Site logo

Kierunek logopedia w Lublinie

Studia logopedyczne Lublin

Gdzie na studia z logopedii w Lublinie?

Wszystkie studia logopedyczne w Lublinie i na Lubelszczyźnie, logopedii ogólnej, klinicznej, medycznej, szkolnej

List view

Opinie o studiach z logopedii

Poradniki dla przyszłych studentów kierunku z logopedii ogólnej, klinicznej, medycznej, szkolnej w Lublinie i na Lubelszczyźnie. Kierunki logopedyczne okiem ekspertów, studentów, absolwentów i pracodawców

Zobacz inne studia pedagogiczne i medyczne w Lublinie

Szukasz innych studiów kształcących na kierunkach związanych z nauczaniem, wychowywaniem, opieką lub leczeniem, opieką medyczną? Sprawdź wszystkie pedagogiczne i medyczne kierunki studiowania

Kierunek logopedia - program studiów, praca, zarobki (film)

Zobacz kierunek studiów w wideopigułce. Dowiesz się najważniejszych informacji: o czym są te studia, czego można się na nich nauczyć, przedmioty w planie zajęć, jakie trzeba mieć predyspozycje do kierunku, z czego można pisać pracę dyplomową, gdzie można znaleźć pracę po studiach. Przejrzyj dokładnie ofertę uczelni, które zachęcają do studiowania logopedii. Zapoznaj się z oferowanymi specjalnościami, szczegółowym programem zajęć, poznaj wykładowców oraz współpracę z potencjalnymi pracodawcami. Ten kierunek może nie tylko stworzyć możliwości budowania kariery, ale i rozwijania pasji oraz poszerzania horyzontów.

Czy warto studiować logopedię w Lublinie i na Lubelszczyźnie?

Zastanawiasz się nad studiowaniem kierunku logopedycznego na lubelskiej uczelni prywatnej lub państwowej? Podpowiadamy, co warto o tym wiedzieć

Jeśli wahasz się, czy ma sens studiowanie jednego z kierunków związanych z logopedią: logopedia ogólna i kliniczna, logopedia z audiologią, neurologopedia, to poniższe informacje będą dla Ciebie bardzo interesujące. Zanim przystąpisz do rekrutacji na logopedię – dowiedz się o niej więcej. Sprawdź, co to jest logopedia, jakie daje możliwości studiowania i pracy dla absolwentów. Kierunki związane z logopedią dostępne są na studiach licencjackich (3 lata) oraz na magisterskich studiach uzupełniających (2 lata). Logopedia zajmuje się kształtowaniem właściwej mowy w okresie jej rozwoju i jej doskonaleniu w późniejszym okresie. Dzięki połączeniu wiedzy z takich dziedzin jak lingwistyka, medycyna, psychologia i pedagogika, kierunek ten pozwala na badanie i pogłębianie wiedzy na temat zaburzeń mowy. Na podyplomówkach uzyskasz podstawowe kompetencje w dziedzinie logopedii lub pogłębisz wiedzę z wcześniejszych etapów edukacji.

Podczas wykładów, ćwiczeń i laboratoriów zapoznasz się z tematyką zaburzeń mowy i słuchu, poznasz metody diagnozowania i rozwiązywania wspomnianych problemów zdrowotnych. Będziesz rozwijać wiedzę i umiejętności w dziedzinie fonologii i fonetyki artykulacyjnej, neurologii z elementami pediatrii, psycholingwistyki, audiometrii tonalnej i słownej, dydaktyki logopedii, komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej, psychologii rozwoju dziecka, pedagogiki ogólnej, pediatrii-ortodoncji, rozwoju mowy dziecka, opóźnionego rozwoju mowy, dysleksji rozwojowej, metod badań logopedycznych, foniatrii, czy audiologii.

Na pewno interesuje Cię, jakie kierunki i specjalności w zakresie logopedii masz do wyboru. Można je pogrupować ze względu na budowanie swojej przyszłej ścieżki rozwoju zawodowego np. związanej z diagnozowaniem problemów wymowy i pracą z dziećmi nad poprawą wymowy, określeniem przyczyn i genezy wad wymowy pacjentów oraz doskonaleniem mowy osób dorosłych, przeprowadzaniem oraz interpretacją wyników badań narządu słuchu, czy narządów mowy, eliminowaniem wad wymowy poprzez przygotowywanie programów ćwiczeń, czy dobieranie środków technicznych w celu korygowania wad słuchu.

  • Logopedia ogólna: Studia na kierunku logopedia ogólna uczą podstawowych metod i technik badań logopedycznych, których celem jest wskazanie dzieci z wadami wymowy. Studenci podczas zajęć poznają zasady opisywania i kwalifikacji wad wymowy oraz usprawniania narządów artykulacyjnych i usuwania wad wymowy. Zapoznają się również z zasadami współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). Studia na kierunku logopedia ogólna zawierają w swoim programie takie treści, jak wprowadzenie do nauki o języku, elementy prawa medycznego i oświatowego, wprowadzenie do komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej, funkcjonalny opis języka, psychologia rozwoju dziecka, pedagogika ogólna, kwalifikowana pierwsza pomoc, anatomia i fizjologia człowieka, pediatria, ortodoncja, psycholingwistyka, rozwój mowy dziecka, opóźniony rozwój mowy.
  • Logopedia kliniczna: Studia na kierunku logopedia kliniczna skierowane są do osób cechujących się wzorcową wymową, wysoką kulturą języka oraz umiejętnością nawiązywania kontaktów. Studia mają charakter interdyscyplinarny. Łączą ze sobą wiedzę humanistyczną z wiedzą z zakresu nauk medycznych. W trakcie zajęć słuchacz zdobywa wiedzę na temat naukowych podstaw funkcjonowania narządów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania narządu mowy i głosu. Poznaje metody diagnostyki i rehabilitacji logopedycznej i potrafi je zastosować do rozwiązywania problemów leżących w zakresie działań kompetencji logopedy klinicznego. Przykładowe przedmioty z toku studiów: wprowadzenie do nauki o języku, elementy prawa medycznego i oświatowego, wprowadzenie do komunikacji językowej, wspomagającej i alternatywnej, funkcjonalny opis języka, psychologia rozwoju dziecka, pedagogika ogólna, kwalifikowana pierwsza pomoc- anatomia i fizjologia człowieka, pediatria ortodoncja, psycholingwistyka, rozwój mowy dziecka, opóźniony rozwój mowy, psychologia kliniczna dziecka, dydaktyka nauczania początkowego, dyslalia, dysleksja rozwojowa, metody badań logopedycznych, podstawy foniatrii, podstawy audiologii.
  • Logopedia z audiologią: Studia na kierunku logopedia z audiologią pozwalają na uzyskanie wiedzy na temat diagnozowania i korekty zaburzeń mowy, przygotowują również do pracy z osobami z zaburzeniami słuchu. Absolwent studiów powinien być przygotowany do diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń mowy i słuchu na poziomie poradnictwa ogólnego w placówkach oświatowych (przedszkolach, masowych szkołach podstawowych i gimnazjach) i placówkach służby zdrowia typu ambulatoryjnego (poradnie logopedyczne, poradnie audiologiczne, foniatryczne, otolaryngologiczne), domach pomocy społecznej. Podczas studiów zdobywa się wiedzę i umiejętności z zakresu diagnozowania i prowadzenia terapii zaburzeń mowy i słuchu, kształtowania i korygowania emisji głosu oraz techniki mówienia. Co więcej, zdobywa się wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych i lingwistycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka (szczególnie w zakresie zachowań językowych), patologii mowy i słuchu, a także ich terapii i rehabilitacji.
  • Audiofonologia: Słuchacze kierunku audiofonologia zostaną wyposażeni w szerokie spektrum umiejętności analizy narządu słuchu i równowagi oraz dowiedzą się o neurologicznych uwarunkowaniach rozwoju procesu komunikatywnego i poznawczego. Dodatkowo zapoznają się z techniką medyczną, która sprzyja diagnozowaniu aparatu słuchu i równowagi, będą operować programami testującymi słuch. Należy pamiętać o tym, że kandydatom przyda się rozszerzona wiedza z zakresu anatomii człowieka, a także fizyki. Słuchacz kierunku audiofonologia podczas studiów uzyskuje wiedzę konieczną do zrozumienia procesów biologicznych zachodzących w organizmie człowieka w warunkach zdrowia i choroby w zakresie niezbędnym w pracy audiofonologa. Poznaje również podstawowy zakres wiadomości dotyczący budowy i czynności poszczególnych układów i narządów, ze szczególnym uwzględnieniem anatomii i fizjologii narządu słuchu, głosu i mowy oraz ogólną wiedzę na temat etiopatogenezy, diagnostyki i metod leczenia wybranych chorób, zwłaszcza o znaczeniu społecznym oraz szczegółową wiedzę dotyczącą różnych rodzajów uszkodzeń narządu słuchu.
  • Neurologopedia: Studia neurologopedyczne jako specjalność w pełni przygotowują do wykonywania zawodu neurologopedy, którego kompetencje i umiejętności umożliwiają przeprowadzenie pełnej diagnozy zaburzeń mowy pochodzenia neurologicznego, wynikających ze zmian zachodzących w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. Dodatkowo studia przygotowują do wykonywania pogłębionej diagnozy zaburzeń mowy o charakterze audiofonologicznym, tj. wynikających z problemów otolaryngologicznych, foniatrycznych, audiologicznych. W trakcie zajęć przekazywane są treści umożliwiające wykonywanie diagnoz i prowadzenie terapii neurologopedycznej noworodków i wcześniaków, dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, młodzieży, dorosłych, osób w wieku senioralnym, starzejących się fizjologicznie i dementywnie oraz znajdujących się w stanie paliatywnym, dotkniętych chorobami ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego, w tym zaburzeniami psychicznymi oraz problemami otolaryngologicznymi, foniatrycznymi, audiologicznymi, tj. audiofonologicznymi. Przykładowe przedmioty z toku studiów: lingwistyczne podstawy neurologopedii, neurologia, zaburzenia zmysłu słuchu i równowagi, narządu głosu oraz połykania, psychiatria i geriatria, neurologopedia dziecięca i neonatologopedia, neurologopedia osób dorosłych z gerontologopedią i elementami logopedii paliatywnej, staż kliniczny.
  • Wczesna interwencja logopedyczna: Studia wczesna interwencja logopedyczna realizowane są jako specjalność na studiach z zakresu logopedii. Głównym celem specjalności jest przygotowanie do pracy zarówno z dziećmi jak i osobami dorosłymi. Zajęcia przygotowują specjalistów zatrudnionych w placówkach służby zdrowia, ośrodkach specjalistycznych, placówkach oświatowych (w tym w przedszkolach i szkołach podstawowych) itp., posiadających kwalifikacje do: wczesnej diagnozy oraz wieloprofilowego usprawniania dziecka, wczesnej kompleksowej profilaktyki niepełnosprawności, wczesnej pomocy rodzinie dziecka zagrożonego nieprawidłowym rozwojem bądź niepełnosprawnością, wczesnego wspomagania i usprawniania procesu nauczania i wychowania dziecka. Program studiów obejmuje m.in: podstawy rehabilitacji dzieci przedwcześnie urodzonych oraz z wadami rozwojowymi i genetycznymi, metody terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju, metodyka pracy logopedycznej i terapeutycznej.

Studia w Lublinie i na Lubelszczyźnie

Lublin to największy ośrodek akademicki we wschodniej Polsce. Na licznych uczelniach państwowych i prywatnych, studiuje rocznie około 70 tysięcy studentów, którzy mogą skorzystać z szerokiej oferty studiów licencjackich, inżynierskich, jednolitych magisterskich i studiów drugiego stopnia. Co roku tytuł absolwenta uzyskuje kilkanaście tysięcy studentów. Łącznie tutejsze uczelnie oferują ponad 200 różnych kierunków studiów, dzięki czemu każdy bez trudu wybierze idealną propozycję dla siebie. Oczywiście nie samą nauką człowiek żyje. Lublin to stolica gospodarcza regionu, a w całym województwie zarejestrowanych jest około 180 tysięcy pracodawców. To sprawia, że studenci lokalnych uczelni mogą płynnie, bez komplikacji, wejść na rynek pracy. To sprawia, że w Lublinie spotkacie nie tylko studentów z okolic, ale również z innych części kraju, a także liczne grono studentów zagranicznych. Stolica Lubelszczyzny to także ciekawe miejsce do życia i odpoczynku. Miasto znane jest z licznych terenów zielonych, w tym kilkunastu miejskich parków. Najbardziej znane z nich to Ogród Saski, Park Jana Pawła II, Park Ludowy, czy Park Bronowice. Tereny zielone zajmują około kilkunastu procent powierzchni tego miasta. Lublin posiada również atrakcyjne ścieżki rowerowe i piesze, które polubią fani aktywnego wypoczynku. Ponadto w mieście znajduje się bogata oferta kulturalna, w tym liczne kina studyjne i teatry. Fani historii mogą spędzać czas zwiedzając lokalne zabytki. W mieście nie można narzekać na brak dobrej jakości pubów, barów, restauracji i klubów, dzięki którym wieczorne i weekendowe życie studentów będzie bardziej urozmaicone. Województwo lubelskie pod kątem studiowania to nie tylko Lublin. Oferta studiów dostępna jest również w mniejszych ośrodkach, w takich miastach jak: Zamość, Chełm, Ryki, Dęblin, Biała Podlaska, Puławy, Józefów oraz Łuków, gdzie studiuje kilka lub kilkanaście tysięcy osób.

Studia podyplomowe z logopedii w Lublinie i na Lubelszczyźnie

Gdzie w Lublinie i na Lubelszczyźnie zdobywać wiedzę związaną z tematyką logopedii ogólnej, klinicznej, medycznej, szkolnej na studiach podyplomowych, kursach, szkoleniach - stacjonarnych i on-line?

Praca po studiach z logopedii

Zastanawiasz się, jakie perspektywy pracy po skończeniu logopedii na lubelskich uczelniach?

Studia na kierunkach logopedycznych należą do studiów pracochłonnych i bardzo ciekawych, jednak niezbyt wymagających. Dziedzina stale się rozwija, dlatego wiedza zdobyta na studiach nie oznacza końca nauki, osoby wiążące swoją przyszłość z wykonywaniem pracy w szkołach, ośrodkach medycznych, ośrodkach badawczych, czy prowadząc własną działalność gospodarczą muszą być przygotowane na ciągły rozwój i dostosowanie zdobytej wiedzy do potrzeb dzieci i dorosłych. Przyszli logopedzi muszą być osobami empatycznymi z dużą zdolnością wielowątkowego myślenia i otwartości na świat. Jeśli chodzi o zatrudnienie, to absolwentów tych kierunków stale poszukują instytucje publiczne takie jak ośrodki pedagogiczne, szkoły. Logopedzi mogą prowadzić również własną działalność. Absolwent musi wykazywać się umiejętnością kreatywnego myślenia, dużą szczegółowością i pedantycznym podejściem do wykonywanych obowiązków. Dodatkowo musi mieć na temat różnych procesów społecznych.

Logopedia, neurologopedia, audiologia to bardzo ciekawe kierunki studiów, zapewniające różne możliwości zatrudnienia i satysfakcjonujące wynagrodzenie. Należy sobie jednak odpowiedzieć na zasadnicze pytanie – czy ma się wyżej wymienione cechy i umiejętności. Jeśli tak, to rzeczywiście warto spróbować swoich sił w branży nauk logopedycznych.

  • Logopeda: Do pracy w charakterze logopedy przygotowują studia na kierunku unikatowym logopedia ogólna i kliniczna. Absolwenci tych studiów pracują głównie w placówkach oświatowych i ochrony zdrowia oraz do jako nauczyciel nauczania początkowego w szkołach podstawowych i integracyjnych. Absolwent powinien posiąść praktyczne umiejętności kształtowania i korygowania emisji głosu oraz techniki mówienia, co umożliwi mu pracę logopedy także w rozgłośniach radiowych i telewizyjnych, placówkach kulturalnych i innych zatrudniających ludzi zawodowo posługujących się głosem. Ukończenie specjalności nauczycielskiej w ramach kierunku studiów przygotowuje absolwenta do pracy w charakterze nauczyciela – logopedy i audiologa ogólnego. Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy. Pomaga namierzyć i usunąć bariery w komunikacji językowej, które mogą zaburzać rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny dziecka. W trakcie pracy logopeda prowadzi zajęcia profilaktyczne, mające na celu sprawdzanie poprawności wymowy, zajęcia terapii logopedycznej, mające na celu poprawę wymowy oraz porady i konsultacje dla rodziców i opiekunów prawnych.
  • Audiofonolog: W celu pracy jako audiofonolog należy ukończyć studia z zakresu logopedii i audiofonologii. Absolwenci tych studiów to doskonali specjaliści od zaburzeń mowy, słuchu i równowagi, którzy bez większych problemów mogą znaleźć zatrudnienie w sektorze medycznym w ośrodkach, gdzie bada się te narządy, ale również w placówkach oświatowych, w których wspiera się w specjalistyczny sposób rozwój dzieci. Audiofonolog zajmuje się różnymi aspektami uszkodzeń słuchu oraz ich konsekwencjami. Dodatkowo diagnozuje czynności narządu słuchu i równowagi oraz określa neurologiczne uwarunkowania rozwoju procesu komunikatywnego oraz poznawczego stosując metody wspomagania słuchu, równowagi, mowy. Dobiera i konserwuje aparaty słuchowe, prowadzi rehabilitację w/w zaburzeń; współpracuje z otolaryngologami, audiologami i foniatrami oraz surdologopedami.
  • Neurologopeda: W celu pracy jako neurologopeda należy ukończyć studia logopedyczne o specjalizacji z zakresu neurologopedii lub podyplomowe studia o tej samej nazwie. Neurologopeda zajmuje się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń mowy, języka i komunikacji spowodowanych opóźnionym dojrzewaniem lub uszkodzeniem ośrodkowego układu nerwowego zarówno u dzieci jak i dorosłych. Pacjentami są zwykle zarówno dzieci, jak i dorośli, cierpiący na całościowe zaburzenia, które mogą poważnie odbijać się na umiejętności mowy czy komunikacji. Jego praca trochę różni się od pracy logopedy, ponieważ neurologopeda zajmuje się głównie osobami z problemami z mową i językiem o podłożu neurologicznym. Posiada obszerną wiedzę na temat budowy i pracy mózgu, aparatu artykulacyjnego i mięśni twarzy. Warto podkreślić, że neurologopeda nie jest lekarzem.

Rynek pracy w Lublinie i na Lubelszczyźnie

Rynek pracy w Lublinie i w całym województwie lubelskim jest bardzo atrakcyjny dla absolwentów i studentów. Tak jak wspominaliśmy, w regionie działa 180 tysięcy firm, w których jest zapotrzebowanie na wysokiej klasy specjalistów w różnych dziedzinach. Obecnie w Lublinie stopa bezrobocia wynosi 5,6% i jest trochę niższa od średniej krajowej, co może przyciągać do tego miasta osoby, które po studiach chcą od razu wejść na lokalny rynek pracy. Niestety bezrobocie w całym województwie szacuje się na 10,3%, czyli więcej niż średnia krajowa. Na szczęście w Lublinie jest ono na satysfakcjonującym poziomie, dlatego do tego miasta udają się studenci, absolwenci oraz inne osoby poszukujące atrakcyjnego zatrudnienia w swojej branży. Kto należy do grona największych firm i pracodawców w regionie? Wśród największych firm znajdują się: PGE Dystrybucja S.A., Grupa Azoty Zakłady Azotowe Puławy S.A., sieć sklepów Stokrotka, czy też kopalnia Lubelski Węgiel Bogdanka. Bardzo atrakcyjni pracodawcy to również producent mebli firma Black Red White, WSK PZL-Świdnik, Stanchem, Mastermedia, Perła Browary Lubelskie, SM Spomlek, Fabryka Cukierków Pszczółka Sp. z o. o., czy producent żywności Lubella. Bardzo ważnym sektorem lubelskiej gospodarki jest również rolnictwo i firmy, które są z nim związane. Pod kątem potencjału i możliwości, Lublin zdecydowanie wyróżnia się we wschodniej Polsce i jest dobrym miejscem do studiowania. Wpływ na to ma szeroka oferta studiów, bogata oferta spędzania wolnego czasu oraz atrakcyjny rynek pracy.

Dyrygent chóru – chórmistrz | Zawód z pasją

Na czym polega praca chórmistrza? Czy dyrygowanie śpiewem różni się od prowadzenia orkiestry? Jak zostać muzykiem prowadzącym wokalistów w chórze? Czy studia dają odpowiednie kompetencje do zajmowania się profesjonalnie muzyką? O swoich doświadczeniach zawodowych opowiada Sebastian Sikora, dyrygent trzech chórów, absolwent studiów muzyczno-pedagogicznych w kaliskiej filii UAM.  Jak wygląda praca dyrygenta? Co to za zawód: „muzyk”?Myślę, że ważne jest, aby

Czytaj więcej »

Nauczyciel języka polskiego w szkole podstawowej | Zawód z pasją

Jak wygląda praca polonisty w podstawówce? Ile czasu spędza na sprawdzaniu wypracowań i prac klasowych? Czy trudno jest zainteresować uczniów lekturami? O swoich doświadczeniach zawodowych nauczyciela języka polskiego opowiada Karolina Malak, absolwentka filologii polskiej w kaliskiej filii UAM.  Jak wygląda praca polonisty w szkole? Gdzie uczysz języka polskiego?Pracuję w Szkole Podstawowej w Żukach. To mała miejscowość w okolicy Turku. Uczę

Czytaj więcej »

Wychowawca w domu dziecka, doradca zawodowy w szkole, asystent rodziny | Zawód z pasją

Czy zawód pedagoga to jedynie praca w szkole? Czym może zajmować się absolwent pedagogiki? Czy to prawda, że pedagodzy to kiepsko opłacany zawód? Gdzie można znaleźć pracę po pedagogice? O swoich doświadczeniach zawodowych opowiada Justyna Kulczycka, absolwentka specjalizacji pedagogika resocjalizacyjna na kierunku pedagogika na Akademii Ignatianum w Krakowie. Obecnie pracuje Pani jako doradca zawodowy w szkole podstawowej i pedagog w

Czytaj więcej »
Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję