Studia podyplomowe diagnoza i terapia pedagogiczna w Państwowej Uczelni im. Stefana Batorego w Skierniewicach dają kwalifikacje i umiejętności do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Cel studiów
Wyposażenie słuchaczy w szeroki zakres wiedzy teoretycznej w obszarze diagnozy pedagogicznej oraz stworzenie możliwości uzyskania specjalistycznych kwalifikacji do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, terapeutycznych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Absolwenci studiów uzyskują kwalifikacje i umiejętności do prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dzieckiem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia) oraz prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z § 14 ust.4 Rozporządzenia MEN z dnia 17 kwietnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli oraz rozporządzeniem MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Czas trwania nauki
Studia podyplomowe obejmują 370 godzin dydaktycznych i trwają trzy semestry (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela). Zajęcia odbywają się w trybie niestacjonarnym (sobota/niedziela, dwa razy w miesiącu).
Program studiów
W trakcie studiów słuchacze nabędą wiedzę między innymi w zakresie:
metod i technik stosowanych w terapii pedagogicznej, (muzykoterapia, bajkoterapia, choreoterapia, techniki relaksacji), terapii dzieci z zaburzeniami komunikacji oraz terapii trudności w uczeniu się,
organizacji terapii pedagogicznej,
metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki,
metodyki zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych (min. ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania, pisania, arytmetyki),
metodyki zajęć rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym,
diagnozy pedagogicznej, w tym diagnozy zaburzeń rozwoju uczniów i niepowodzeń szkolnych,
wybranych zagadnień psychologii klinicznej, rozwojowej i wychowawczej,
wczesnego wspomagania rozwoju psychospołecznego dziecka,
prawnych aspektów poradnictwa i pomocy pedagogicznej dla dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
wykorzystania techniki komputerowej w terapii pedagogicznej,
wybranych zagadnień z logopedii.
Ponadto kształtowane będą szeroko rozumiane umiejętności:
praktycznego stosowania wybranych metod i technik terapii pedagogicznej w pracy z indywidualnym przypadkiem i grupą,
trafnej diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych i problemów wychowawczych,
trafnej diagnozy potrzeb edukacyjno-terapeutycznych na poszczególnych etapach edukacyjnych dzieci i młodzieży w przedszkolu, szkole i placówce ogólnodostępnej,
różnicowania potrzeb edukacyjnych wynikających z niepełnosprawności od specjalnych potrzeb edukacyjnych wynikających z innych przyczyn,
planowania i prowadzenia wszechstronnych działań terapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, korekcyjno-wyrównawczych, wobec dzieci i młodzieży, a także rodzin wykazujących trudności wychowawcze,
prowadzenia zajęć korekcyjno–kompensacyjnych i rewalidacyjnych z dzieckiem niepełnosprawnym,
planowania i prowadzenia działań profilaktycznych,
samodzielnego rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych z zakresu pedagogiki i pokrewnych nauk społecznych,
zasad organizacji współpracy nauczycieli w celu rozpoznawania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach oświatowych,
zasad organizacji interdyscyplinarnych zespołów specjalistów, w celu planowania i realizacji zadań wynikających z wielospecjalistycznej diagnozy potrzeb dziecka i rodziny,
umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w pracy z dzieckiem i jego rodzicami,
opracowywania indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem kształcenia specjalnego.
Program kształcenia obejmuje także realizację praktyk zawodowych w wymiarze 150 godz.
Dla kogo studia?
Studia podyplomowe diagnoza i terapia pedagogiczna przeznaczone są dla absolwentów studiów wyższych pedagogicznych (nauczyciele, wychowawcy, opiekunowie, pedagodzy szkolni, pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznych) oraz absolwentów studiów magisterskich na kierunku psychologia, zainteresowanych zdobyciem dodatkowych kompetencji związanych z prowadzeniem zajęć terapeutycznych z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i funkcjonowaniu społecznym.
Rekrutacja
Osoby zainteresowane podjęciem studiów proszone są o dostarczenie do siedziby uczelni, PUSB w Skierniewicach dokumentów:
podanie o przyjęcie na studia podyplomowe (do pobrania na stronie www),
kwestionariusz osobowy (do pobrania na stronie www),
odpis lub poświadczona kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych,
1 fotografia,
umowa o warunkach odpłatności za studia (do pobrania na stronie www).
Dokumenty należy składać w zamykane, papierowej teczce opisane w sposób następujący: nazwisko i imię,
adres zamieszkania, nazwa studiów podyplomowych.