Fizyka gier komputerowych i robotów to specjalność na kierunku fizyka na Wydziale Fizyki Uniwersytetu w Białymstoku. Fizykę gier komputerowych i robotów na UwB możesz studiować stacjonarnie na studiach I stopnia (licencjackich), które trwają 6 semestrów.
Kierunek fizyka w specjalności fizyka gier komputerowych i robotów na Wydziale Fizyki UwB prowadzony w trybie stacjonarnym jest bezpłatny.
Jeżeli interesuje Cię fizyka, informatyka, automatyka i robotyka, to wybór specjalności fizyka gier komputerowych i robotów może być dla ciebie dobrym rozwiązaniem.
Specjalność fizyka gier komputerowych i robotów na Wydziale Fizyki UwB ma charakter interdyscyplinarny.
Pierwszy filar specjalności: fizyka gier komputerowych łączy praktyczne zajęcia komputerowe z nauką fizyki. Podczas nauki czeka cię spotkanie z programowaniem, klastrami obliczeniowymi, grafiką, modelowaniem 3D i animacją, tworzeniem aplikacji mobilnych, drukiem 3D. Nauczysz się wykorzystywać informatykę do tworzenia gier komputerowych (prototypów gier oraz symulacji komputerowych). Zyskasz umiejętność praktycznego wykorzystania umiejętności programowania w symulacjach komputerowych. Jeżeli jeszcze nie umiesz programować, nie przejmuj się - od tego właśnie są nasze studia, na Wydziale Fizyki UwB wszystkiego nauczysz się od podstaw.
W programie specjalności znajdziesz m.in.:
Dzięki tym zajęciom nauczysz się tworzyć własne assety do gier komputerowych (m.in. grafikę low-poly przedmiotów codziennego użycia, uzbrojenia i ekwipunku gracza, pojazdów, budynków czy map terenów a także grafikę do budowania interfejsu użytkownika jak ikonki, przyciski, suwaki). Zyskasz wiedzę z zakresu fizyki w połączeniu z umiejętnościami programowania, co umożliwi ci tworzenie własnych silników fizycznych i silników graficznych. Oprócz tego na studiach wykorzystasz gotowy silnik gier do tworzenia prototypów gier 2D i 3D. Prace domowe i projekty zaliczeniowe przedmiotów z modelowania 3D i tworzenia gier zbudują twoje własne portfolio, którym zaprezentujesz się na rynku pracy, zatem będziesz mieć do pokazania konkrety, a nie tylko oceny z indeksu.
Drugi filar specjalności fizyka robotów łączy praktyczne zajęcia z robotyki z nauką fizyki. Podczas nauki czeka cię spotkanie z programowaniem mikrokontrolerów i inteligentnych domów. Poznasz podstawy elektroniki, które szybko wykorzystasz na zajęciach z mikrokontrolerami. Zbudujesz proste roboty-zabawki, które szybko znajdą zastosowanie w tzw. Inteligentnych Domach. Dzięki nim będziesz mógł sterować ze smartfona bramą garażową, a pilotem od telewizora roletami okiennymi. Ponadto na zajęciach z Komputerów Jednopłytkowych (SBC - Single Board Computer) poznasz Raspberry Pi, który daje dużo więcej mocy obliczeniowej w porównaniu do mikrokontrolerów. Dzięki temu uruchomisz i skonfigurujesz serwer danych pobierający informacje z podłączonych czujników, zapiszesz je do bazy danych. Stworzysz też interfejsy dostępowe do tych danych (tzw. front-endy) w technologii dynamicznych stron www, a od tego już mały krok do Internetu Rzeczy (IoT- Internet of Things). Na zajęciach zyskasz też umiejętności projektowania 3D, które wykorzystasz przygotowując niezbędne elementy montażowe dla własnych konstrukcji (np. stacji pogodowej: miernik prędkości wiatru, miernik zliczający ilość opadów deszczu), czy robotów mobilnych. Wydział oferuje wykorzystanie drukarek 3D podczas zajęć, a także dla indywidualnych, ciekawych projektów studenckich.
W programie specjalności znajdziesz m.in.:
Studiując „gry i roboty” na fizyce na UwB będziesz realizować blisko połowę zajęć z wykorzystaniem komputerów, bo przewidziano na to ok 40% czasu.
Interdyscyplinarność specjalności fizyka gier komputerowych i robotów umożliwi ci elastyczne odnalezienie się na rynku pracy nowoczesnych technologii.
Uzyskaną w trakcie nauki wiedzę możesz wykorzystać szybko w praktyce np. ciekawym przykładem takich działań jest zajęcie przez studentów Wydziału Fizyki UwB 2-go miejsca w ogólnopolskich Mistrzostwach Projektowania Gier Komputerowych "Cyberiada". W rywalizacji konkurowali oni ze studentami z Krakowa, Bydgoszczy, Lublina i Wrocławia. Studenci Wydziału zostali nagrodzeni finansowo, a także warsztatami w największej firmie tworzącej gry mobilne, gdzie uczyli się od profesjonalistów z branży. Dodatkowo Dziekan Wydziału Fizyki UwB sfinansował studentom wyjazd na największe w Polsce, międzynarodowe targi gamedev (w celu prezentowania swoich prac, a także zdobywania doświadczenia na rynku pracy). Ciekawe są też dalsze losy zwycięzkich studentów, którzy po powrocie z warsztatów założyli własną firmę, udoskonalili jeszcze grę i wypuścili ją jako grę mobilną w Google Play. A mowa o grze "Border Slider".
Absolwenci studiów na kierunku fizyka w specjalności fizyka gier komputerowych i robotów na Wydziale Fizyki UwB są poszukiwanymi specjalistami i bez problemu znajdują pracę w branży IT – jako programiści aplikacji użytkowych, najczęściej w technologiach webowych. W pracy wykorzystują, poznany na studiach, język python, javascript czy wiedzę z zakresu baz danych (mySQL).
Pracę zawodową studenci najczęściej zaczynają już w trzecim roku studiów na stanowisku juniora, co pozwala na szybki awans zaraz po uzyskaniu dyplomu.
Umiejętność programowania i pracy w systemie operacyjnym Linux oraz znajomość podstaw mikrokontrolerów, to duży atut na rynku pracy. Lokalny rynek aplikacji użytkowych chętnie zatrudnia specjalistów po Wydziale Fizyki UwB, oferując wyższe stawki zarobkowe niż w środowisku gamedev, które na podlasiu dopiero się zaczyna rozwijać.