Site logo

Zawód Specjalista ds. Public Relations

Specjalista ds. Public Relations, zwany także największym przyjacielem dziennikarza, odpowiada za całościowe planowanie i realizowanie strategii komunikowania się firmy z otoczeniem wewnętrznym i zewnętrznym. Stosując wielkie uproszczenie możemy zatem dojść do wniosku, że to dzięki niemu postrzeganie firmy na rynku jest pozytywne lub negatywne. Czy warto zostać Specjalistą ds. PR? Co trzeba umieć, żeby sprawdzić się w tym fachu? No i najważniejsze – ile można na tym zarobić?

Zakres obowiązków, czyli jak spędzimy dzień pracy?

Tworzenie materiałów prasowych, kontakty z mediami, odbieranie telefonów od dziennikarzy i udzielanie wyczerpujących odpowiedzi na każdy temat, organizacja konferencji prasowych, sporządzanie raportów i wybranych analiz – tak właśnie wygląda przeciętny dzień pracy pijarowca. Sielanka? Teoretycznie tak, ale wyobraźcie sobie, że ten utopijny obraz zostaje zakłócony przez nagły kryzys, np. w mediach społecznościowych. Co teraz? Wcielacie się w rolę strażaka i staracie się wszelkimi, dostępnymi metodami ugasić pożar w taki sposób, żeby nie zostawił trwałych, negatywnych śladów na wizerunku firmy.

“Jeśli lubisz coś robić, chcesz to robić i wykazujesz chęć oraz zaangażowanie to osiągniesz swój cel! Wybrałam to co czułam, że może dawać mi radość w życiu i spełnienie. Tak też się stało. Jeśli człowiek się spełnia w tym co robi to działa efektywnie, a efektywność przekłada się na aspekt ekonomiczny.” 

Wymagania formalne i mniej formalne

Poszukiwanie kierunku studiów z zakresu “Public Relations” na polskich uczelniach jest dość żmudnym zajęciem. Większość pijarowców kończy bowiem kierunki, które teoretycznie nie mają z tym zawodem zbyt wiele wspólnego, np. historię, socjologię, filozofię, etc. Pozwalają one jednak na zdobycie konkretnych umiejętności społecznych, które w zawodzie pijarowca są na wagę złota. Dalsza ścieżka edukacyjna wiedzie przez studia podyplomowe z zakresu PR, których znalezienie jest znacznie łatwiejsze.

Jeśli jednak chcesz pójść prostszą drogą, to zainteresuj się studiami z zakresu dziennikarstwa i komunikacji społecznej – warto poznać warsztat i techniki pracy osób, z którymi będziesz musiał współpracować każdego dnia.

Samo wykształcenie to jednak nie wszystko. Można śmiało przyjąć, że w zawodzie pijarowca to może 10% sukcesu (albo jeszcze mniej) – reszta to jego kompetencje społeczne i kluczowe umiejętności. Bez niezliczonych pokładów kreatywności i umiejętności nawiązywania relacji interpersonalnych raczej trudno wyobrazić sobie dobrego Specjalistę ds. PR.

Zarobki, czyli kasa, kasa, kasa…

Twoje wynagrodzenie będzie zależało od wielkości firmy, branży, poziomu Twojego doświadczenia oraz od wielu innych czynników, których nie sposób po kolei wymienić. Średnie wynagrodzenie pijarowca to około 3000 zł, ale najlepsi mogą liczyć na znacznie wyższe zarobki, siegające nawet 10000 zł miesięcznie. Standardem są także pakiety benefitów pozapłacowych, np. karty Multisport, służbowy telefon i laptop, darmowe szkolenia i kursy, a często także samochód służbowy.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Marketing: studia i praca

Sukcesem organizacji jest zaspokojenie potrzeb klienta oraz osiągnięcie zysków niezbędnych do jej funkcjonowania i rozwoju. O tym jak to najlepiej pogodzić, uczą się studenci marketingu.

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję