Site logo

Nowe i tradycyjne media na Koźmińskim

To zatem dobra propozycja zarówno dla przyszłych managerów, badaczy rynku jak i dziennikarzy o wysokich aspiracjach w branżach, które wcześniej wymieniono. zarządzanie w wirtualnym środowisku to z kolei kierunek dostępny dla absolwentów studiów I stopnia, skupiający się na wszelkich zagadnieniach biznesowych związanych z Internetem: netografii, social media marketingu, e-commerce, modelach i strategiach e-biznesu, zarządzaniem start-upem, a nawet podstawach design thinking.

Przez wielu studentów socjologia i dziennikarstwo są uważane za dyscyplinę, która choć inspirujące i przyjemne w nauce, nie daje zbyt obiecujących perspektyw zawodowych. Rzeczywiście, niekiedy programy studiów bywają przeładowane zajęciami teoretycznymi i nie zapewniają współpracy z ośrodkami badań społecznych. Inaczej jednak sprawa wygląda w przypadku Akademii Leona Koźmińskiego, która oferuje studia na kierunku zarządzanie – socjologia biznesu i mediów na I i II stopniu w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym, a studenci już od pierwszych semestrów mają możliwość podjęcia praktyk w CBOSie (Centrum Badania Opinii Społecznej), jednym z największych ośrodków badań opinii publicznej w Europie Środkowo-Wschodniej, który regularnie zamieszcza swoje raporty w Internecie. Oznacza to, że pracownicy i studenci ALK mogą uczestniczyć w comiesięcznych badaniach na ogólnopolskich próbach reprezentatywnych. Trudno o lepszą zachętę dla kandydatów zorientowanych na socjologię ilościową i tych, którzy lubią czerpać wiedzę o społeczeństwie z sondaży i ankiet.

Z racji na silne zogniskowanie wszystkich opisywanych kierunków na technologie internetowe i świat biznesu, zarządzanie – socjologia biznesu i mediów a później zarządzanie w wirtualnym środowisku  mogą być dobrą alternatywą dla dziennikarstwa i komunikacji społecznej, szczególnie dla tych studentów, którzy widzą się raczej w roli liderów, analityków lub koordynatorów, aniżeli dziennikarzy aktywnych w terenie. Kierunki prowadzone przez Akademię Leona Koźmińskiego dają również solidniejsze podstawy socjologiczne w aspekcie projektowania i realizacji badań analizujących zachowania ekonomiczne i postawy opinii publicznej, aniżeli konkurencyjne oferty edukacyjne. Między innymi dlatego studenci ALK odbywają praktyki, a nierzadko podejmują swoje pierwsze prace w tak renomowanych firmach jak Schneider Electric, On Board PR, Euro RSCG, L’Oreal, Dom Maklerski BOŚ, Bank PKO SA, Citi Handlowy, Getin Noble Bank, Ernst & Young, Mercedes Benz czy instytucjach pokroju Ministerstwa Finansów, Polskiego Radio i Telewizji Polskiej. Kilkutygodniowe praktyki w jednym z wymienionych miejsc (lub innym, samodzielnie wybranym przez studenta) są obowiązkowe dla każdego stopnia studiów.

Partnerami kierunku zarządzanie w wirtualnym środowisku są firmy takie jak: Orange Polska, CDP.pl, Gemius, Divante, GoldenSubmarine, VML Poland, Ideo, Net Solution, Socjomania, Mediacom czy FACT-Finder. To znane i cenione podmioty odpowiedzialne m.in.: za cyfrową dystrybucję, marketing interaktywny, e-marketing i e-commerce czy badanie Internetu. Patronami programu studiów są natomiast Izba Gospodarki Elektronicznej eCommerce Polska i Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Studenci mają więc kontakt z tuzami innowacyjnych branży już na etapie studiów. Są regularnie zapraszani do ich siedzib, aby móc zapoznać się z podstawowymi metodami pracy w środowisku online.

Po co zbierać informacje o społeczeństwie?

Dotarcie do źródeł ludzkich zachowań i decyzji, a więc ich motywacji, preferencji czy sposobów widzenia świata pozwala nam lepiej zrozumieć otaczającą nas rzeczywistość, a co za tym idzie, dostosować do niej nasze działania, wykorzystując wcześniej opracowane dane. Wiedzę taką wykorzystują zarówno władze centralne i samorządowe, organizacje pożytku publicznego, międzynarodowe korporacje, jak i niewielkie przedsiębiorstwa. Nowoczesny lider wie, że właściwe narzędzia do obserwacji nastrojów i trendów społecznych są kluczem do sukcesu w wielu dziedzinach. Zagadnienia poznawane na wykładach można zaaplikować nie tylko w życiu zawodowym, lecz również prywatnym. Informacja to władza i gwarant dobrego zarządzania. Podobne zdanie ma Dr Katarzyna Staszyńska-Zagórska z Katedry Nauk Społecznych ALK, która twierdzi, że wiedza zdobywa w ramach kierunkach zarządzanie – socjologia biznesu i mediów i zarządzanie w wirtualnym środowisk otwiera całą gamę możliwości w praktyce zawodowej w sektorze publicznym i prywatnym, w zarządzaniu własnym biznesem, w mediach, firmach doradczych i badawczych.

Główne kompetencje, które nabędą studenci w ramach kierunków zarządzanie – socjologia biznesu i mediów i zarządzanie w wirtualnym środowisku:

  • wyszukiwanie, tworzenie i analiza informacji, analiza trendów krótkookresowych i długookresowych, zaawansowana obsługa technologii informatycznych i komunikacyjnych;
  • umiejętność kompleksowego przeprowadzania badań socjologicznych dotyczących Internetu i społeczeństwa informacyjnego, kultury popularnej i konsumpcji, postaw i opinii na praktycznie każdy temat, zarówno metodami tradycyjnymi, jak i internetowymi;
  • przygotowanie i realizacja przedsięwzięć komercyjnych i niekomercyjnych, a także zarządzanie nimi na wszystkich etapach rozwoju i funkcjonowania;
  • poruszanie się wśród prawideł i nieformalnych zasadach, którymi rządzą się sieci internetowe, globalna gospodarka wspierana przez nowoczesne środki komunikacyjne i rynki ekonomiczne wraz z działającymi na nich podmioty;
  • formułowanie prognoz i projektowanie szeroko rozumianej zmiany społecznej.

Co po studiach?

Studia na kierunku zarządzanie, nie tylko w ramach specjalności socjologii biznesu i mediów czy zarządzania w wirtualnym środowisku, przygotowują do podjęcia pracy w naprawdę wielu miejscach. Absolwenci z pewnością odnajdą się jako liderzy projektów, zarówno w przedsiębiorstwach państwowych wdrażających proces cyfryzacji, jak i przedsiębiorstwach prywatnych z sektora IT, dla których Internet jest kluczową przestrzenią działalności. Otworem stoją działy kadr i sprzedaży, departamenty planowania i rozwoju strategicznego, agencje reklamowe, agencje interaktywne, firmy public relations, firmy logistyczne i konsultingowe z obszaru e-commerce czy zasobów ludzkich. Niektórzy decydują się również na prowadzenie własnej działalności gospodarczej w różnych branżach. Jak zaznacza Justyna Ścigler, Senior Branch Manager w ManpowerGroup – absolwent socjologii i zarządzania wyróżnia się na tle innych osób kończących studia szerokim wachlarzem umiejętności społecznych. W konsekwencji absolwent może znaleźć pracę w praktycznie każdej organizacji czy komórce organizacyjnej.

Program studiów

– Specyfiką studiów z zakresu nowych mediów na Akademii Leona Koźmińskiego jest to, że są one ściśle związane z problematyką ekonomiczną i gospodarczą. Jesteśmy jedyną uczelnią, która tak duży nacisk kładzie na ekonomiczno-gospodarcze zastosowania socjologii – mówi prof. Krzysztof Zagórski, wykładowca na ALK.

Tym, co wyróżnia zarządzanie – socjologia biznesu i mediów i zarządzanie wirtualnym środowiskiem na tle innych kierunków dziennikarskich lub dziennikarsko-społecznych jest duża liczba zajęć konwersatoryjnych i warsztatowych syntetyzujących teorię z praktyką zarządzania w biznesie i nowych mediach. Przedmioty specjalnościowe z socjologii mediów i biznesu są włączone w programy studiów od pierwszego semestru, a nie na późniejszych latach jak to bywa w przypadku ścieżek specjalizacyjnych, co również należy odnotować po stronie istotnych plusów. Na I stopniu studenci odbywają kursy takie jak:

  • informacja – tworzenie i analiza,
  • informatyka i użytkowanie baz danych,
  • modernizacja biznesu,
  • media tradycyjne i nowe media,
  • współczesne koncepcje organizacji i zarządzania,
  • podejmowanie decyzji finansowych,
  • socjologia przedsiębiorczości,
  • socjologia konsumpcji.
  • Nie zabraknie również przedmiotów ściśle socjologicznych, na przykład metody ilościowe, statystyka opisowa, wirtuozi światowej socjologii i współczesne teorie socjologiczne czy marketingowych.

zarządzanie w wirtualnym środowisku to z kolei położenie większego nacisku na szeroko rozumianą sieciowość, e-biznes i funkcjonowanie społeczeństwa informacyjnego. Studenci realizują kursy takie jak:

  • zachowania konsumentów w środowisku wirtualnym,
  • zarządzanie start-upem,
  • public relations w sieci,
  • modele i strategie e-biznesu,
  • umiejętności informacyjne w wirtualnym środowisku,
  • finansowanie w IT,
  • wirtualizacja marketingu i social media marketing,
  • zarządzanie wartością przedsięwzięć wirtualnych,
  • design thinking,
  • zarządzanie projektami z wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi IT.

– W Koźmińskim znalazłem to, czego szukałem, a więc kontakt z wybitnymi osobowościami, które otworzyły mi oczy na wiele aspektów życia i które doskonale potrafiły przekazać swoją wiedzą, na przykład prof. Chmielewski, prof. Jędrzejewski czy prof. Zachera. – mówi Rafał Jemielita, absolwent socjologii na ALK, obecnie dziennikarz Playboya i prowadzący program Automaniak w TVN Turbo.

Po ukończeniu I stopnia studiów z zarządzania socjologia biznesu i mediów, możliwe jest kontynuowanie tego kierunku na II stopniu lub zmiana studiów na pokrewne na przykład na zarządzanie w wirtualnym środowisku (w języku polskim lub angielskim). W Koźmińskim mile widziani są również licencjaci, którzy swój tytuł naukowy uzyskali w innej placówce.

Naturalnym wyborem dla absolwentów zarządzania – socjologia biznesu i mediów I stopnia (lecz również innych absolwentów kierunków społeczno-dziennikarskich i ekonomicznych z kraju i zagranicy) jest kontynuowanie tego kierunku studiów na II stopniu. Tam, podobnie jak na poprzednim etapie, mamy do czynienia z dobrze wyważoną mieszanką przedmiotów związanych z zarządzaniem (m.in. zarządzanie operacyjne, strategiczne, procesami, kapitałem ludzkim, międzynarodowe), socjologią i mediami (np.: socjologia ekonomiczna w dobie globalizacji, stosowane badania społeczne czy zmiana społeczna – konflikt i kooperacja), a także dziennikarstwem (np. kultura mediów w epoce globalizacji, człowiek w teatrze życia codziennego czy audytoria medialne i społeczności wirtualne). Ponownie, warto zwrócić uwagę na pragmatyczny charakter studiów – na innych uczelniach nie prowadzi się na przykład kursu badania business-to-business, mimo że zapotrzebowanie na tego typu usługi jest duże.

Studia są prowadzone zarówno w trybie stacjonarnym (dziennym), jak i niestacjonarnym (weekendowym). W tym drugim przypadku, zjazdy odbywają się co 2 tygodnie, w trzydniowych sesjach (piątki po siedemnastej, soboty i niedziele).

Rekrutacja na studia

I stopień studiów stacjonarnych – liczy się wynik egzaminu maturalnego z trzech wybranych przez kandydata przedmiotów. Procentowe wyniki przelicza się w następujący sposób: przedmiot podstawowy: 1% = 1,5 pkt, przedmiot rozszerzony 1% = 2 pkt. Na studia zostają przyjmowani kandydaci, którzy uzyskali przynajmniej 250 pkt, aż do wyczerpania limitu miejsc.

I stopień studiów niestacjonarnych – kandydaci przyjmowani są zgodnie z kolejnością zgłoszeń, aż do wyczerpania limitu miejsc.

II stopień studiów stacjonarnych i niestacjonarnych – rozmowy kwalifikacyjne i przyjęcia aż do wyczerpania limitu miejsc. Z rozmowy kwalifikacyjnej są zwolnieni ci, którzy kontynuują kierunek zarządzanie – socjologia biznesu i mediów, a także studenci, którzy w toku studiów I stopnia zrealizowali większość różnicy programowej. Takie postępowanie rekrutacyjne wyklucza obecność osób “przypadkowych” na II stopniu, gdyż trzeba posiadać usystematyzowaną wiedzę w obrębie dyscypliny, a wykładowcy nie muszą omawiać zagadnień od podstaw.

Akademia Leona Koźmińskiego jest uczelnią niepubliczną, studia na niej są więc płatne, a ceny różnią się w zależności od stopnia i trybu studiów, a także rozłożenia płatności. Aktualne informacje o opłatach za studia znajdą Państwo na stronie internetowej Akademii.

Podsumowując: zarządzanie – socjologia biznesu i mediów wydaje się godną rozważenia alternatywą zarówno dla dziennikarstwa na specjalności komunikacji społecznej, jak i socjologii. Atutem przemawiającym za wyborem ALK jest dostarczanie uporządkowanej wiedzy z zakresu nowych mediów, ekonomii i podstaw prawa, przy jednoczesnej dbałości o warsztat pisarski i badawczy. Dla tych, którzy mają nadzieję na funkcjonowanie na rynku zawodowym całkowicie w obrębie Internetu lub chcieliby zaistnieć w nowych (lub starych) mediach, Koźmiński przygotował program studiów zarządzanie wirtualnym środowiskiem, który świetnie wpasowuje w zapotrzebowania nowoczesnego sektora usług.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Neurobiologia na UAM

Jak pisał na swoim blogu internetowym “Piękno Neurobiologii” wybitny polski neurobiolog, gość Wydziału Biologii UAM, nieżyjący już prof. Jerzy Vetulanii “Neurobiologia, nauka o biologii układu

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję