Oficerów mechaników okrętowych oraz specjalistów siłowni na platformach wiertniczych kształci w Trójmieście Wydział Mechaniczny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni na studiach "eksploatacja siłowni okrętowych i obiektów oceanotechnicznych" (ESOiOO). To specjalność morska w ramach kierunku mechanika i budowa maszyn (MiBM). Studia są dostępne bezpłatnie, w systemie stacjonarnym i trwają 8 semestrów To studia mundurowe - studenci otrzymują mundury marynarki handlowej. Absolwenci tej specjalności należą do najbardziej poszukiwanych i najwyżej wynagradzanych ekspertów, zatrudnianych na statkach zarówno polskich, jak i międzynarodowych armatorów.
Specjalizacje ESOiOO
eksploatacja siłowni okrętowych,
eksploatacja siłowni platform wiertniczych.
Program studiowania w tej specjalności może być dobrą alternatywą dla osób szukających studiów na
kierunkach:
inżynieria mechaniczna,
mechatronika,
mechanika i budowa maszyn energetycznych,
inżyniera materiałowa, inżynieria lądowa i wodna,
transport,
energetyka morska,
inżynieria oceaniczna.
Eksploatacja siłowni okrętowych i obiektów oceanotechnicznych na UMG - co to za studia?
Jeśli zdecydujesz się na studia w specjalności ESOiOO na UMG, uzyskasz wszechstronną i nowoczesną wiedzę techniczną oraz zdobędziesz umiejętności z zakresu eksploatacji siłowni na statkach oraz platformach wiertniczych. Podczas studiów otrzymasz zarówno teoretyczne, jak i praktyczne przygotowanie niezbędne do pracy w dziale maszynowym w specjalności mechanicznej, na poziomie operacyjnym, co przygotuje cię do pełnienia roli oficera wachtowego - mechanika okrętowego.
Po ukończeniu studiów otrzymasz tytuł inżyniera i będziesz mógł ubiegać się o stopień oficera mechanika wachtowego, spełniając określone wymagania, zgodnie z Konwencją STCW 78/95 Międzynarodowej Organizacji Morskiej oraz wymaganiami Unii Europejskiej zawartymi w regulacji EMSA. Absolwenci tych studiów mają szerokie możliwości zatrudnienia na statkach morskich armatorów z różnych części świata, często na bardzo atrakcyjnych finansowo kontraktach.
Program studiów trwa 8 semestrów i przygotowuje do pracy na statku jako oficer mechanika na poziomie operacyjnym. Po zdobyciu doświadczenia istnieje również możliwość awansu na stanowisko kierownicze w dziale zarządzania. Nowoczesna infrastruktura, dobrze wyposażone laboratoria, wykwalifikowana kadra naukowa oraz stosowanie najnowszych metod badawczych pozwalają studentom rozwijać się i zdobywać praktyczne umiejętności zgodne z aktualnymi trendami w dziedzinie. Program studiów regularnie jest aktualizowany i dostosowywany do potrzeb studentów oraz wymagań rynku pracy.
Dodatkowym atutem studiów jest możliwość zamieszkania w akademiku na czas trwania nauki, co może zapewnić dodatkowy komfort i ułatwić koncentrację na nauce.
Jak wygląda studiowanie ESOiOO?
Pierwszy rok to przede wszystkim przyswajanie teorii. Uczysz się głównie fizyki, matematyki, mechaniki technicznej oraz materiałoznawstwa okrętowego. Są to niezbędne podstawy, bo pracując jako mechanik nigdy nie wiesz, z jakimi
problemami przyjdzie Ci się zmierzyć.
Na drugim roku dochodzą nowe przedmioty kierunkowe, tj. płyny eksploatacyjne, automatyka i robotyka, metrologia i systemy pomiarowe. Udasz się również na swoją pierwszą dwumiesięczną praktykę morską na statku „Horyzont II” lub żaglowcu "Dar nMłodzieży".
Trzeci rok to już z górki. Same ciekawe przedmioty, wybierzesz temat pracy inżynierskiej i zaczniesz ją pisać. Już prawie poczujesz się inżynierem. Dojdą Ci przedmioty specjalistyczne, m.in.: technologia remontów, teoria i budowa okrętu,
siłownie okrętowe, diagnostyka techniczna, okrętowe silniki tłokowe, turbiny okrętowe, maszyny i urządzenia okrętowe, elektrotechnika i automatyka okrętowa. Większość czasu spędzisz w laboratoriach łącząc teorię z praktyką. Rok studiów
zakończysz pięciomiesięczną praktykę morską, podczas której zarobisz swoje pierwsze „duże” pieniądze.
Na czwartym roku zostały tylko specjalistyczne przedmioty realizowane głównie na Symulatorze oraz w Laboratorium Silników Okrętowych. Jest to również czas na finalizowanie pracy inżynierskiej.
Podczas całego toku studiów będziesz intensywnie doskonalić swoje kompetencje językowe - wymiar nauki jęz. angielskiego to w sumie 210 g. To pomoże w realizowaniu kariery na morzu, gdzie bez dobrej znajomości angielskiego nie ma co myśleć o dobrej pracy.
Przykładowe przedmioty specjalnościowe:
● materiałoznawstwo okrętowe,
● automatyka i robotyka,
● technologia remontów,
● siłownie okrętowe,
● diagnostyka techniczna,
● okrętowe silniki tłokowe,
● turbiny okrętowe,
● maszyny i urządzenia okrętowe,
● chłodnictwo, wentylacja i klimatyzacja,
● elektrotechnika i elektronika okrętowa.
Praca dla mechaników na statkach i platformach wiertniczych
Eksploatacja siłowni okrętowych i obiektów oceanotechnicznych to studia przygotowujące przede wszystkim do pracy jako oficer mechanik na statkach i innych jednostkach pływających.
Oficer mechanik w żegludze wielkiej
Oficer mechanik pełni kluczową rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa i sprawności technicznej statku morskiego, dbając o właściwe funkcjonowanie maszyn i systemów - w tym silnika głównego i urządzeń pomocniczych, a także kierując załogą maszynową w codziennej pracy na morzu.
Po studiach ESOiOO jako oficer mechanik będziesz wykonywać na jednostce pływającej takie zadania, jak:
Obsługa, konserwacja i regularne przeglądy techniczne urządzeń statkowych, w tym silnika głównego i urządzeń pomocniczych.
Przygotowywanie specyfikacji remontowych oraz nadzór nad wykonywaniem remontów i napraw w dziale maszynowym przez załogę statku i pracowników stoczniowych.
Utrzymywanie ciągłej sprawności urządzeń i systemów awaryjnych statku, zapewniając gotowość do reakcji w przypadku sytuacji kryzysowych.
Sporządzanie zapotrzebowania na części zamienne, wyposażenie i materiały eksploatacyjne dla działu maszynowego, dbając o odpowiedni stan zapasów.
Organizacja oraz pełnienie wacht morskich importowych, aby zapewnić ciągłą obecność personelu nadzorującego działanie maszyn.
Kontrola i przestrzeganie reżimów pracy urządzeń siłowni statku, zapewniając optymalne wykorzystanie zasobów i minimalizację awarii.
Opracowywanie i prowadzenie dokumentacji działu maszynowego, zgodnie z wymaganiami międzynarodowymi i krajowymi oraz instrukcjami armatora.
Współpraca z odpowiednimi służbami armatora w zakresie technicznej eksploatacji urządzeń siłowni statku, remontów, konserwacji oraz racjonalizacji działań.
Inne możliwości pracy po ESOiOO
Po ukończeniu studiów w tej specjalności możesz znaleźć pracę także w takich zawodach, jak:
Pracownik odpowiedzialny za funkcjonowanie siłowni na platformie wiertniczej.
Pracownik przedsiębiorstw przemysłu okrętowego zajmujących się produkcją i eksploatacją maszyn oraz układów mechaniki okrętowej.
Pracownik stoczni produkcyjnych i remontowych, zajmujących się budową i naprawą jednostek pływających.
Specjalista w służbach technicznych towarzystw klasyfikacyjnych, które zajmują się oceną i nadzorem technicznym statków.
Inspektor techniczny w służbach dozoru technicznego armatorów, monitorujący stan techniczny floty statków.
Pracownik innych jednostek gospodarczych, administracyjnych i edukacyjnych, gdzie wymagana jest wiedza techniczna i informatyczna, na przykład jako nauczyciel technologii morskiej czy specjalista ds. bezpieczeństwa okrętowego.