Rynek wydawniczy gwałtownie się zmienia. Wzrasta znaczenie publikacji elektronicznych, których naturalnym środowiskiem jest Internet. Publikowanie stało się możliwe poza wydawnictwem. Praca w wydawnictwie nie ogranicza się do pracy z tekstem. Tekst trzeba umieć przetwarzać i rozpowszechniać za pomocą najnowszych technologii. Niezbędne jest więc przygotowanie kadry dysponującej nowymi, interdyscyplinarnymi kompetencjami.
Program
Program kierunku Publikowanie cyfrowe i sieciowe koncentruje się wokół następujących zagadnień:
1. Edytorstwo (tu m.in. przedmioty: Podstawy edytorstwa, Edytorstwo publikacji cyfrowych, Źródła informacji w pracy wydawcy, Redagowanie tekstu, Twórcze pisanie, Praca z przekładem, Prawo autorskie w pracy wydawcy).
2. Estetyka i funkcjonalność publikacji (tu m.in. przedmioty: Typografia i grafika książki, Współczesna sztuka książki, Ilustracja książkowa, Wiedza o kulturze).
3. Komunikowanie (tu m.in. przedmioty: Komunikacja społeczna, Czytelnictwo współczesne, Użytkownicy mediów cyfrowych, Marketing i promocja książek, Ocena funkcjonalności stron internetowych).
4. Zasoby cyfrowe (tu m.in. przedmioty: Zarządzanie kolekcjami e-dokumentów, Heurystyka informacyjna, Rynek e-publikacji, Ocena i selekcja dokumentów).
Ważną częścią programu są zajęcia w pracowni komputerowej. W ten sposób realizowane są projekty na następujących przedmiotach: Zaawansowane funkcje programów użytkowych (edytory tekstu i grafiki, programy do prezentacji, bazy danych), Praca w programie InDesign.
Rekomendacje pracodawców
Program kierunku Publikowanie cyfrowe i sieciowe konsultowany był z pracodawcami i absolwentami specjalności edytorskiej na studiach II stopnia. Oto wybrane opinie:
• „Spółka Inpingo udostępnia nowoczesne technologie dedykowane rynkowi wydawniczemu i jest bezpośrednio zainteresowana rozwojem wiedzy oraz kadr w zakresie realizowanym na tym nowym kierunku” (Inpingo. Digital Publishing Solutions, Warszawa).
• „Bardzo cieszy nas idea powołania nowego kierunku: Publikowanie cyfrowe i sieciowe. W naszej codziennej pracy tworzymy elektroniczne i multimedialne wersje produktów wydawniczych, książek, czasopism, tworzymy serwisy internetowe, publikacje mobilne i rzeczywiście stwierdzamy brak odpowiednio przygotowanej kadry” (vm.pl, Wrocław).
• „(…) plany utworzenia (…) kierunku Publikowanie cyfrowe i sieciowe uznajemy za ważne i cenne przedsięwzięcie. Naszym zdaniem kompetencje przyszłego absolwenta będą lepiej niż dotychczas odpowiadały potrzebom rynku pracy” (Wydawnictwo Naukowe WSP, Łódź).
• „Wprowadzenie zmian w sposobie przygotowywania osób zainteresowanych karierą w branży wydawniczej wydaje się zarówno nieuniknione, jak i niezbędne. (…) Plany utworzenia na Uniwersytecie Wrocławskim kierunku Publikowanie cyfrowe i sieciowe uważamy za zasadne” (Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław).
Absolwenci
Absolwenta kierunku Publikowanie cyfrowe i sieciowe można scharakteryzować jako pracownika nowoczesnego sektora informacji, dysponującego kompetencjami wydawniczymi. Jest on przygotowany do pracy w:
• wydawnictwach publikacji tradycyjnych i cyfrowych (książek i czasopism),
• portalach internetowych,
• firmach prowadzących digitalizację publikacji,
• bibliotekach cyfrowych,
• instytucjach naukowych otwierających repozytoria typu Open Access,
• księgarniach internetowych,
• działach wydawniczych, marketingowych i promocyjnych różnych firm.