4”Behapowiec” często postrzegany jest jako nudziarz, który prowadzi obowiązkowe szkolenia dla nowych pracowników. Czasem zdarza się, że pracownicy w firmie nie wiedzą nawet, czym się właściwie zajmuje inspektor ds. BHP.  Jak wyglądają studia na kierunku BHP i czy późniejsze lata pracy to tylko szkolenia pracowników i wypełnianie dokumentacji? Rozmowa z Jarosławem Bokuniewiczem, studentem kierunku bezpieczeństwo i higiena pracy w Wyższej Szkole Pedagogiczno-Technicznej w Koninie.


Dlaczego akurat kierunek Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP)?

Od szkoły średniej interesowało mnie podejście pracowników oraz pracodawców do szeroko rozumianego zagadnienia BHP w firmach. Myśląc o mojej karierze zawodowej, zawsze myślałem, że będzie ona właśnie związana z BHP. Skończyłem technikum, które dało mi tytuł inspektora BHP i na studiach chciałem kontynuować i rozszerzać swoją wiedzę w tej dziedzinie. Dlaczego nie podyplomówka? Chciałem zdobyć tytuł inżyniera, a w przyszłości magistra inżyniera.

ZOBACZ SZCZEGÓŁY KIERUNKU BHP NA WSPT W KONINIE


Brałeś pod uwagę inne kierunki?

Nie brałem pod uwagę innych kierunków. Jednakże przeglądałem wiele kierunków związanych z BHP i zastanawiałem się, w jaki sposób pokierować swoją edukację. Zrozumiałem także, że ważne jest dla mnie, aby mieć tytuł inżyniera BHP, bo to pozwoliłoby mi na szybszy rozwój mojej kariery.


Dlaczego wybrałeś Wyższą Szkołę Pedagogiczno Techniczną w Koninie?

Miałem to szczęście, że mogłem zapoznać się z ofertą innych uczelni m.in. z Bydgoszczy i Poznania. Na wielu uczelniach kierunek BHP to moim zdaniem zalążek tego zagadnienia, który nie dawałby mi satysfakcji. Najważniejszym kryterium wyboru był dla mnie tytuł inżyniera po skończonym kierunku, Spośród które uczelni brałem pod uwagę, tylko WSPT spełniało te założenia.

1

Jak sobie wyobrażałeś ten kierunek przed rozpoczęciem studiów?

Wyobrażałem sobie, że ten kierunek to będą przedmioty wchodzące w zagadnienia bezpieczeństwa i higieny pracy. Tak też się stało. Na WSPT jest bardzo dużo przedmiotów zawodowych, a przedmioty tzw. ogólne ograniczone są do minimum. Już od pierwszych tygodni uczęszczaliśmy m.in. na analizę bhp czy też środki ochrony indywidualnej i zbiorowej.


I jak te wyobrażenia mają się do uczelnianego życia?

Przez cały okres studiów ani razu się nie zawiodłem. Na każdym semestrze uczelnia bardzo pozytywnie mnie zaskakuje. Cieszy mnie duża różnorodność przedmiotów zawodowych.


Mówisz, że uczelnia bardzo pozytywnie Cię zaskakuje, a co Ci się na niej najbardziej podoba?

Uczelnia, a przede wszystkim kadra wykładowa jest bardzo otwarta na wszelkie zmiany i pomysły studentów. Mamy możliwość zgłaszania swoich uwag. Jeśli omawiamy konkretny problem i ktoś zgłosi ciekawy pomysł, to jest duża szansa, że zostanie on zrealizowany podczas ćwiczeń. Kadra to specjaliści w swojej dziedzinie. Nie są to osoby, które po studiach zaczęły pracę na uczelni. Mają spore doświadczenie zebrane w firmach i zakładach, co sprawia, że każde zagadnienie potrafi zobrazować przykładem z życia. Bardzo mnie to cieszy, bo dzięki temu wykłady nie są nudne, a na ćwiczeniach wykładowcy przekazują maksimum wiedzy. Wykładowcy potrafią też zachęcić studentów do pogłębiania wiedzy poza zajęciami. Często dostajemy ciekawe zagadnienie do przemyślenia poza zajęciami, a na kolejnym spotkaniu omawiamy wspólnie ten problem. Kierunek BHP to nie tylko wykłady i ćwiczenia, ale też rozwój indywidualny. Specjalista ds. BHP musi się nieustannie rozwijać, wiemy o tym już podczas studiów. Dlatego naszym zadaniem jest indywidualny rozwój poza murami uczelni — czytamy publikacje branżowe, śledzimy informacje prasowe i orientujemy się w aktualnym prawie pracy. 


Jak wyglądają zajęcia praktyczne na uczelni?

Każdy student ma możliwość wybrania sobie firmy, w której będzie odbywał praktyki. Jest to super rozwiązanie. Cieszę się, że uczelnia sama nie przydziela studentów do konkretnych firm. Oczywiście, jeśli ktoś nie ma pomysłu gdzie mógłby zaliczyć praktyki to uczelnia w tym pomaga dysponując bazą firm z którymi współpracuje w ramach praktyk. Nikt nie jest osamotniony w poszukiwaniu praktyk, jeśli ktoś ma z tym problem to pracownicy uczelni służą pomocą.


A jak wyglądały Twoje praktyki?

Jeszcze przed studiami miałem możliwość odbycia praktyk związanych z kierunkiem BHP. Skończyłem technikum, w którym mieliśmy zajęcia praktyczne. Miałem praktyki w kilku firmach, gdzie mogłem zaobserwować ten zawód z bliska. Przyznam, że właśnie tak sobie go wyobrażałem. Co więcej, nie miałem problemu, aby pomagać w codziennej pracy inspektorowi BHP — myślę, że to za sprawą dobrego przygotowania po zajęciach na uczelni.

2
Realizowałeś jakieś ciekawe projekty na zajęciach?

Muszę przyznać, że wszystkie zajęcia na tym kierunku są trochę niestandardowo prowadzone. Wiedza, która jest nam przekazywana, jest zawsze poparta sytuacjami z danych firm. Jak to wygląda? Mamy np. dane zagadnienie powiedzmy wypadek na miejscu pracy, które opowiedziane jest na zasadzie scenki. Następnie analizujemy go tak jakbyśmy byli już inspektorami BHP w danej firmie. Na koniec dowiadujemy się, jak zrobiła to osoba odpowiedzialna i staramy się przeanalizować jak oraz dlaczego akurat inspektor postąpił w taki sposób. Dzięki takiemu prowadzeniu zajęć już na studiach możemy zorientować się, jak będzie wyglądała nasza praca. Co więcej, już w trakcie studiów znamy wartość tego zawodu, czyli wiemy, jak możemy wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy w firmach, w których będziemy w przyszłości pracować. 


Jakich przedmiotów nie lubiłeś na uczelni?

Nie mogę powiedzieć, że jakiś przedmiot mniej lub bardziej lubiłem i odwrotnie. Wszystko zależy od tego, na co zwracamy uwagę na studiach. Osobiście bardzo mocno zwracam uwagę na swoją edukację. Dzięki takiemu podejściu wiem, że każdy przedmiot podczas studiów jest ważny. Każdy przyda mi się w dalszej pracy zawodowej. Do wszystkiego trzeba się przygotować, nawet do egzaminów z ciekawych i fajnych przedmiotów. 


Jak wyobrażasz sobie zawód inspektora BHP? 

Kierunek ten będzie wymagał ode mnie bardzo mocnego zdyscyplinowania. Jest to praca, gdzie funkcjonuje się z ludźmi. Trzeba ich wysłuchać i zrozumieć, ale być też konkretnym i czasami stanowczym. Czemu stanowczym? Gdybyśmy przymykali oko na pewne rzeczy, które zdarzają się w firmach, to mogłoby dojść do nieszczęśliwego wypadku. Jeśli jesteśmy stanowczy i konkretni możemy uchronić ludzi przed nieszczęśliwymi konsekwencjami. Prosty przykład — obowiązek noszenia kasku na budowie.


Jakie plany zawodowe na przyszłość?

Czekam na moment, kiedy będę mógł zacząć karierę zawodową. Chciałbym już zacząć pracę, mieć wpływ na bezpieczeństwo współpracowników i przyczynić się do tego, by poprawić warunki pracy w danej firmie. Już mam w głowie kilka pomysłów, które chciałbym wprowadzić w przedsiębiorstwie, w którym w przyszłości będę pracował — mam nadzieję, że uda mi się je zrealizować. 


Czym jest dla Ciebie BHP?

Przede wszystkim to przestrzeganie prawa pracy — od tego się zaczyna. Należy się przyporządkować pewnym przepisom, normom oraz etyce, która dotyczy każdego pracownika na danym stanowisku.  


Jakie umiejętności lub cechy charakteru potrzeba do tego zawodu?

Po pierwsze, muszę to powtórzyć — należy być bardzo zdyscyplinowanym. Należy przestrzegać prawa — to jest najważniejsza cecha. Kolejno to chęć pomocy innym osobom, czyli współpracownikom. Bardzo ważna jest także dbałość o bezpieczeństwo. Kierunek BHP jest kierunkiem dla osoby, która chce być pomocną dłonią dla innych, ale też wymagającym dla samego siebie.


ZOBACZ SZCZEGÓŁY KIERUNKU BHP NA WSPT W KONINIE



 

!-- Global site tag (gtag.js) - Google Analytics -->