Wyższa Szkoła Tego i Owego czy Uniwersytet im. Bolka i Lolka? Czy forma własności uczelni może mieć jakikolwiek wpływ na jakość procesu kształcenia? Wątek ten już dawno temu wpisał się w stały obraz polskiej debaty publicznej i do dnia dzisiejszego był nierozwiązany…
Badanie, które przeprowadził Krzysztof Truszkowski, miało pokazać, że forma własności uczelni jest sprawą marginalną i nie ma wpływu na jakość zdobywanej przez studentów wiedzy. – Wybierając uczelnię prywatną spotkałem się z opiniami studentów i absolwentów uczelni państwowych, że lepiej skończyć gorszą uczelnie państwową niż dobrą prywatną. Studenci uczelni prywatnych mieli inne zdanie. Zainteresowało mnie jak rodzaj uczelni i jej status wpływa na ocenę szans zawodowych studentów – mówi Krzysztof Truszkowski, pomysłodawca badania.
Uczestnikami tego, nietypowego przedsięwzięcia byli studenci polskich uczelni (prywatnych oraz państwowych) o profilu ekonomicznym. W ankietach, które otrzymali do wypełnienia, mogli ocenić kilka aspektów: swoją sytuację na rynku pracy, szanse zawodowe oraz chęć rozwoju zawodowego i podnoszenia kwalifikacji.
Kto wypadł lepiej? Czy student prywatnej uczelni może skutecznie konkurować z żakiem cenionej, państwowej szkoły? Okazuje się, iż forma własności uczelni jest sprawą drugorzędną, oddziałującą na nasze szanse zawodowe w sposób marginalny.
Najważniejszy jest status uczelni, który należy rozpatrywać w kontekście zajmowanych pozycji w rozmaitych rankingach, osiągnięć badawczych, składu kadry dydaktycznej, etc. Potwierdzenie tych słów znajdujemy w raporcie z przeprowadzonego badania “Studenci z uczelni o statusie wysokim zdecydowanie wyżej oceniają swe szanse zawodowe niż studenci z uczelni o statusie niskim.”
Status uczelni ma także istotny wpływ na kształtowanie samooceny studentów. Osoby, które studiują na uczelniach o wysokim statusie, zdecydowanie lepiej oceniają swoją sytuację na rynku pracy, osobiste szanse zawodowe oraz, co najciekawsze, wykazują większy zapał do dalszego rozwijania swoich kompetencji zawodowych!
– Badanie dobitnie pokazuje, jak zmieniła się sytuacja uczelni prywatnych w oczach studentów. Jest to o tyle ciekawe, że dotyczy to czasów niżu demograficznego i większej dostępności uczelni państwowych niż działo się to w okresie boomu edukacyjnego. Uczelnie prywatne o wysokim statusie mogą skutecznie rywalizować z uczelniami państwowymi, zwłaszcza tymi o niższym statusie edukacyjnym – komentuje dr Jacek Zakrzewski, psycholog w SWPS, który koordynował badanie.
Autor: Miłosz Szkudlarski
Źródło: Centrum Prasowe SWPS