Jeśli wahasz się, czy ma sens studiowanie jednego z kierunków związanych z aktorstwem, filmem i sztukami audiowizualnymi, filmoznawstwem, kierunkiem operatorskim, montażem filmowym, organizacją produkcji filmowej i telewizyjnej, realizacją obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografii, reżyserii, reżyserią dźwięku, scenografią, scenopisarstwem, sztuką rejestracji obrazu, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na studia filmowe i teatralne – dowiedz się o nich więcej. Sprawdź, co to są studia filmowe i teatralne, jakie dają możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki związane ze studiami filmowymi i teatralnymi, dostępne są na studiach licencjackich (3 lata) oraz na magisterskich studiach uzupełniających (2 lata), część kierunków np. aktorstwo, czy reżyseria prowadzone są w trybie jednolitych studiów magisterskich (5 lat). Film i teatr to rodzaj sztuki, w której aktorzy odgrywają rolę. Film to seria następujących po sobie obrazów (scen) z reguły z dźwiękiem, wyrażających określone treści, utrwalonych na nośniku wywołującym wrażenie ruchu. Teatr to sztuka widowiskowa, w której aktorzy w na żywo przed publicznością grają w sztuce. Film i teatr to nie tylko gra aktorska, ale również przygotowanie fabuły filmu czy sztuki, jej realizacja, udźwiękowienie, oprawa artystyczna, przygotowanie scenografii i rekwizytów, oraz postprodukcja. Podczas wykładów, ćwiczeń i warsztatów będziesz zgłębiać np. takie przedmioty jak: antropologia kultury, aktorstwo, reżyseria, sztuka operatorska, montaż, realizacja filmu fabularnego, fotografia, scenariopisarstwo. Na pewno interesuje Cię, jakie kierunki i specjalności z zakresu studiów filmowych i teatralnych masz do wyboru. Można je pogrupować ze względu na perspektywy zawodowe, które będziesz mieć po studiach np.:
- aktor filmowy/teatralny,
- reżyser,
- operator,
- montażysta,
- dźwiękowiec,
- scenograf,
- scenopisarz
- krytyk filmowy.
Po studiach filmowych i teatralnych będziesz mieć możliwość podjęcia pracy w filmie, w telewizji, reklamie, w przemyśle rozrywkowym, w studiach fonograficznych, radiowych, telewizyjnych i teatralnych, domach produkcyjnych i mediowych, agencjach reklamowych i interaktywnych, instytucjach artystycznych, wydawnictwach.