Stery karieryNa portalu Edukacja.net możecie znaleźć teksty poświęcone zagadnieniom komunikatywności. Zanim jednak przejdziemy do opisywania innych, kluczowych w pracy kompetencji, przyjrzyjmy się kwestiom, które wydają się błahe, ale mogą mieć znaczący wpływ na to, jak postrzegają nas przedstawicie pracodawców. Witamy w krainie wizerunku...


Pokaż, kim jesteś
Istnieje wiele publikacji na temat tego, jak przygotować profesjonalne CV i napisać list motywacyjny. Porady internetowe często są wartościowe, ale warto czytać je w sposób krytyczny. Nie warto natomiast korzystać z gotowych tekstów. Zarówno CV, jak i list lepiej napisać zupełnie samodzielnie, a następnie skonsultować np., w biurze karier uczelni. Jakie są podstawowe wytyczne dobrych dokumentów aplikacyjnych?
  • Sprawdź i uaktualnij swoje dokumenty.
  • Upewnij się, że masz adekwatne zdjęcie.
  • Zadbaj o to, by CV było napisane w sposób jasny, przejrzysty, staranny, bez literówek.
  • Usuń informacje o stanie cywilnym, jej podawanie to już przeżytek.

Równie starannie podejdź do przygotowania profilu na portalach społecznościowych dla profesjonalistów.

Zmień adres
Masz już profesjonalne CV, ale pracodawca ma się skontaktować z Tobą poprzez adres email „misiaczek@..."? Skoro już jesteś na studiach, najwyższy czas adres mailowy zawierający przezwiska z dzieciństwa, zdrobnienia („anulka93"), czy łatwe do pomylenia zbitki liter, zarezerwować dla znajomych. Aby aplikować na staże, praktyki lub do pracy, załóż konto mailowe z adresem zawierającym Twoje imię i nazwisko, na przykład Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Pisz profesjonalnie
Aby napisać maila w sposób profesjonalny, warto pamiętać o kilku zasadach. Pisząc maile oficjalne do przedstawicieli pracodawców czy uczelni, ale też te mniej formalne, kierowane np. do współpracowników na stażu czy praktyce – należy pamiętać o zachowaniu standardów. Po pierwsze, mail powinien mieć określoną strukturę:
  • powitanie (Szanowni Państwo/Dzień dobry/Anno/Cześć),
  • treść (zwięźle przekazujemy konkretne informacje),
  • pożegnanie (Z poważaniem/Pozdrawiam/Do usłyszenia),
  • podpis (Imię i nazwisko/imię).

Nie wysyłamy więc urywków wiadomości, czy pojedynczych wyrazów. Może to być zinterpretowane jako niestaranność, czy nawet ignorowanie odbiorcy. Używajmy polskich znaków, unikajmy literówek, a przed wysłaniem dokładnie sprawdźmy tekst. Wiadomość powinna mieć adekwatny tytuł– ułatwia to odnajdywanie maili w skrzynce i usprawnia pracę. Jeśli kontynuujemy konwersację, używajmy funkcji „odpowiedz". Gdy w opcji DW (do wiadomości) nadawca umieścił dodatkowych odbiorców, koniecznie uwzględnijmy ich przy odpowiedzi.

Zostaniemy kumplami?
Jeśli już współpracujesz z przedstawicielami pracodawców na stażach, praktykach, czy podczas Programów Ambasadorskich, pewnie zastanawiasz się, jak budować z nimi relacje. Często pracownicy firm mówią do siebie po imieniu, a nasz przełożony/a, czy osoba koordynująca projekt jest od nas zaledwie kilka lat starsza. Warto zaznaczyć, że mimo nieformalnej atmosfery w pracy, relacje zawodowe są nieco odmienne od tych prywatnych. Co to oznacza? Nawet jeśli przełożony opowiada nam o udanym weekendzie ze znajomymi, nie zapraszamy go na prywatną imprezę w kolejną sobotę.

O ile wysłanie zaproszenia do grona znajomych na portalu społecznościowym dla profesjonalistów jest dopuszczalne, o tyle Facebook zarezerwujmy dla najbliższych - znajomych i rodziny. Starajmy się też szanować czas wolny osób, z którymi współpracujemy – nie dzwońmy wieczorami, o ile sytuacja zdecydowanie tego nie wymaga, a planując zadania uwzględnijmy, że nasze maile mogą nie zostać odczytane późnym południem lub wieczorem. Z czasem oczywiście relacje w pracy zmieniają się, lepiej poznajemy współpracowników i przełożonych, często zawieramy przyjaźnie. Nic nie dzieje się jednak od razu!

Tekst powstał na potrzeby Programu Edukacyjnego Stery Kariery realizowanego w ramach projektu Biznes dla edukacji. Więcej informacji na www.sterykariery.pl.

 

!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->