Pedagogika opiekuńczo – wychowawcza to wiedza i umiejętności niezbędne do pracy z ludźmi w różnym wieku i o różnym statusie społecznym. Student przygotowany jest do wystawienia specjalistycznej diagnozy pedagogicznej będącej punktem wyjścia do zaplanowania poprawnej strategii wychowawczej. Posiada szerokie kompetencje z zakresu wspierania rozwoju jednostki, projektowania programów terapeutycznych i korekcyjnych, zwłaszcza dla grup społecznie zmarginalizowanych.
Najczęściej wykładane przedmioty:
metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, pedagogika resocjalizacyjna, diagnostyka pedagogiczna, poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, profilaktyka uzależnień, przemoc i agresja jako problem społeczny, subkultury młodzieżowe, teoretyczne podstawy integracji społecznej, wolontariat i instytucje pozarządowe, pedagogika rodziny, podstawy animacji społeczno-kulturowej, prawne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej (z elementami prawa rodzinnego), diagnozowanie potrzeb opiekuńczych i konstruowanie programów indywidualnych;
Po studiach:
Absolwent znajdzie zatrudnienie w:
– ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych
– szkołach (w charakterze pedagoga szkolnego)
– domach dziecka
– pogotowiu opiekuńczym
– bursach i internatach
– hospicjach
– ogrodach jordanowskich
– stowarzyszeniach dzieci i młodzieży
– Biurze Rzecznika Praw Dziecka.