Site logo

5 zasad pracy w grupie, poradnik dla studentów, którzy nie chcą odwalać całej roboty

Praca w grupach to fantastyczny sposób na naukę. Tak twierdzą nauczyciele. Co myślą studenci? Otóż to, że najczęściej jedna osoba realizuje wszystkie zadania a reszta grupy podpisuje się tylko pod pracą którą ona wykonała. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak najlepiej zaplanować i równomiernie podzielić obowiązki w ramach pracy grupowej, a później utrzymać żelazną konsekwencję, przeczytaj ten artykuł!

Od czego trzeba zacząć?

Na początku trzeba podzielić jedno duże zadanie wyznaczone przez nauczyciela na kilkanaście małych. Na tym etapie nie zwracamy uwagi na to, ile osób jest w danej grupie. Chodzi o to, żeby jedno duże zadanie zostało rozbite na małe zadania, tak aby mogły zostać zrealizowane w całości. Na początku podziel dobrze materiał na zadania. To jest pierwsza zasada pracy w grupie. 

Ile czasu i pracy pochłonie realizacja zadań?

Kiedy zadania są już należycie wyznaczone, należy zastanowić się, jaki czas zajmie wykonywanie każdego z tych zadań. Jest to bardzo potrzebne, aby utworzyć harmonogram pracy w grupie, po to aby wiedzieć, czy spóźniamy się z wykonaniem zadania, czy też jesteśmy przed czasem.

Rozdzielanie zadań między uczestników grupy

Kiedy polecenie wydane przez nauczyciela zostało rozbite już na kilkanaście zadań oraz przypisane zostały do nich czasy ich realizacji trzeba teraz rozdzielić zadania na poszczególne osoby w grupie. Pamiętajcie, że dobrym miernikiem ilości pracy, jaką należy włożyć w wykonanie tych zadań jest czas przeznaczony na ich realizację. Dobrze będzie, jeżeli będzie on rozłożony równo na poszczególnych uczestników grupy. 

Jak się komunikować?

Bardzo liczne studenckie projekty ponoszą porażkę ze względu na to, że studenci nie przyjęli jednego sposobu komunikowania się ze sobą. Podczas gdy jedni wysyłają maile, inni starają się dogadać ze sobą na skype, a inni próbują komunikować się za pomocą telefonu komórkowego lub SMS a. To bardzo ważne, by już na samym początku pracy przyjąć jeden wspólny dla wszystkich system komunikowania. Powinien on być wygodny dla wszystkich uczestników grupy oraz umożliwić dobre realizowanie zadań wyznaczonych przez nauczyciela.

Kto kontaktuje się z nauczycielem?

Na koniec procesu planowania dobrze jest wyznaczyć jedną osobę do kontaktów z nauczycielem, ta osoba w trakcie trwania projektu raczej nie powinna być zmieniana. Dobrze jest poinformować nauczyciela już w pierwszym roboczym mailu, kim jest ta osoba i w jaki sposób będzie pośredniczyć w kontaktach pomiędzy nauczycielem a grupą.

Koniec artykułu. Może sprawdzisz inne treści?

Sprawdź inne artykuły, które mogą Cię zainteresować

Portal Studia.pl wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci pełnego dostępu do jego funkcjonalności i gromadzeniu danych analitycznych. View more
Akceptuję