Praktyka i teoria w jednym
Wiedzę praktyczną zdobywa się w trakcie realizacji pięciu bloków zajęć. Są to:
– Warsztaty artystyczne w łącznym wymiarze 300 h (creative writing, scenopisarstwo, aktorstwo, reżyseria, scenografia, sztuka operatorska, montaż, fotografia, krótkie formy audiowizualne i wideoklip, film dokumentalny);
– Podstawy organizacji produkcji filmowej w wymiarze 60 h;
– Popularyzacja i animacja kultury filmowej w wymiarze 165 h (warsztaty: krytyki filmowej, translatorski, turystyki filmowej, edukacji filmowej młodzieży, prawa autorskiego, historyka kina, prelegencki).
– Artystyczne praktyki filmowe (przygotowanie scenariusza, przygotowanie produkcyjne i artystyczne własnych etiud filmowych, pisanie tekstu krytyczno-filmowego)
– Praktyki w instytucjach upowszechniania kultury filmowej (festiwale, kluby filmowe, przeglądy, instytucje upowszechniania kultury itp.)
Wszystkie działania praktyczne odbywać się będą pod nadzorem profesjonalistów, z wiodącą rolą wykładowców Kulturoznawstwa Wydziału Filologicznego UG i Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
Archiwum DKF UG „Miłość Blondynki”. Spotkanie z Marianem Dziędzielem w ramach cyklu Kinematograf Polski.
Wiedzę na temat kina i kultury audiowizualnej wzbogacić można uczestnicząc w życiu filmowym Uniwersytetu Gdańskiego. Pomagają w tym:
- Dyskusyjny klub filmowy „Miłość blondynki” (istnieje od 1994 roku),
- Koła naukowe: Filmoznawców oraz Międzywydziałowe Naukowo-Artystyczne Koło UG,
- Pisma filmoznawcze: „Przezrocze” oraz „Panoptikum”,
- Portal Filmoznawcy.ug.edu.pl,
- Akademickie Centrum Kultury „Alternator”,
- Festiwal Kina Niezależnego UG (planowany),
- Wykłady Mistrzowskie (z udziałem znanych twórców kina).
Najmilej widziani kandydaci:
- osoby, które chcą posiadać gruntowną wiedzę na temat kina oraz kultury audiowizualnej,
- osoby, które chcą posiadać umiejętność pisania i mówienia o filmie oraz nowych mediach, zająć się krytyką i dziennikarstwem filmowym,
- osoby, które chcą przygotować się do studiów artystycznych (reżyserskich, aktorskich, operatorskich, montażowych, z zakresu organizacji produkcji filmowej),
- osoby, które pragną realizować własne projekty filmowe,
- osoby, które mają ambicję upowszechniania kultury filmowej, także wśród młodzieży,
- osoby, które chcą prowadzić badania naukowe w dziedzinie kina.
Co po studiach?
Jeśli chcesz się uczyć tylko 3 lata (i skończyć edukację na studiach licencjackich)
- możesz podjąć pracę w firmach i instytucjach zajmujących się organizacją i ekonomiką produkcji filmowej i audiowizualnej, animacją i upowszechnianiem kultury filmowej,
- posiadasz podstawową wiedzę do zajęcia się dziennikarstwem filmowym i kulturalnym,
- posiadasz podstawową wiedzę niezbędną do realizacji indywidualnych projektów artystycznych w dziedzinie filmu, reportażu telewizyjnego, wideoklipu i in.
Jeśli chcesz się dalej uczyć na studiach magisterskich, możesz to robić:
NA WYDZIALE FILOLOGICZNYM UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO (we współpracy z Gdyńską Szkołą Filmową) w ramach studiów II stopnia na 4 specjalnościach:
- reżyserii form audiowizualnych,
- organizacji produkcji form audiowizualnych,
- animacji i popularyzacji kultury audiowizualnej,
- naukowej (dla studentów zainteresowanych pracą badawczą).
POZA UNIWERSYTETEM GDAŃSKIM
W SZKOŁACH FILMOWYCH i ARTYSTYCZNYCH
- po zakończeniu studiów licencjackich student ma podstawowe umiejętności artystyczne, które zdecydowanie zwiększają szansę przygotowania własnych prac egzaminacyjnych i zdania egzaminów artystycznych oraz filmoznawczych (większość szkół artystycznych – w tym filmowych – stawia studentom wysokie wymagania w zakresie tzw. teczki prac, a więc przygotowania scenariusza, fotografii, projektu filmu dokumentalnego itp.),
- studenci filmoznawstwa praktycznego mogą podczas studiów licencjackich wykorzystać warsztaty oraz praktyki artystyczne do przygotowania własnej teczki (portfolio) – wszystko pod okiem profesjonalistów.
Warto pamiętać, iż w praktyce wiele szkół filmowych przyjmuje studentów z doświadczeniem życiowym i profesjonalnym, którzy posiadają już dyplom uczelni wyższej (np. licencjacki)
NA INNYCH UCZELNIACH
Po filmoznawstwie praktycznym student jest dobrze przygotowany do kontynuowania nauki na wydziałach humanistycznych uczelni polskich.
Kadra nauczycieli
- filmoznawcy i kulturoznawcy z dużym dorobkiem naukowym oraz dydaktycznym,
- znani polscy filmowcy i artyści (współpracujący także z Wydziałem Filologicznym UG i Gdyńską Szkołą Filmową).