Kierunek pedagogika w Państwowej Uczelni im. S. Batorego w Skierniewicach (PUSB) to przede wszystkim studia, przygotowujące do wykonywanie zawodów pedagoga, terapeuty pedagogicznego, wychowawcy, kuratora sądowego. Kierunek ten w PUSB możesz studiować na studiach licencjackich (6 semestrów) i magisterskich (4 semestry). Studia pedagogiczne na skierniewickiej uczelni prowadzone trybie stacjonarnym są bezpłatne, w trybie niestacjonarnym - płatne.
Studia te dostępne są na studiach licencjackich i magisterskich w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym.
Studia licencjackie z pedagogiki na skierniewickiej uczeli umożliwiają zdobycie wiedzy ogólnopedagogicznej, wzbogaconej niezbędnymi treściami z zakresu psychologii, socjologii, filozofii i etyki, które są konieczne do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu działań opiekuńczych, wychowawczych, pomocowych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych. Istotnym elementem przygotowania zawodowego jest rozbudowany moduł praktyk pedagogicznych, uzupełnionych zajęciami o charakterze metodycznym.
Studia magisterskie na kierunku pedagogika w Skierniewicach pozwalają na zdobycie uporządkowanej, pogłębionej wiedzy teoretycznej w zakresie pedagogiki, jako dyscypliny naukowej oraz dyscyplin wspomagających (psychologii, socjologii, filozofii, etyki), niezbędnej do pozyskania praktycznych umiejętności diagnostycznych i interpretacyjnych złożonych zjawisk i procesów społecznokulturowych, wyznaczających współczesny kontekst działań pedagogicznych, dydaktycznych, opiekuńczych, wychowawczych, socjalizacyjnych i resocjalizacyjnych.
Część kompetencji zdobywanych na tym kierunku jest związana ze specjalnościami pedagogicznymi.
Moduł przedmiotów specjalnościowych na studiach licencjackich umożliwia osiągnięcie przez absolwenta efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi wymagającymi działań profilaktycznych, kompensacyjnych, pomocowych, opiekuńczych, wychowawczych, terapeutycznych. Wybierając ten moduł absolwent zna i rozumie zasady stosowania form i metod pracy opiekuńczo-wychowawczej podejmowanej w różnych środowiskach wychowawczych, np. w rodzinie, szkole, w środowisku otwartym społeczności lokalnej oraz w różnych typach instytucji. Jest świadomy specyfiki pracy opiekuńczo-wychowawczej wynikającej z potrzeb podopiecznych/wychowanków, wielości problemów i zagrożeń towarzyszących człowiekowi na różnych etapach jego rozwoju. Potrafi rozpoznawać i definiować te zagrożenia oraz wskazać i realizować odpowiednie działania z wykorzystaniem adekwatnych metod i form pracy. Wiedza zdobyta w takcie zajęć audytoryjnych łączona jest z uzyskiwaniem kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki praktykom pedagogicznym odbywanym przez studentów w placówkach o charakterze opiekuńczo-wychowawczym.
Moduł przedmiotów specjalnościowych na studiach licencjackich umożliwia osiągnięcie wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi i młodzieżą, zagrożonymi niedostosowaniem społecznym, manifestującymi różne objawy wykolejenia i demoralizacji, w tym uzależnionymi od środków psychoaktywnych, popełniającymi wykroczenia czy przestępstwa oraz z osobami dorosłymi, które złamały normy prawne i obyczajowe. Absolwent potrafi diagnozować istniejące zagrożenia oraz zaplanować i zrealizować program działań profilaktycznych, pomocowych, terapeutycznych oraz resocjalizacyjnych. Jest świadomy konieczności współdziałania z różnymi osobami i instytucjami, w celu ich efektywnego współorganizowania. Wiedza zdobyta w trakcie zajęć audytoryjnych łączona jest z uzyskiwaniem kompetencji i umiejętności praktycznych, dzięki praktykom pedagogicznym odbywanym przez studentów w placówkach o charakterze resocjalizacyjnym.
Moduł przedmiotów specjalnościowych na studiach magisterskich umożliwia osiągnięcie przez absolwenta efektów uczenia się, niezbędnych w procesie stawiania diagnozy sytuacji wychowawczych i opiekuńczych, prowadzenia działań terapeutycznych (kompensacyjnych) oraz działań profilaktycznych, pomocowych, mediacyjnych w stosunku do jednostek, rodzin i środowisk wychowawczych, które nie są w stanie samodzielnie spełniać podstawowych funkcji społecznych. Absolwent potrafi dokonać analizy sytuacji wychowawczej i rozwojowej, zinterpretować zjawiska i procesy społeczne, rodzinne i indywidualne właściwości funkcjonowania podopiecznych i wychowanków, organizować i weryfikować formy opiekuńcze w zakresie opieki zastępczej, opieki doraźnej, opieki pozaszkolnej, opieki w sytuacjach dysfunkcji fizycznych i psychospołecznych, opieki i wspomagania w procesach rehabilitacyjnych, opieki systemowej w środowisku lokalnym, metodyki pracy opiekuńczo – wychowawczej w obrębie procesów instytucjonalnych, pozainstytucjonalnych, rodzinnych i specjalistycznych grup wspomagania, organizować współpracę, projektować i wdrażać projekty pracy z jednostką, grupą i środowiskiem społecznym.
Moduł przedmiotów specjalnościowych na studiach magisterskich umożliwia osiągnięcie przez absolwenta efektów uczenia się, niezbędnych w procesie diagnozy pedagogicznej oraz konstruowania programów wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, interwencyjnych, w zakresie rozwiązywania problemów w funkcjonowaniu społecznym dzieci i młodzieży ze środowisk zaniedbanych wychowawczo. Absolwent potrafi wykorzystać wychowawcze aspekty pedagogiki i psychologii w profilaktyce społecznej, formułować i rozwiązywać złożone problemy i innowacyjnie wykonywać zadania, właściwe dla metodyki pracy resocjalizacyjnej. W stopniu zaawansowanym potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu współczesnych koncepcji oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i terapeutycznych, a także projektowania i realizacji zajęć wychowawczych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych z różnymi grupami społecznymi w środowisku zamkniętym i otwartym, potrafi wykorzystywać narzędzia wsparcia rodzinie zagrożonej, w tym techniki mediacji i negocjacji w sytuacji kryzysu.
Kompetencje absolwenta kierunku pedagogika umożliwiają podjęcie zatrudnienia w różnych obszarach działań pedagogicznych, podejmowanych w:
Ulica Stefana Batorego 64c, 96-100 Skierniewice, Łódź Voivodeship, Poland