Czy wiesz, kto stoi za sloganami "I'm lovin' it", "Just do it", "Coraz bliżej Święta"? Zachwycasz się ich chwytliwością i prostotą jednocześnie? Dobre hasło potrafi przyczynić się do ogromnego sukcesu marki, produktu czy jakiejkolwiek idei. A za tymi sukcesami stoją właśnie m.in. copywriterzy. Ich praca wbrew pozorom nie polega tylko na wpadaniu raz na jakiś czas na genialne pomysły. Czym zatem zajmuje się copywriter? Spieszę z odpowiedzią.

Najkrócej i najogólniej mówiąc copywriter to autor treści o charakterze marketingowym. Slogany to tylko początek. Ciężka praca copywritera stoi także za artykułami, scenariuszami filmów promocyjnych i reklam oraz spotów radiowych, treścią inforgafik, mailingów, ulotek, katalogów, ogłoszeń, konkursów.

Jak zostać copywriterem?

W tym zawodzie najważniejsze są konkretne kompetencje i predyspozycje. Łączą one w sobie umiejętności artystyczne, językowe, psychologiczne i socjologiczne. Będziesz świetnym copywriterem, jeśli:

1. Język polski nie ma dla Ciebie tajemnic.
Jakie ma mieć tajemnice, skoro to Twój język ojczysty, prawda? Nic bardziej mylnego. Bezbłędne używanie zawiłości gramatycznych, ortograficznych i stylistycznych naszego języka jest tylko niezbędnym minimum. Musisz kochać język polski - zarówno ten literacki, oficjalny, jak i potoczny oraz mowę mediów społecznościowych. Język też ma swoje trendy, musisz być z nimi na bieżąco.
Mały test:
gra slow

Jeżeli rozbawił Cię ten rysunek, to dobry znak. Humor językowy i gry słów to naturalne środowisko copywriterów.

2. Jesteś świetnym obserwatorem.
To własnie obserwując ludzi, zjawiska, sytuacje często wpadamy na świetne pomysły. Zachowaj otwarty umysł i oczy.

3. Dobrze czujesz się w środowisku mediów i kultury masowej.
Jako copywrietr będziesz tworzyć treści publikowane w mediach tradycyjnych, w internecie i mediach społecznościowych. Musisz znać nie tylko specyfikę języka każdego z nich, ale też wiedzieć, czym żyją ich odbiorcy, co ich interesuje, a nawet o czym marzą.

4. Interesują Cię zagadnienia perswazji, psychologii konsumenta, motywacji.
Copywriter ma przekonać konsumenta do pewnych marek, produktów, idei. Musi to zrobić w sposób inteligentny, subtelny i precyzyjny, zwykle mając na to mało czasu. W tym celu poznaje swoich odbiorców, ich marzenia i plany, zna i wpływa na ich motywacje i decyzje zakupowe.

Studia dla copywritera

Zawód copywritera wykonują ludzie po najróżniejszych studiach - od informatyki po filozofię, choć zwykle są to kierunki humanistyczne i społeczne. Wykształcenie wyższe jest wymagane przez pracodawców.
Świetnym przygotowaniem do zawodu copywritera mogą być studia na kierunkach:
filologia polska,
dziennikarstwo i komunikacja społeczna i wszelkie kierunki związane z mediami,
psychologia,
marketing.

Ile zarabia copywriter?

Kariera copywritera może rozwijać się dwutorowo. Ci bardziej nieznoszący ograniczeń i korporacyjnych ram wybiorą drogę freelancera. Oznacza to, że sami będą decydować kiedy, ile i dla kogo pracują realizując zlecenia, ale też sami będą musieli o owe zlecenia zabiegać. Copywriterzy zatrudniani są także w agencjach reklamowych, agencjach interaktywnych, redakcjach czy działach marketingu.

Początkujący copywriter (oczywiście w zależności od firmy lub ileści zleceń) może liczyć na wynagrodzenie od ok. 2,5 tys. zł miesięcznie. Później średnie miesięczne wynagrodzenia mogą zamykać się w przedziale 3-5 tys. zł.

Plusy i minusy pracy copywritera

Jeśli zawód ten kojarzy Ci się tylko z kreatywnością, wolnością i realizacją własnych genialnych pomysłów, to nie trać entuzjazmu, ale miej na uwadze także wszystkie pozostałe osoby uczestniczące w procesie kreacji. Oprócz copywritera są to: dyrektor artystyczny, dyrektor kreatywny, grafik, często programista, no i oczywiście account manager oraz sam klient, czyli zleceniodawcą. Każdy z nich ma swoje zdanie i każdy z nich może Twój pomysł przyjąć z uznaniem, ale też odrzucić, uznać za niewykonalny lub zmienić tak, że na koniec długiej drogi nawet go nie poznasz. Musisz mieć na uwadze brief, grupę docelową, upodobania przełożonych i klienta. Zatem jeżeli traktujesz swoje nawet najmniejsze dzieło jak własne dziecko i trudno pogodzić Ci się z krytyką i ingerencjami w Twoją pracę, to będziesz musiał nad tym porządnie popracować. Wodze fantazji puść, ale kontroluj.

Wymienione wyżej ograniczenia obecne są niemal w każdej pracy. Jeżeli jesteś osobą otwartą, potrafisz pracować w zespole i dobrze przyjmujesz konstruktywną krytykę, to wszyscy współpracownicy, zwierzchnicy i zleceniodawcy mogą być dla Ciebie nie barierą do pokonania, a inspiracją. Oczywiście wiele zależy także od ich kompetencji i dobrej woli. Wróćmy zatem do pozytywów.

Praca copywritera z pewnością należy do najbardziej kreatywnych, przez co z pewnością nie nudnych. Wyobraź sobie to uczucie, kiedy owoc Twojej pracy w postaci błyskotliwego tekstu lub chwytliwego hasła istnieje w świadomości odbiorców na skalę masową. Ego rośnie, prawda? Często wymienianym plusem zawodu copywritera jest elastyczny czas pracy, czyli duża swoboda w jej organizowaniu. Ma ona charakter ściśle twórczy, więc trudno jest ją zamknąć w przedziale czasowym 8.00-16.00. Jest jednak w tym też pewna pułapka. Na dobry pomysł możesz wpaść przy śniadaniu, w sobotni wieczór i w wakacje. Uważaj zatem, by Twoja praca nie zamieniła się w tryb aktywności 24/7.

 

!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->