Site logo

Informatyka nie dla kobiet

Umiejętności informatyczne polskich uczennic są równe zdolnościom chłopców. Jednak dziewczęta – nawet jeśli interesują się informatyką – znacznie rzadziej podejmują naukę na kierunkach związanych z kierunkami informatycznymi, wynika z badania “Gender Research” przeprowadzonego przez European Schoolnet (EUN).

Uczennice polskich szkół bardzo dobrze opanowują podstawowe umiejętności obsługi komputera, są utalentowane w zakresie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ITC) i wybierają informatykę jako jeden ze swoich ulubionych przedmiotów. Mimo to, mniej niż połowa z nich zamierza podjąć edukację wyższą w tym kierunku i realizować karierę zawodową w sektorze ITC.
Badanie “Gender Research” przeprowadzono na zlecenie firmy Cisco Systems w pięciu państwach europejskich: Francji, Włoszech, Holandii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Przebadano w nim uczniów, uczennice ich rodziców i nauczycieli.
“Dziewczęta z mojego pokolenia nie są zachęcane do zajmowania się informatyką. Tradycyjnie pracę w branży IT postrzega się jako domenę mężczyzn, między innymi dlatego, że kojarzy się ona najczęściej z programowaniem” – mówi Anna Szymanek-Załęska, inżynier systemowy w firmie Cisco.
Szymanek-Załęska podkreśla jednocześnie, że branża IT rozwija się i oferuje różnorodne możliwości pracy: w sprzedaży rozwiązań teleinformatycznych, w marketingu, w działach inżynieryjnych czy administracji systemów. “Bez wahania polecam karierę zawodową związaną z nowymi technologiami każdej młodej kobiecie, która poważnie ją rozważa. Branża się cały czas zmienia i powstaje coraz więcej miejsc pracy, o które z powodzeniem mogą ubiegać się kobiety” – dodaje.
Zgodnie z przedstawionymi wynikami badań, 91 proc. przebadanych polskich uczennic interesuje się informatyką i aż 65 proc. z nich jest zainteresowanych karierą w branży IT. Jest to najlepszy rezultat z pięciu przebadanych państw. Jednak aż 48 proc. uczennic szkół średnich, mimo zainteresowania IT nie chce kontynuować nauki w tym zakresie.
W całej Unii Europejskiej niewiele kobiet pracuje w branży IT. W 2004 roku jedynie 25 proc. absolwentów kierunków informatycznych we wszystkich unijnych krajach to kobiety.
Jak wynika z badania EUN stanowią one zaledwie 27 proc. kierowników ds. systemów komputerowych i informatycznych. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku inżynierów zajmujących się sprzętem komputerowym – tu kobiety zajmują zaledwie 9 proc. stanowisk. Wysokie stanowiska akademickie w dziedzinie inżynierii i technologii pełni mniej niż sześć proc. kobiet.
“Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że najbardziej demotywującym czynnikiem jest postrzeganie zawodów technicznych jako +naturalnie odpowiedniejszych dla mężczyzn+” – czytamy w podsumowaniu wyników badania.
Tymczasem 50 proc. polskich uczennic przyznaje, że największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery mają właśnie kobiety z najbliższego kręgu rodzinnego. Jednak 40 proc. badanych matek nie korzysta z komputera w pracy i ma mniejszą wiedzę informatyczną niż badani mężczyźni.
“Niedobór kobiet w branży ICT będzie się nasilał, chyba że podjęte zostaną dodatkowe działania, mające na celu edukację, wspieranie i zachęcanie dziewcząt oraz osób, które są dla nich wzorem” – wyjaśnia Amy Christen, wiceprezes programu Cisco Networking Academy.
Ewelina Krajczyńska
źródło: PAP – Nauka w Polsce
Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Informatyka: sfera menadżera?

Menedżerowie IT są coraz częściej niezbędnym elementem struktury pracowniczej w każdej firmie. Ich kompetencje wykraczają daleko poza znajomość twardych zagadnień technicznych. Podobnie jak menadżerowie innych

Czytaj więcej »

Biotechnologią w przyszłość!

Biotechnologia to trudny kierunek, ale udział ludzi, którzy go ukończyli w budowaniu lepszej przyszłości jest bezdyskusyjny. Studenci i absolwenci biotechnologii nie tylko uczestniczą i prowadzą

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję