach, pracodawcy najbardziej cenili u pracowników kompetencje samoorganizacyjne, np. samodzielność, zarządzanie czasem, podejmowanie decyzji, inicjatywę, odporność na stres i ogólnie chęć do pracy. Cechy te były wskazywane jako znaczące na tak samo wysokim poziomie we wszystkich grupach zawodowych. Na drugim miejscu szefowie podkreślali umiejętności interpersonalne, dotyczące kontaktów z ludźmi,komunikatywności, współpracy w grupie oraz rozwiązywania konfliktów. Na trzecim plasują się kwalifikacje zawodowe związane z wykonaniem specyficznych zadań dla danego miejsca pracy, np. na stanowiskach kierowniczych. – Znając sytuację na naszym rynku pracy oraz wymagania pracodawców, powinniśmy indywidualnie zadbać o naszą konkurencyjność, podnosząc swoje kompetencje, zwłaszcza tzw. “miękkie” – samoorganizacyjne i interpersonalne, które są niezbędnych w każdej branży – mówi Anna Świebocka-Nerkowska, Dyrektor Departamentu Rozwoju Kapitału Ludzkiego w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wnioski

Doświadczenie zawodowe nie jest już priorytetem u polskich pracodawców. Zwracają oni szczególną uwagę na kompetencje miękkie, które umożliwiają np. szybkie przystosowanie się pracownika do nowego otoczenia, zdolność przyswajania nowej wiedzy i potencjał do pracy zespołowej. Jest to zapewne świetna informacja dla wszystkich absolwentów, którzy mają problem ze znalezieniem stałego zatrudnienia, ale czy jest ona w 100% zgodna ze stanem faktycznym i realnymi oczekiwaniami pracodawców względem pracobiorców?

Autor: Miłosz Szkudlarski
Źródło: Bilans Kapitału Ludzkiego – wspólny projekt Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytetu Jagiellońskiego. Podsumowanie: Trudny rok: pracodawcy o poszukiwaniu pracowników w I połowie 2013 roku, prof. Jarosław Górniak, UJ; Warszawa, 10 grudnia 2013 r.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję