Szybkie narzędzia on-line do zdalnego studiowania i uczenia

Każdy wykładowca i nauczyciel jest w stanie w ciągu kilkunastu godzin uruchomić narzędzia do prowadzenia zajęć ze studentami i uczniami. Jak to zrobić – poradził dr Adam Zadrożny, astrofizyk z Narodowego Centrum Badań Jądrowych, prowadzący zajęcia dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego.

Decyzje z marca 2020 roku o zawieszeniu zajęć na uczelniach w całej Polsce wywołała zwiększone zainteresowanie e-learningiem i innymi narzędziami do studiowania on-line. Same Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęcały do wykorzystywaniu narzędzi do zdalnego studiowania i uczenia.

Na rozwiązania systemowe nie czekał dr Adam Zadrożny, zajmujący sie m.in. tematyką fal grawitacyjnych i sztuczną inteligencji. Pracuje jako adiunkt w Narodowym Centrum Badań Jądrowych i prowadzi zajęcia dla studentów na Uniwersytecie Warszawskim. – Po ogłoszeniu zamknięcia Uniwersytetu Warszawskiego we wtorek o godz. 16:00, w środę rano prowadziłem wykład o godz. 8:30 korzystając z aplikacji opisanych w konfiguracji (#1). Przygotowanie software’u zajęło około 10-15 minut, z czego większość to pisanie e-maila do studentów – napisał w poście opublikowanym na swoim profilu facebookowym. Opisał tam, jak wykorzystuje narzędzia do prowadzenia zajęć. W ciągu kolejnych godzin post był masowo komentowany i udostępniany w Internecie. Komentujący pytali o zalety i wady poszczególnych narzędzi. Podsuwali także przykłady własnych rozwiązań, z których korzystają w zdalnej pracy z uczniami i studentami.

Swoje rady dr Zadrożny opiera m.in. na wcześniejszych doświadczeniach pracy w dużych rozproszonych projektach naukowych, takich jak TOROS i LIGO/Virgo. Współpracował w ten sposób z naukowcami m.in. w innych krajach Europy i w Afryce Północnej.

Post dr Zadrożnego na Facebooku

#zdalne_zajecia #praca_zdalna #wyklady_w_czasach_covid_19UPDATE #1: Google Polska udostępnił za darmo G Suite dla…

Posted by Adam Zadrożny on Wednesday, March 11, 2020

Narzędzia do studiowania on-line

Zdaniem dr Zadrożnego prowadzący zajęcia powinni brać pod uwagę następujące obszary narzędzi:

  • wideokonferencje,
  • baza wiedzy,
  • chat do pracy grupowej,
  • komunikacja grupowa nie wymagająca natychmiastowej reakcji zwykle e-mail

Zoom.us + Slack + E-mail

Taka konfiguracja zdaniem dr Zadrożnego jest przydatna, kiedy trzeba przygotować zajęcia szybko i potrzebne jest nagrywanie wideokonferencji

Założenia

  • Czas nauczenia się: 10-20 min.
  • Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 30 min.
  • Czas konfiguracji (300 osób): mniej niż 60 minut.
  • Spotkania video: zoom.us.
  • Baza wiedzy / chat: slack
  • Komunikacja oficjalna: e-mail

Zalety

  • Szybkość konfiguracji
  • Możliwość nagrywania spotkań wideo.
  • Typowy zestaw komunikacyjny dla uniwersytetów i firm technologicznych.
  • “Slack jest naprawdę genialny do pracy grupowej”

Wady

  • Wady:
  • Limit 40 minut na spotkanie wideo na zoom (“wydaje się, że obecnie prawie nie obowiązuje”).
  • Limit 100 uczestników na wideokonferencji zoom.
  • Przeszukiwanie slacka jest ograniczone do 10 tysięcy najnowszych wiadomości w bezpłatnej wersji; oraz całkowita wielkość załączonych plików nie może przekroczyć 5 GB

Microsoft Teams

Zdaniem dr Zadrożnego warto z tego narzędzia korzystać, gdy wykładowca chce mieć trwałe stabilne rozwiązanie, korzystać z jednego rozwiązania, praca oparta jest o projekty lub gdy wykładowca “nie lubi” slacka. Microsoft umożliwił szkołom bezpłatną rejestrację w Office 365 dla edukacji.

Założenia

  • Czas nauczenia się: mniej niż 30-40 minut.
  • Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 45 min.
  • Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 3-4 godziny.
  • Spotkania video: Microsoft Teams.
  • Baza wiedzy / chat: Microsoft Teams.
  • Komunikacja oficjalna: Microsoft Teams / e-mail

Zalety

  • Bardzo dobre kanały dla grup .
  • Dobra integracja z rozwiązaniami Microsoftu.
  • Typowe narzędzie dla firm technologicznych.
  • Świetne narzędzie dla projektów grupowych.

Wady

  • Limit 300 osób.
  • Limit poniżej 250 uczestników na wideokonferencji, ale może być mniejszy dla wersji bezpłatnej (“założyłbym 100”).
  • Limit na pliki to 10 GB i 2 GB na pliki użytkownika.
  • Brak planowanych spotkań.
  • Brak nagrywania.

WEBEX CISCO

Dr Zadrożny nie używa tego narzędzia na co dzień, ale jego zdaniem”wygląda rozsądnie”. Nazywa tego typu rozwiązaniem “konfiguracja wszystko prawie w jednym miejscu”. Poleca skorzystanie z Webec Cisco, jeśli wykładowca potrzebuje stabilnego rozwiązanie z dobrym wideo, gdy lubi testować nowe narzędzia oraz gdy nieodpowiednimi okazują się rozwiązania Microsoft Teams lub Zoom.us + Slack + E-mail. Doradza zastanowienie się nad połączeniem Webex Meetings + Slack + E-mail.

Założenia

  • Czas nauczenia się: mniej niż 30 minut.
  • Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 45 min.
  • Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 3-4 godziny
  • Spotkania video: Webex Meetings.
  • Baza wiedzy / chat: Webex Teams.
  • Komunikacja oficjalna: Webex Teams / e-mail.

Zalety

  • Webex Meetings to stabilne rozwiązanie CISCO dla korporacji.
  • Dobra jakość rozmów wideo.
  • Schedulowane wideokonferencje

Wady

  • Limit 100 osób na wideokonferencji.
  • Limit na pliki to 2 GB na pliki użytkownika.
  • Webex Teams jest niedopracowany – “sprawiają wrażenie niedokończonego software’u”.
  • Mniejsza intuicyjność Webex Teams, w porównaniu ze Slack.
  • Brak nagrywania (“ale chyba na czas koronawirusa jest dodany do bezpłatnej wersji”).

Google

Dr Zadrożny korzystanie z rozwiązań Google, jeśli uczelnia lub szkoła korzysta z usług G Suite. Google Polska udostępnił za darmo G Suite dla szkół i uczelni, który umożliwia pracę zdalną, w tym interaktywne prowadzenie lekcji, dzielenie się plikami oraz komunikację z uczniami. Rejestracja dla szkół i uczelni na http://bit.do/gsuiterejestracja.

Założenia

Czas nauczenia się: mniej niż 10 minut.
Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 30 min.
Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 30 godziny.

Spotkania video: Google Hangout (limit 25 osób lub 100 przy G Suite) /Google Meet (limit 100 użytkowników na callu).
Baza wiedzy: Google Drive
Chat: Google Hangout
Uzupełnienie: Google Classroom
Komunikacja oficjalna: Gmail

Zalety

  • Proste w użyciu, “większość osób używała Gmaila, Google Drive’a lub Hangoutów”.
  • Wszystkie usługi z jednej firmy.
  • Intuicyjna obsługa.
  • Można uzupełniać rozwiązaniem Google Classroom.

Wady

  • Limit 25 lub 100 osób na wideokonferencji (100 jeśli w organizacji jest używany G Suite).
  • Konieczność korzystania z rozwiązania G Suite przez uczelnię lub szkołę, “bez tego raczej ciężko”.

TeamSpeak

Zdaniem dr Zadrożnego sprawdza się w przypadku bardzo dużych konsorcjów naukowych i organizacji konferencji głosowych na ponad 1000 osób. Największą wadą rozwiązania jest brak opcji bezpłatnej.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję