Site logo

Przygotowywanie się do egzaminu dla ambitnych. Jak zdać egzamin na 5?

Na korytarzach niektórych uczelni można usłyszeć pogląd że nie sztuką jest zdać egzamin kiedy się potrafi. Sztuką jest zdać egzamin kiedy faktycznie nic się nie umie. W tym filmie chciałbym pokazać coś zupełnie przeciwnego. Ten tekst jest dla ludzi, którzy czują się do egzaminu dobrze przygotowani. Mimo tego, szukają sposobu, by jak najlepiej zaprezentować swoją wiedzę aby dobre przygotowanie do egzaminu zaowocowało bardzo dobrym stopniem i uznaniem egzaminatora.

Czym jest egzamin?

Na początku zastanówmy się, czym jest egzamin. Bez wątpienia jest to forma rytualna, która ma już swoją bogatą tradycję w akademickim świecie. Dlatego warto przestrzegać wszystkich zasad, które obowiązują na egzaminach i dostosować się w pełni do wymagań, które stawia egzaminator. Bez wątpienia dzień egzaminu jest to dzień, w którym przynosisz egzaminatorowi całą wiedzę, którą on Tobie darował. I dobrze by było, żeby ta wiedza nie była zdeformowana i zniekształcona. 

Jak się zachować na egzaminie?

Przede wszystkim zachowuj się spokojnie i kulturalnie. Poczekaj aż egzaminator zaproponuje Tobie zajęcie miejsca siedzącego. Kiedy padnie pytanie, nie musisz od razu na nie odpowiadać. Zwłaszcza jeżeli pytanie ma formę otwartą i jego zakres jest szeroki. Spokojnie możesz dać sobie kilkanaście sekund na przemyślenie planu swojej odpowiedzi. Pozwoli to zaprezentować Tobie swoją wiedzę w pełni. 

Jak ułożyć sobie odpowiedź na pytanie egzaminacyjne?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że bardzo wiele porażek egzaminacyjnych ma swoje źródło nie w złym przygotowaniu do egzaminu, ale w złym sposobie prezentowania wiedzy. Dlatego właśnie zaprezentuję tu kilka schematów wypowiedzi, które pomogą sprawić by wasze egzaminacyjne odpowiedzi były oceniane jak najwyżej.

I

Pierwszy schemat używano już od starożytności i składa się z trzech elementów. Geneza, istota i skutek. W pierwszej części mówimy o przyczynach danego zjawiska, o jego podłożu ale i o tym, w jaki sposób się kształtowało. 

Druga część to mówienia już bardzo wprost, omawiamy definicje zjawiska i charakteryzujemy, czy dana rzecz lub proces w istocie jest.

W trzeciej części mówiąc o skutkach, warto wspomnieć o konsekwencjach jakiegoś procesu. O tym, jakie znajduje zastosowanie dana rzecz i w jaki sposób dana rzecz jest używana. 

II

Drugi model wypowiedzi to model chronologiczny, czyli taki który ukazuje chronologię danego problemu, rzeczy bądź procesu. Niestety ten model bywa bardzo często nadużywany. Ten model może znaleźć jednak swoje dobre zastosowania w naukach historycznych oraz w omawianiu niektórych problemów społecznych. 

III

Trzeci schemat wypowiedzi jest nam chyba najbardziej znany, ponieważ poznajemy go już od pierwszych lat nauki szkolnej. Kierujemy się od ogółu do szczegółu. W ten sposób otrzymujemy wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Warto, żeby wstęp miał naturę ogólną – ale żeby był krótki. Chodzi o to aby egzaminator nie odniósł wrażenia, że uprawiamy lanie wody. Przechodzimy do rzeczy w naszym rozwinięciu. Tu staramy się mówić bardzo konkretnie o zjawisku bądź problemach. Zakończenie to dobra okazja do podsumowania oraz przedstawienia własnych poglądów na daną rzecz czy zjawisko.

W jaki sposób optymalizować wynik egzaminu?

Z pewnością warto zainteresować się osobą samego egzaminatora. Spróbuj znaleźć jego bibliografię. Zapoznaj się z treścią artykułów i książek, które napisał. Dzięki temu będziesz wiedział, które tematy są dla niego szczególnie istotne. Warto też przypomnieć sobie treść wykładów, aby wiedzieć, na co kładł on szczególny nacisk i które elementy były ważne. Pamiętaj, że pierwszą i doskonałą formą nauki jest naśladownictwo. Nie będzie zatem nic złego, jeżeli w swojej egzaminacyjnej wypowiedzi rozłożysz akcenty podobnie, jak to czynił egzaminator na wykładach.

Co jeśli nie zgadzasz się z wykładowcą?

Jeżeli nie zgadzasz się z treścią wykładów podejmując polemikę używaj mądrych i przemyślanych argumentów. Wszystkie one muszą być poparte literaturą, tak aby być rzetelnym i uczciwym w swojej krytyce. 

Dobra rada dla zestresowanych

Pamiętaj, żeby koncentrować się na wypowiedzi a nie na egzaminatorze. Dzięki temu Twoja odpowiedź będzie bardziej przekonująca i spokojna. Siedzenie przed salą wraz z innymi studentami to zdecydowanie zły pomysł. Stres to zjawisko społeczne i przenosił się bardzo łatwo z osoby na osobę. Uczestniczenie w tzw. giełdzie pytań, to też nie najlepszy środek do zdania egzaminu. Jeżeli jesteś przygotowany i dobrze wiesz, co chcesz przekazać egzaminatorowi naprawdę nie ma powodu, by słuchać, jakie pytania były stawiane innym osobom i tym bardziej, jakich udzielali oni odpowiedzi.

Warto też przeczytać tekst, dzięki któremu dowiecie się, jak przygotować się na egzamin ustny!

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Bibliografia

Bibliografia to wykaz literatury, który informuje czytelnika o tym, na podstawie czego dany autor pisał swoją pracę. Sporządzenie bibliografii to tworzenie po prostu spisu literatury.

Czytaj więcej »

Boloński system

Boloński system – tyle ma wspólnego z makaronem po bolońsku, że nieźle można się zakręcić przechodząc przez studia trójstopniowe.

Czytaj więcej »

Egzamin komisyjny

Egzamin komisyjny – termin opisujący zderzenie mrówki z czołgiem. Oznacza, że egzaminator już dwa razy uznał Cię za głąba – podczas normalnego egzaminu i poprawki,

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję