Wysokie zarobki, fascynująca i niezwykle odpowiedzialna praca i możliwość poznawania najdalszych zakątków świata – to tylko nieliczne walory pracy w charakterze pilota samolotu. Niestety, jako pilot samolotu pasażerskiego bierzesz odpowiedzialność za ludzkie życie i zdrowie – wiele sytuacji wymagać będzie zatem od Ciebie stoickiego spokoju, odporności na stres i opanowania. Jesteś na to gotowy? Czytaj dalej…
Czy leci z nami pilot?
Nikogo zapewne nie zdziwi, że pilot to wysoko wykwalifikowana osoba, która zajmuje się „kierowaniem statkiem powietrznym”, prawda? Słowo „kierować” radzimy jednak potraktować z przymrużeniem oka, gdyż praca pilota opiera się w głównej mierze na odczycie wskazań aparatury pomiarowej oraz informacjach przekazywanych przez kontrolera lotu i oficera pokładowego.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu piloci musieli jednak polegać w głównej mierze na obserwacji otoczenia, a obsługa poszczególnych typów maszyn nie różniła się zbyt mocno od siebie. Dynamiczny rozwój technologii sprawił jednak, że w XXI wieku piloci są wyspecjalizowani w obsłudze konkretnego typu, a często nawet i marce maszyn. Nauka i zdobycie niezbędnego doświadczenia wymaga wielu lat pracy, więc nikogo w tej branży nie dziwi, że większość pilotów przez całą swoją karierę lata na jednym lub maksymalnie dwóch rodzajach/typach maszyn.
Powszechnym zjawiskiem jest jednak przejście pilotów maszyn wojskowych do cywilnych linii lotniczych. Głównym powodem są oczywiście kwestie finansowe – zarobki pilotów wojskowych są zdecydowanie niższe od stawek oferowanych pilotom cywilnym, bez względu na staż, zdobyte certyfikaty, etc.
Jak zdobyć niezbędne wykształcenie?
Aktualnie dwie uczelnie w Polsce zajmują się kształceniem przyszłych pilotów na potrzeby lotnictwa cywilnego: Politechnika Rzeszowska oraz Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie. Stosowne wykształcenie i uprawnienia można ponadto zdobyć w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, ale jej absolwenci zasilają w głównej mierze do Sił Powietrznych Wojska Polskiego. Tutaj znajdziesz więcej szczegółowych informacji na temat kierunku Lotnictwo i kosmonautyka.
Niestety, samo ukończenie studiów nie jest tożsame z uzyskaniem uprawnień do sterowania samolotem pasażerskim. Do tego jest bowiem niezbędna licencja liniowa ATPL. Aby ją uzyskać należy wykazać się odpowiednimi predyspozycjami psychicznymi i fizycznymi, kwalifikacjami, znajomością języka angielskiego oraz… nie narzekać na zasobność portfela, gdyż sfinansowanie odpowiednich kursów może być bardzo kosztowne.
Rodzaje dostępnych licencji:
- PPL (Private Pilot Licence) – podstawowa licencja turystyczna, uprawniająca do latania rekreacyjnego przy dobrych warunkach pogodowych;
- CPL (Commercial Pilot Licence) – licencja pilota zawodowego, która uprawnia do pilotowania samolotów,
- ATPL (Airline Transport Pilot Licence) – najwyższy stopień zawodowego pilota w lotnictwie cywilnym; który uprawnia do sterowania statkami powietrznymi o masie powyżej 5,7 tony.
Alternatywną drogą do kariery w zawodzie pilota są kursy organizowane przez wyspecjalizowane ośrodki szkoleniowe. Uzyskanie najwyższego stopnia trwa około 3 lat i jest procesem niezwykle kosztownym.
Gdzie pracuje i ile zarabia pilot?
Absolwenci posiadający niezbędne licencje i kluczowe umiejętności znajdują zatrudnienie w charakterze pilotów zarówno w krajowych, jak i zagranicznych liniach lotniczych. Dodatkowe, specjalistyczne szkolenia są już w całości finansowane przez pracodawców. Inwestowanie w pracowników w sektorze lotniczym jest zresztą czymś całkowicie naturalnym i uzasadnionym, biorąc pod uwagę koszty i czas potrzebny do wyszkolenia nowego pilota.
Zarobki pilotów zatrudnionych w krajowych liniach lotniczych oscylują w granicy 7000 zł. Uzyskanie dodatkowych kwalifikacji, zdobycie certyfikatów i ukończenie specjalistycznych szkoleń sprawia, że poziom zarobków zdecydowanie rośnie. Awans na kapitana niesie za sobą możliwość indywidualnej negocjacji zarobków.