Każdy wykładowca i nauczyciel jest w stanie w ciągu kilkunastu godzin uruchomić narzędzia do prowadzenia zajęć ze studentami i uczniami. Jak to zrobić – poradził dr Adam Zadrożny, astrofizyk z Narodowego Centrum Badań Jądrowych, prowadzący zajęcia dla studentów Uniwersytetu Warszawskiego.
Decyzje z marca 2020 roku o zawieszeniu zajęć na uczelniach w całej Polsce wywołała zwiększone zainteresowanie e-learningiem i innymi narzędziami do studiowania on-line. Same Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej zachęcały do wykorzystywaniu narzędzi do zdalnego studiowania i uczenia.
Na rozwiązania systemowe nie czekał dr Adam Zadrożny, zajmujący sie m.in. tematyką fal grawitacyjnych i sztuczną inteligencji. Pracuje jako adiunkt w Narodowym Centrum Badań Jądrowych i prowadzi zajęcia dla studentów na Uniwersytecie Warszawskim. – Po ogłoszeniu zamknięcia Uniwersytetu Warszawskiego we wtorek o godz. 16:00, w środę rano prowadziłem wykład o godz. 8:30 korzystając z aplikacji opisanych w konfiguracji (#1). Przygotowanie software’u zajęło około 10-15 minut, z czego większość to pisanie e-maila do studentów – napisał w poście opublikowanym na swoim profilu facebookowym. Opisał tam, jak wykorzystuje narzędzia do prowadzenia zajęć. W ciągu kolejnych godzin post był masowo komentowany i udostępniany w Internecie. Komentujący pytali o zalety i wady poszczególnych narzędzi. Podsuwali także przykłady własnych rozwiązań, z których korzystają w zdalnej pracy z uczniami i studentami.
Swoje rady dr Zadrożny opiera m.in. na wcześniejszych doświadczeniach pracy w dużych rozproszonych projektach naukowych, takich jak TOROS i LIGO/Virgo. Współpracował w ten sposób z naukowcami m.in. w innych krajach Europy i w Afryce Północnej.
Post dr Zadrożnego na Facebooku
Narzędzia do studiowania on-line
Zdaniem dr Zadrożnego prowadzący zajęcia powinni brać pod uwagę następujące obszary narzędzi:
- wideokonferencje,
- baza wiedzy,
- chat do pracy grupowej,
- komunikacja grupowa nie wymagająca natychmiastowej reakcji zwykle e-mail
Zoom.us + Slack + E-mail
Taka konfiguracja zdaniem dr Zadrożnego jest przydatna, kiedy trzeba przygotować zajęcia szybko i potrzebne jest nagrywanie wideokonferencji
Założenia
- Czas nauczenia się: 10-20 min.
- Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 30 min.
- Czas konfiguracji (300 osób): mniej niż 60 minut.
- Spotkania video: zoom.us.
- Baza wiedzy / chat: slack
- Komunikacja oficjalna: e-mail
Zalety
- Szybkość konfiguracji
- Możliwość nagrywania spotkań wideo.
- Typowy zestaw komunikacyjny dla uniwersytetów i firm technologicznych.
- “Slack jest naprawdę genialny do pracy grupowej”
Wady
- Wady:
- Limit 40 minut na spotkanie wideo na zoom (“wydaje się, że obecnie prawie nie obowiązuje”).
- Limit 100 uczestników na wideokonferencji zoom.
- Przeszukiwanie slacka jest ograniczone do 10 tysięcy najnowszych wiadomości w bezpłatnej wersji; oraz całkowita wielkość załączonych plików nie może przekroczyć 5 GB
Microsoft Teams
Zdaniem dr Zadrożnego warto z tego narzędzia korzystać, gdy wykładowca chce mieć trwałe stabilne rozwiązanie, korzystać z jednego rozwiązania, praca oparta jest o projekty lub gdy wykładowca “nie lubi” slacka. Microsoft umożliwił szkołom bezpłatną rejestrację w Office 365 dla edukacji.
Założenia
- Czas nauczenia się: mniej niż 30-40 minut.
- Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 45 min.
- Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 3-4 godziny.
- Spotkania video: Microsoft Teams.
- Baza wiedzy / chat: Microsoft Teams.
- Komunikacja oficjalna: Microsoft Teams / e-mail
Zalety
- Bardzo dobre kanały dla grup .
- Dobra integracja z rozwiązaniami Microsoftu.
- Typowe narzędzie dla firm technologicznych.
- Świetne narzędzie dla projektów grupowych.
Wady
- Limit 300 osób.
- Limit poniżej 250 uczestników na wideokonferencji, ale może być mniejszy dla wersji bezpłatnej (“założyłbym 100”).
- Limit na pliki to 10 GB i 2 GB na pliki użytkownika.
- Brak planowanych spotkań.
- Brak nagrywania.
WEBEX CISCO
Dr Zadrożny nie używa tego narzędzia na co dzień, ale jego zdaniem”wygląda rozsądnie”. Nazywa tego typu rozwiązaniem “konfiguracja wszystko prawie w jednym miejscu”. Poleca skorzystanie z Webec Cisco, jeśli wykładowca potrzebuje stabilnego rozwiązanie z dobrym wideo, gdy lubi testować nowe narzędzia oraz gdy nieodpowiednimi okazują się rozwiązania Microsoft Teams lub Zoom.us + Slack + E-mail. Doradza zastanowienie się nad połączeniem Webex Meetings + Slack + E-mail.
Założenia
- Czas nauczenia się: mniej niż 30 minut.
- Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 45 min.
- Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 3-4 godziny
- Spotkania video: Webex Meetings.
- Baza wiedzy / chat: Webex Teams.
- Komunikacja oficjalna: Webex Teams / e-mail.
Zalety
- Webex Meetings to stabilne rozwiązanie CISCO dla korporacji.
- Dobra jakość rozmów wideo.
- Schedulowane wideokonferencje
Wady
- Limit 100 osób na wideokonferencji.
- Limit na pliki to 2 GB na pliki użytkownika.
- Webex Teams jest niedopracowany – “sprawiają wrażenie niedokończonego software’u”.
- Mniejsza intuicyjność Webex Teams, w porównaniu ze Slack.
- Brak nagrywania (“ale chyba na czas koronawirusa jest dodany do bezpłatnej wersji”).
Dr Zadrożny korzystanie z rozwiązań Google, jeśli uczelnia lub szkoła korzysta z usług G Suite. Google Polska udostępnił za darmo G Suite dla szkół i uczelni, który umożliwia pracę zdalną, w tym interaktywne prowadzenie lekcji, dzielenie się plikami oraz komunikację z uczniami. Rejestracja dla szkół i uczelni na http://bit.do/gsuiterejestracja.
Założenia
Czas nauczenia się: mniej niż 10 minut.
Czas konfiguracji (30 osób w grupie): mniej niż 30 min.
Czas konfiguracji (300 osób w grupie): mniej niż 30 godziny.
Spotkania video: Google Hangout (limit 25 osób lub 100 przy G Suite) /Google Meet (limit 100 użytkowników na callu).
Baza wiedzy: Google Drive
Chat: Google Hangout
Uzupełnienie: Google Classroom
Komunikacja oficjalna: Gmail
Zalety
- Proste w użyciu, “większość osób używała Gmaila, Google Drive’a lub Hangoutów”.
- Wszystkie usługi z jednej firmy.
- Intuicyjna obsługa.
- Można uzupełniać rozwiązaniem Google Classroom.
Wady
- Limit 25 lub 100 osób na wideokonferencji (100 jeśli w organizacji jest używany G Suite).
- Konieczność korzystania z rozwiązania G Suite przez uczelnię lub szkołę, “bez tego raczej ciężko”.
TeamSpeak
Zdaniem dr Zadrożnego sprawdza się w przypadku bardzo dużych konsorcjów naukowych i organizacji konferencji głosowych na ponad 1000 osób. Największą wadą rozwiązania jest brak opcji bezpłatnej.